Retro

Retro: NK GTTC houdt formule onveranderd, maar richt zich wel op meer samenwerking

Senten-Images211009 26R4284

Nu de wereld weer opengaat, kan de historische autosport eindelijk zijn benen strekken voor een seizoen dat hopelijk net zo veel raceplezier en gezelligheid brengt als in de jaren die voorafgingen aan de coronacrisis. Dat geldt ook voor een van de toonaangevende Nederlandse historische kampioenschappen: het NK voor GT's en toerwagens van 1966 tot en met 1981, beter bekend als het NK GTTC. AUTOSPORT.NL sprak met bestuurslid Timo Span over de afgelopen twee coronajaren en de plannen voor het nieuwe seizoen. Samengevat: het kampioenschap houdt zijn succesformule in stand – een officieel NK voor auto's uit '66-'81 met FIA HTP – maar wil door samenwerking met andere raceklassen zijn deelnemers meer keuze bieden.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Carlo Senten & Mattijs Diepraam

De afgelopen twee jaar zijn ook voor het NK GTTC zwaar geweest, zegt Span, maar hij zag wel lichtpuntjes. "Toen de crisis in maart 2020 uitbrak, lag alles een tijdlang stil, ook bij ons. Uiteindelijk hadden we maar één evenement, de Historic Grand Prix. Al was dat voor iedereen een hoogtepunt, want het weekend bood meer dan we allemaal hadden gedacht: het was het enige redelijk normale historische raceweekend van heel 2020, niet alleen in Nederland, maar zelfs in heel Europa, met volle velden en publiek erbij. Daar leefden we helemaal van op."
  zrc2021-fri-54

Los van dat ene hoogtepunt was 2020 voor organisatie en deelnemers zeer frustrerend, zo verzucht Span. "Met Spa waren we bezig, bezig, bezig voor de Summer Classic – en uiteindelijk werd het toch gecanceld. Met Zolder precies hetzelfde: praten, praten, praten –een week van tevoren gecanceld. We hadden op een gegeven moment dagelijks contact met evenementen. Wat kunnen we regelen? In welke vorm kunnen we het alsnog laten doorgaan? Het wilde maar niet lukken. De afgelasting van Dijon in de herfst van 2020 was een persoonlijke deceptie. We waren de laatste Nederlandse klasse die tot het laatst had gezegd: wij komen. Totdat de quarantaineregels zo werden aangescherpt dat we met de rug tegen de muur stonden. Laurent Valéry-Masson van de Franse organisator HVM zei toen: dan moet ik het hele evenement schrappen. Dat vond ik persoonlijk heel erg."

Span is zeker te spreken over de opstelling van de organisatoren en de circuits. "Financieel zijn we er steeds uitgekomen, ook met Spa Summer Classic-organisator Roadbook en met Circuit Zandvoort natuurlijk. We zijn er samen voor gaan zitten en hebben tegen elkaar gezegd: we gaan ervoor zorgen dat we er allemaal zo gunstig mogelijk uitspringen. Zo kwamen we in een aantal gevallen overeen dat we pas kosten in rekening gebracht kregen als het zeker was dat een evenement zou doorgaan. Geld dat al was betaald, schoof door naar 2021. Als ik van 2020 de stand moet opmaken, dan zeg ik: we hebben er veel tijd en energie in gestoken, met één race als resultaat. Maar we zijn wel dichter bij elkaar gekomen."
  zrc2021-sun-26

Terugkijkend op 2021 vond Span het tweede coronajaar lastiger. Hij begrijpt dan ook de opstelling van Randall Lawson, de organisator van de Youngtimer Touring Car Challenge (YTCC). Die begon in 2020 niet eens aan het organiseren van een seizoen. "Als je kijkt naar alle beperkingen: wat blijft er dan nog van zo'n evenement over? Ik snapte Randall goed toen hij zei: 'Het gaat om het plezier. Nu moet je aan allerlei regeltjes voldoen en daar doe ik niet aan mee.' Kijk naar hoe het er soms aan toeging. Nergens bezoekers erbij, op Spa mocht mijn eigen dochter van 8 niet eens naar binnen. Bewakers gingen soms als een razende tekeer als een mondkapje even onder de neus was geschoven. De manier waarop maakte het niet leuk."

Dat zette vele deelnemers aan het denken – en Span zelf ook. "Natuurlijk kom je naar een circuit om te racen. Maar als dan blijkt dat dat ook echt het enige is? Dat je zo'n weekend echt niets anders doet? Dan merk je des te meer dat je ook op stap bent gegaan voor de mensen, het samenzijn op een mooie plek bij elkaar. Daarom was vorig jaar het laatste evenement op Assen met de Supercar Challenge een opsteker. Het was niet eens zo'n enorm aangekleed evenement, maar omdat alle beperkingen waren opgeheven, was iedereen aan 't genieten. Dat heeft ons allemaal wel bewuster gemaakt: waar doen we 't eigenlijk voor? Iedereen is nu wat minder bezig met de vraag: krijg ik wel een beker mee naar huis? Al zijn er ook mensen die ermee zijn gestopt. Die hebben de zin gewoon verloren."
  zrc2021-sat-15

Wat heeft dat voor gevolgen voor 2022 als er minder potentiële deelnemers zijn, het aanbod aan evenementen onverminderd groot blijft en de prijzen overal stijgen? Het NK GTTC heeft de prijs van zijn package deal immers gelijk gehouden. Span ziet die uitdaging ook en legt uit welke flankerende maatregelen zijn bestuur heeft genomen: "Dit wordt zeker een spannend jaar. Gaan we overal de velden vol krijgen? Voor de duurdere en verdere races op Hockenheim en Spa zijn we daarom een samenwerking aangegaan met de MG Triumph Competitions. Dat scheelt gewoon, dat is de baanhuur gedeeld door twee. Afgelopen oktober racete er al een MG-groepje met ons mee, ze passen goed bij ons: het zijn auto's van eind jaren zestig op semi-slicks. Zelf kon ik met mijn Mini mooi de strijd aanbinden met hun open MGA's en MGB's."

Daarnaast koos het NK GTTC aanvankelijk voor iets minder risico door de kalender te beperken tot vijf races. Daar is uiteindelijk toch een zesde evenement bij gekomen: de Classic Grand Prix op Assen. "We hadden Assen oorspronkelijk niet op de kalender, maar toen kwam dit nieuwe evenement. We hebben besloten om mee te doen, want we zien toekomstperspectief voor dit evenement. Wat ook enorm heeft geholpen: onze sponsors zijn loyaal gebleven - niet alleen hoofdsponsor RECO, maar ook de andere sponsors als Smit & Dorlas, Kasius, Kuiper, Bandeko, Hoogendoorn, HAI, Lodi en Gratama. En tot slot gaan we wat bewuster kiezen voor één keer verweg. Onze rijders zijn vaak jongere, actieve ondernemers met weinig tijd. Dat is anders in sommige klassen voor oudere auto's, waar de deelnemers vaak gepensioneerd zijn en alle tijd van de wereld hebben."
  donington-sat-75

Het NK GTTC verandert zijn formule niet: het blijft een kampioenschap voor toerwagens en GT's uit '66-'81 met een historisch technisch paspoort van de FIA. Het kampioenschap wordt onder auspiciën van de HARC verreden, de promotie doet de klasse zelf via de Stichting Dutch Historic GT & Touring Car Racing Drivers Club (GRDC), waarvan het bestuur wordt gevormd door Paul Engel (voorzitter), Willem Mank (secretaris), Wolter Gratama (vice-voorzitter/pr) en Timo Span (penningmeester).

"We zaten altijd erg op dezelfde lijn als het NKHTGT voor auto's tot 1966: we willen een grote vaste groep die voor het kampioenschap gaat. Drie jaar geleden bestond die uit zo'n 30-35 rijders, nu zijn het er rond de 20-25. Dus de vaste groep is wel kleiner geworden. Bij de kleinere auto's zijn het vooral de Mini's, andere auto's zoals de Simca's en Abarths doen toch meer gastoptredens vanuit de Duitse Kampf der Zwerge. Onze Escort-groep blijft redelijk stabiel, waarbij het leuk is dat 'Woeste Willem' Jan Willem Oosterhagen afgelopen jaar kampioen is geworden. Verder hebben we er weer twee, drie Porsches bij. Maar ook een Capri, een Jaguar, een BMW CSL, een Alfa, een Scirocco... Daaromheen neemt de variatie alleen maar toe, denk aan de Lotus Europa die al een paar jaar meedoet. En dat juich ik van harte toe."
  donington-sun-11

Span wijst op een trend waaraan zijn kampioenschap en ook de andere Nederlandse raceklassen zich niet aan kunnen onttrekken: deelnemers willen met meer auto's op één evenement kunnen inschrijven. Daardoor wordt het belangrijker dat raceklassen samen op dezelfde evenementen verschijnen. "Dat zien we volgende maand op Hockenheim met het NK HARC 82-90, maar eerder hebben we dat ook met het YTCC gedaan. Een goed voorbeeld is onze zuiderbuur Geert Boels. Die heeft een Escort en een Lola. Met de Escort kan hij bij ons racen, met de Lola in het YTCC. Het NK HARC 82-90 komt gelukkig steeds meer in beeld voor zulke combinaties. Mensen zagen het eerst als een BMW-cup, maar het kampioenschap wordt in snel tempo interessanter, met meer variatie dan in het begin."

Dat vraagt wel om een mentaliteitsverandering, erkent Span, want soms kan een rijder ervoor kiezen om niet het hele seizoen te rijden, maar de evenementen uit te zoeken waar hij met meer auto's kan uitkomen. "Je moet dan niet denken: o, dan ga jij dus bij ons weg! Het is een andere blik: als we samenwerken, hebben we allebei een deelnemer. Het werkt namelijk ook omgekeerd! Zeker voor de verre evenementen is het interessant voor deelnemers. Als je toch drie tot vier dagen van huis bent, heb je meer kans om te rijden in plaats van dat je op je campingstoeltje zit te wachten tot het je beurt is. Het lukt ook beter om onze kalenders een beetje op elkaar af te stemmen. We hebben goed contact met Donovan Wolfrat en Jeroen Eijsten van de HARC, zijn bijvoorbeeld vaker in gesprek met Egbert Kolvoort en René de Vries van het NKHTGT en spreken regelmatig met andere raceklassen. En let maar op: als de rijders daar zelf meer in gaan sturen, gaat het vanzelf meer gebeuren."
  Senten-Images211010 26R5162

En kijkt het NK GTCC nu ook wat meer over de grens, net als het NKHTGT? Het kampioenschap was de afgelopen jaren al te zien op Donington Park en Dijon en gaat nu ook naar Hockenheim. "De Engelsen weten inmiddels wie we zijn, al vinden ze wel dat we iets te veel lijken op het YTCC!" zegt Span lachend. "Zij kijken toch vooral naar de buitenkant, niet naar de vraag of een auto wel of geen FIA is of meestrijdt in een NK. Het contact met de FHR in Duitsland begint meer te komen. De autoleeftijd is daar nu ook opgerekt naar 1981 en dat maakt het mixen van velden gemakkelijker. Verder is er altijd een groep van fanatieke en reislustige Denen. Fransen rijden nog nauwelijks bij ons, maar we zijn het afgelopen jaar pas voor het eerst op Dijon geweest. Natuurlijk hebben we weleens gedacht over echt verre bestemmingen, zoals NKHTGT heeft gedaan met Spanje, Italië en nu Zweden. Zelf heb ik wel gekeken naar Portugal of Tsjechië. Maar het blijft spannend. Met z'n hoevelen sta je er dan?"

Voorlopig staat het NK GTTC te trappelen om überhaupt weer voor publiek te mogen rijden. "Ik kijk uit naar de grote evenementen zoals de Historic Grand Prix. Dat hebben we echt gemist, racen met zoveel volk erbij. Ik hoop dat het weer net zo groots en massaal als vroeger wordt. Nu we weer op pad mogen, merk ik wat voor een energieboost dat geeft. Het wordt tijd dat er weer wordt gelachen!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet