Retro

Retro: Winst en podiumplaats voor Nederlanders in Vallelunga Classic

CER1-PHOTOCLASSICRACING-2361

Peter Auto hield afgelopen weekend zijn vierde en voorlaatste raceweekend op het Romeinse circuit van Vallelunga, met daarbij diverse auto's die de week ervoor hadden deelgenomen aan de Tour Auto. Ook David & Olivier Hart, Armand Adriaans, Ad Verkuijlen, Erwin van Lieshout en Jan Gijzen waren naar Italië getogen – en met behoorlijk succes.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

Het was de eerste keer dit seizoen dat Peter Auto buiten zijn Franse landgrenzen trad en dat was ook wel een beetje aan het aantal inschrijvingen te zien. Toch waren er ruim voldoende deelnemers die graag wilden kennismaken met deze klassieke baan buiten Rome.

SIXTIES-PHOTOCLASSICRACING-4884   In CER1 reed David Hart naar de overwinning in zijn inmiddels vertrouwde Lola T70 Mk3B, deze keer niet vergezeld door Nicky Pastorelli, maar door zoon Olivier. Op snelheid hadden zij vooral te duchten van de McLaren M8C van Marc Devis/Martin O'Connell, maar die staakte na 21 van de 34 ronden de strijd. Bij de GT's ging de winst naar de Ford GT40 van Christophe Delachaux/Eric Hélary, die het duel met de De Tomaso Pantera van Detlef von der Lieck/Ralf Kelleners won.
  CER2-PHOTOCLASSICRACING-3903

Slechts 13 auto's kwamen aan de start in CER2, een race die werd gewonnen door de Toj SC206 van Franck Morel. Beat Eggimann bood tegenstand in zijn Cheetah G601, maar de snelle Lola T600 van Philippe Scemama en de Lola T280 van Carlos Barbot haalden het einde niet. Maar één GT2 haalde finish: de 935 van Claudio Roddaro/Mario Marsella.
  ERL-PHOTOCLASSICRACING-3070

De Endurance Racing Legends en Group C werden gebundeld in één veld – wat prima kon doordat er alleen GT's van recentere jaren werden ingeschreven. De Porsche 962C van Lars Erik Nielsen won de eerste race algemeen, maar vertrok niet voor de tweede race. Daarin ging de algemene winst naar een C2-auto: de bijzondere Olmas GLT200 van Bertrand Rouchaud/Antoine Weil. De ERL-zeges gingen in beide races naar de Porsche 993 GT2 Evo van Benoit Romac, die daarmee derde en tweede algemeen werd.
  ERL-PHOTOCLASSICRACING-3197

Ook aan de magere kant was het Fifties Legends-veld: slechts acht auto's traden daarin aan. Jan Gijzen werd met zijn Lotus Elite zevende – maar wel eerste van de twee auto's die ook echt uit de jaren vijftig kwamen – in een race van drie kwartier die werd gewonnen door de E-type van Pierre Mellinger/Tommaso Gelmini.
  FIFTIES-PHOTOCLASSICRACING-4444

De Heritage Touring Cup was een stuk beter bezet: een mooi veld van 33 toerwagens vertrok voor een race van een uur. Drie Capri RS3100's monopoliseerden het podium, met die van Maxime Guenat voorop. Armand Adriaans nam het in Groep A op tegen drie andere BMW 635 CSi's en legde beslag op de derde plaats in de klasse.
  HTC-PHOTOCLASSICRACING-3616

Nog veel royaler was het veld van de Sixties Endurance, voor velen het hoogtepunt van een Peter Auto-weekend. Alsof de kilometers van de Tour Auto 'm niet in de benen zaten, reed Christophe Van Riet met zijn Cobra naar de overwinning, vóór twee andere Cobra's – en daar zat die van David en Olivier Hart niet bij. Door tegenslag eindigden zij op twee ronden achterstand. Armand Adriaans en Ad Verkuylen legden daarentegen beslag op een fraaie 12e plaats algemeen in hun Chevrolet Corvette, terwijl Erwin van Lieshout met zijn Porsche 911 16e werd en net een paar tellen tekortkwam voor een podiumplaats in de GT2-klasse.
  SIXTIES-PHOTOCLASSICRACING-4980

In The Greatest's Trophy gingen tot slot beide races naar de Bizzarrini 5300 GT van Dirk en Leon Ebeling, maar Carlo Vögele in zijn Alfa Romeo Giulia TZ en zuiderbuur Anthony Schrauwen in zijn Lister Knobbly kwamen wel dichtbij. Er was op Vallelunga geen 2.0L Cup voor Porsche 911's.
  GREATESTSTROPHY-PHOTOCLASSICRACING-4342
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet