Dragracing: Henri Joosten op Santa Pod naar winst
Henri Joosten heeft tijdens de Easter Thunderball op Santa Pod de klasse Pro Modified op zijn naam geschreven. Succes was er ook voor Robert Joosten die in deze klasse tijdens de kwalificatie met 6,206 seconden en 230 mph met afstand de snelste tijd op de klokken bracht. De Pro Fuel Shootout, de jaarlijks terugkerende wedstrijd tussen Top Fuel dragsters en Funny Cars leverde een overwinning op voor John Spuffard. De Engelsman moest in de finale weliswaar Anita Mäkelä voor laten gaan maar omdat de Finse de baanafzetting had geraakt werd ze gediskwalificeerd.
Tekst: Remco Scheelings
Helaas werd de Easter Thunderball voor de verandering weer eens geplaagd door regen waardoor zowel de vrijdag- als de zaterdagkwalificatie in het water viel. Pas op zondagmiddag konden de eerste runs worden gemaakt waardoor de kwalificatie beperkt bleef tot twee sessies en men in de loop van paasmaandag pas een begin kon maken met de eliminaties. De laatste finale werd dan ook tegen de klok van negen uur in het duister verreden.
In de Pro Modified-kwalificatie maakte Robert Joosten indruk door met zijn Pro Dutch Corvette naar een tijd van 6,206 seconden en 230 mph te rijden. Met een voorsprong van 0,5 seconden op Andy Robinson pakte de Nederlander met afstand de eerste plaats. Helaas kreeg Joosten in zijn eliminatieronde te maken met tireshake en werd uitgeschakeld. Beter verging het Henri Joosten die zich als vijfde kwalificeerde maar in de eliminaties al zijn tegenstanders klopte en in de finale Roger Moore met zijn Viper achter zich liet. Een mooie overwinning voor de man uit Rijsenhout.
Anita Mäkelä was naar Santa Pod gereisd om haar Top Fuel-licentie te vernieuwen. De Finse bleek het racen nog allerminst verleerd te zijn en pakte met afstand de eerste plaats in de Pro Fuel Shootout-kwalificatie. In de finale moest Mäkelä het met haar dragster opnemen tegen de Funny Car van John Spuffard. Hoewel Mäkelä met 5,185 seconden de snelste tijd van het weekend op de klokken zette en als eerste de finishlijn passeerde ging de winst naar Spuffard. De Finse had namelijk de baanafzetting geraakt en werd daarop gediskwalificeerd.
De Nederlanders die de weersomstandigheden trotseerden kenden wisselende resultaten. In de klasse Pro ET debuteerde Eddy van den Bos sterk door met zijn nieuwe Chevrolet Nova de kwartfinale te halen. Door het uitlopen van de wedstrijd en de vertrektijd van de boot kon Van den Bos in de kwartfinale niet meer aan de start verschijnen. Hans van der Spek werd in deze klasse in de eerste ronde uitgeschakeld. Datzelfde overkwam Lisa Selles en Ivana van de Berg in de klasse Junior Dragster. In de klasse Top Methanol reed Danny Bellio in de eerste eliminatieronde met 5,88 seconden een sterke tijd maar desondanks moest de Belg het nipt afleggen tegen Dennis Habermann met zijn dragster.
Bij de motoren eiste René van den Berg in de kwalificatie van de Top Fuel Bikes met 7,32 seconden de eerste plaats voor zich op. In de eerste eliminatieronde reed Van den Berg met 7,23 seconden opnieuw sterk maar moest in de halve finale na de burn out zijn motor met een probleem aan de kant zetten. Roel Koedam en Job Heezen werden in de kwartfinale uitgeschakeld. Datzelfde overkwam Mike Olie (Funny Bike) en Herman van Driel (Pro Stock)
Tekst: Remco Scheelings
Helaas werd de Easter Thunderball voor de verandering weer eens geplaagd door regen waardoor zowel de vrijdag- als de zaterdagkwalificatie in het water viel. Pas op zondagmiddag konden de eerste runs worden gemaakt waardoor de kwalificatie beperkt bleef tot twee sessies en men in de loop van paasmaandag pas een begin kon maken met de eliminaties. De laatste finale werd dan ook tegen de klok van negen uur in het duister verreden.
In de Pro Modified-kwalificatie maakte Robert Joosten indruk door met zijn Pro Dutch Corvette naar een tijd van 6,206 seconden en 230 mph te rijden. Met een voorsprong van 0,5 seconden op Andy Robinson pakte de Nederlander met afstand de eerste plaats. Helaas kreeg Joosten in zijn eliminatieronde te maken met tireshake en werd uitgeschakeld. Beter verging het Henri Joosten die zich als vijfde kwalificeerde maar in de eliminaties al zijn tegenstanders klopte en in de finale Roger Moore met zijn Viper achter zich liet. Een mooie overwinning voor de man uit Rijsenhout.
Anita Mäkelä was naar Santa Pod gereisd om haar Top Fuel-licentie te vernieuwen. De Finse bleek het racen nog allerminst verleerd te zijn en pakte met afstand de eerste plaats in de Pro Fuel Shootout-kwalificatie. In de finale moest Mäkelä het met haar dragster opnemen tegen de Funny Car van John Spuffard. Hoewel Mäkelä met 5,185 seconden de snelste tijd van het weekend op de klokken zette en als eerste de finishlijn passeerde ging de winst naar Spuffard. De Finse had namelijk de baanafzetting geraakt en werd daarop gediskwalificeerd.
De Nederlanders die de weersomstandigheden trotseerden kenden wisselende resultaten. In de klasse Pro ET debuteerde Eddy van den Bos sterk door met zijn nieuwe Chevrolet Nova de kwartfinale te halen. Door het uitlopen van de wedstrijd en de vertrektijd van de boot kon Van den Bos in de kwartfinale niet meer aan de start verschijnen. Hans van der Spek werd in deze klasse in de eerste ronde uitgeschakeld. Datzelfde overkwam Lisa Selles en Ivana van de Berg in de klasse Junior Dragster. In de klasse Top Methanol reed Danny Bellio in de eerste eliminatieronde met 5,88 seconden een sterke tijd maar desondanks moest de Belg het nipt afleggen tegen Dennis Habermann met zijn dragster.
Bij de motoren eiste René van den Berg in de kwalificatie van de Top Fuel Bikes met 7,32 seconden de eerste plaats voor zich op. In de eerste eliminatieronde reed Van den Berg met 7,23 seconden opnieuw sterk maar moest in de halve finale na de burn out zijn motor met een probleem aan de kant zetten. Roel Koedam en Job Heezen werden in de kwartfinale uitgeschakeld. Datzelfde overkwam Mike Olie (Funny Bike) en Herman van Driel (Pro Stock)