Retro

Retro: In gesprek met Ruben de Bruijn over zijn Opel/Vauxhall

HGP 0087

Nog een bijzondere deelnemer aan de Historic Grand Prix: Ruben de Bruijn, Opel-rijder. AUTOSPORT.NL schoof bij hem aan in de paddock en liet hem vertellen over zijn keuze voor Opel.

Tekst en foto's: Erik van der Schaaff

We spreken Ruben na de vrije training op vrijdag. Ontspannen zit hij op een picknickbank in de tent van RWB Racing. "Onze Opel Kadett uit 1968 maakte vandaag weer de eerste kilometers na 20 jaar stilstand." Hij oogt tevreden. "Klopt, geen problemen en we waren sneller dan verwacht. Het was druk op de baan, vrijwel geen vrij stuk kunnen rijden. De beide nieuwe bochten had ik al gereden tijdens de Zandvoort 250 eind februari."

HGP 0094

Op de vraag 'Waarom een Kadett?' kijkt hij om naar zijn vader die een paar meter verderop staat. "Rien, mijn vader, heeft met een MG Metro geracet. Toen dat afliep, heeft hij deze Kadett, de straatauto van mijn moeder uit 1994, opgebouwd om mee te racen. Het is een Kadett B Fastback uit 1968 met een 1.9-liter-motor. Na een paar jaar verschoof zijn focus van het racen naar ons bedrijf, Bandeko, het gezin en de kindertjes." De Opel Kadett verdween de schuur in.

"Ik begon drie jaar terug met racen. Mijn eerste races waren met een Vauxhall Astra GTE, een rechtsgestuurde Opel Kadett E GSi. De Vauxhall was mijn eerste racewagen, ik ben gestart met Vrij Rijden. Dat smaakte direct naar meer, ik wist vrijwel zeker dat ik 'echt' wilde gaan racen. Zodoende heb ik mijn EU-licentie gehaald bij Driving-Fun. Daarna direct ingeschreven voor een race bij het NK HARC 82-90. In mijn eerste raceweekend werd ik tweede in een regenrace, wat natuurlijk een superervaring was."

HGP 0704

De Vauxhall staat nu in de schuur waar de Kadett stond. Wat is er gebeurd met de Kadett om deze weer raceklaar te maken? "We hebben de slijtagedelen van de auto eerst grondig nagelopen om een goed beeld te krijgen van hoe de auto toentertijd is weggezet. Dat viel eigenlijk allemaal reuze mee, maar toch wil je bepaalde onderdelen preventief vervangen. Denk aan remmen, stuurdelen en veiligheidszaken. Daarna hebben we de aandrijflijn en de motor volledig gereviseerd en opnieuw opgebouwd volgens de homologatie. We gaan nu meters maken om de auto te leren kennen en bereiden ons voor op 2021."

Ruben had een mooi weekend waarbij hij steevast in de top-20 finishte, vóór een modernere Ascona en Manta. "Dit smaakt zeker naar meer..." besluit hij lachend.

HGP 0749
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet