Retro

Retro: Schouten enige Nederlandse algemene podiumklant tijdens Mugello Classic

MM785005

Wie dacht dat het afgelopen weekend op Barcelona koud was, was nog niet op Mugello geweest. Daar hield Peter Auto zijn Mugello Classic – in weer en wind, want de deelnemers werden zelfs geteisterd door forse hagelbuien die het rijden bijna onmogelijk maakten. Er was een groot contingent Nederlanders naartoe gereisd, al moest het deze keer enigszins aan hoofdprijzen ontbreken. De beste prestatie bleek die van Jan Schouten te zijn, in de CSL van Vink Motorsport. Die werd knap derde in de Heritage Touring Cup.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Slickpix.de (Thomas Spindler), Peter Auto

Ondanks het slechte weer viel er genoeg te genieten, want zo'n 280 auto's hadden de reis naar Mugello gemaakt, met als klapstuk de als altijd hoge opkomst in de Sixties Endurance: maar liefst 72 auto's deze keer. Veelwinnaars Jon Minshaw en Phil Keen gingen er in hun E-type met de hoofdprijs vandoor, waarbij ze de Cobra's van de bekende Franse gezichten Maxime Guenat/Guillaume Mahe en Olivier Galant achter zich lieten. David Hart en Nicky Pastorelli deelden ook een Cobra en werden vierde, terwijl Michiel Campagne en Allard Kalff met de Corvette Grand Sport de achtste plaats voor zich opeisten. Armand Adriaans was er met zijn Corvette C2 bij en werd 23e. Ed van Dijk, die zijn E-type deelde met Mike van Thiel, kwam als 36e aan.
  SIXTIES-PHOTOCLASSICRACING-0848

De kern van Peter Auto blijft CER1 en CER2, de Le Mans-auto's van de jaren zestig en zeventig. CER1 trok deze keer 42 auto's, waarvan Gonçalo Gomes in zijn Lola T212 met Nederlands tintje (de toenmalige sponsor was Philips Autoradio!) de snelste bleek. Gomes is vaste klant bij Masters, dat ditzelfde weekend op Barcelona actief was, maar geen sportwagenrace op het programma had staan. Toen Peter Auto besloot om de Mugello Classic een week naar voren te plaatsen, tegelijk met het Espíritu de Montjuïc-evenement op Barcelona, konden mensen als Gomes, maar ook Minshaw/Keen, Emberson/Greensall en Watts/Giordanelli gemakkelijk overstappen.
  cer1-fotorissima-7649

David Hart had zijn Lola T70 Mk3B op de eerste rij neergezet, maar kon dat niet in een klinkend resultaat omzetten. De GT-hoofdprijs in CER1 ging naar abonnementhouders Detlef von der Lieck/Ralf Kelleners in hun De Tomaso Pantera. Hart kon met de prachtige maar fragiele Ferrari 512 BBLM ook niet tot het einde schitteren in de iets minder zwaar bezette CER2-race, waarin Dominique Guenat met zijn Toj SC303 weer eens aan het langste eind trok. Een BMW M1 Procar bleek hier de snelste GT: Sebastian Gläser werd zevende algemeen.
  GROUPC-PHOTOCLASSICRACING-9763

De jaren tachtig, negentig, nul en tien zijn inmiddels ook bij Peter Auto vertegenwoordigd via de Group C-wedstrijden en de Racing Endurance Legends – de laatste is inmiddels de rechtstreekse tegenhanger van de Masters Endurance Legends, die dit weekend wél op Barcelona in actie kwamen. Daar was goed te zien wat de effecten kunnen zijn van de rivaliteit tussen de twee organisaties: Masters had 15 prototypes en drie GT's, Peter Auto had een handvol serieuze prototypes en hele rijen GT's.
  erl-fotorissima-5706-2

Shaun Lynn reed zijn Bentley Speed 8 naar twee eenvoudige overwinningen, terwijl Sebastian Gläser (Porsche 993 GT2 Evo) en Franz Wunderlich (Aston Martin DBR9) de GT-eer verdeelden. Group C was zoals altijd onderbezet, maar een kniesoor die daarop let met auto's als de Jaguar XKR-12 en de Nissan R90CK. Galant won in de XJR-12 de eerste race, terwijl de tweede race naar Michel Lecourt/Raymond Narac ging, in hun Porsche 962C. Voor Campagne en Kalff zaten er deze keer geen hoofdprijzen in met hun Spice SE92P, maar in de eerste race bereikten ze wel het klassepodium, waar ze op de tweede trede stonden.
  htc-fotorissima-6930

Maxime Guenat bleek de beste in de Heritage Touring Cup door met zijn Capri RS3100 zo'n zelfde auto van Yves Scemama voor te blijven. Jan Schouten en Vink Motorsport eisten een hoofdrol voor zichzelf op door met hun BMW CSL de derde plaats algemeen naar zich toe te trekken. De andere Nederlander in de race, Armand Adriaans, werd met zijn 635 CSi 23e algemeen en vierde in zijn Groep A-klasse.
  greatests-trophy-fotorissima-6613-2

De sportwagens uit de jaren vijftig en zestig zijn voor Peter Auto meer een bijprogramma. In de Fifties Legends verschenen deze keer 13 auto's, waarvan de Ferrari 250 GT SWB van Remo Lips de overwinning pakte. In de twee races voor The Greatest's Trophy werden de zeges verdeeld tussen de Bizzarrini 5300 GT van Dirk & Leon Ebeling en de Ferrari 275 GTB/C van Vincent Gaye. Jan Gijzen verscheen door het noodweer niet aan de start in de eerste race, maar kwam op zondag met zijn vertrouwde 275 GTB/4 als 14e over de streep.
  greatests-trophy-fotorissima-4434-2

Ook in de Porsche 2.0L Cup twee Nederlandse vertegenwoordigers, maar deze keer waren het niet Erwin van Lieshout of Pascal Pandelaar. David Verzijlbergen deelde een Porsche met Lukas Bucher en werd achtste, terwijl Karsten Le Blanc als 14e finishte, in een race die werd gewonnen door het duo Oliver Bryant/Andrew Smith.
  20LCUP-PHOTOCLASSICRACING-5569
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet