Retro

Retro: Genoeg als vanouds op Historic Grand Prix 2020

Startveld NKGTTC

Alles is anders in 2020, in het gewone leven, maar zeker ook in de autosport. Daarom is het al heel wat dat de Historic Grand Prix van 2020 gewoon doorgaat op de geplande datum van 4 t/m 6 september. Er mag zelfs publiek bij, wat dit jaar van lang niet elk autosportevenement kan worden gezegd. En door het uitblijven van demo's is er weliswaar minder variatie in het programma, maar zijn er des te meer races.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Erik van der Schaaff, Mattijs Diepraam, Bob van der Wolf

Ondanks alle onzekerheden rond de Britse quarantainemaatregelen is hofleverancier Masters Historic Racing gewoon aanwezig. Dat is de grootste opsteker van het evenement, dat sinds acht jaar staat of valt met de aanwezigheid van F1-auto's en andere snelle auto's van internationale allure.

De uitzonderingsregeling die Masters was gegund door de Britse overheid werd op het laatst weer aangescherpt, zodat er zich toch nog deelnemers terugtrokken die geen zin hadden in alle plichtplegingen waaraan zij bij terugkeer in het VK moeten voldoen. Desondanks komen er toch 14 F1-auto's naar Zandvoort, waaronder de al aangekondigde Tyrrell P34-zeswieler, een Brabham BT49, twee Williamsen en drie Lotussen. De Lec CRP1 is een mooie vreemde eend in de bijt, net als de F5000-auto die Steve Farthing meeneemt: een Lola T332 met Chevrolet V8.

IMG 1670

In de sportscars nemen vier Lola T70 Mk3B's het op tegen drie snelle Chevrons en de Osella-Abarth van Manfredo Rossi – genoeg kracht aan de kop van het veld dus. David Hart en Nicky Pastorelli rijden een van de Lola's, terwijl Hart met zoon Olivier de nieuwe Bizzarrini 5300 GT meeneemt naar de Gentlemen Drivers-race van zondagochtend. Ook Sander van Gils (Elan), Hans Hugenholtz/Peter van Hoepen (Cobra) en Pascal Pandelaar/Michiel van Duijvendijk (904) zijn present namens Nederland, net als een contingent HTGT-rijders. Hetzelfde geldt voor de toerwagens. De op de HGP debuterende Masters Endurance Legends trakteren de bezoekers op onder meer de Maserati MC12 van Hart/Pastorelli, de Spice SE92C van Allard Kalff/Michiel Campagne en vele Ferrari's, Porsches en Aston Martins.

Namens mede-organisator HARC trekken het NK GTTC en het NK 82-90 ten strijde. Samen bieden ze een continuüm van toerwagens en GT's van 1966 tot 1990. De Nederlandse monoposto's (met vele buitenlandse gastrijders) worden vertegenwoordigd door Historic Monoposto Racing, dat zoals altijd aantreedt met een fraaie keur aan Formule 3's, Formule Fords en Formule (Super) Vees.

480-pastorelli

De Britse coronamaatregelen verhinderden de komst van de Formule 2 en Formule 3, maar de organisatie keek snel oostwaarts, waar in Duitsland waardige vervangers werden gevonden: de 100 Meilen Trophy (met dikke sportwagens uit de jaren zeventig), de Dunlop Historic Endurance Cup (die de zondag afsluit met een tweeuursrace) en de Kampf der Zwerge (die de kleinste raceauto's op aarde in het zonnetje zet). Aan de Historic Endurance Cup mogen bovendien ook HTGT- en Masters-auto's deelnemen.

Dit jaar zijn er geen demo's te bewonderen, dus de toeschouwers lopen dit jaar helaas unieke ontmoetingen met diverse fraaie auto's uit de racegeschiedenis mis. Daar staat tegenover dat het programma elke dag van 9 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds is gevuld met trainingssessies, kwalificatiesessies en races. Geen enkele pauze, ook niet tussen de middag. Een kwartiertje nadat de finishvlag van de ene sessie valt, gaat de volgende alweer van start.

P9070805

Toeschouwers zijn gewoon welkom op de Historic Grand Prix mits ze zich houden aan de corona-voorschriften van het RIVM, die ook buiten de poorten van het circuit gelden. Sterker nog, doordat de organisatie looproutes heeft gecreëerd, is ook de paddock toegankelijk – wat de afgelopen jaren juist dé aantrekkingskracht was van de HGP. Dat is heel wat meer dan bijvoorbeeld in Engeland tot nu toe is toegestaan als er publiek bij een autosportevenement wordt toegelaten. Daar mogen de toeschouwers alleen op afstand van elkaar langs de buitenrand van het circuit naar de races kijken.

Wel wordt de teams aangeraden om hun werkruimten af te bakenen met linten: kijken en praten van achter het lint mag dus, tussen de auto's en monteurs doorlopen liever niet. Per team is een maximum van 4 tot 8 medewerkers afgesproken, zodat zij niet op elkaars lip hoeven te werken. Voor alle teamleden worden bovendien lunch- en dinerboxen samengesteld, die op centrale punten zijn af te halen.

P9080809

Vooraf doet elke bezoeker een Covid-19-check door de QR-code op het ticket te scannen. De basisregels zijn verder heel eenvoudig: handen wassen of desinfecteren voor het betreden van een ruimte, 1,5 meter afstand houden, geen handen geven, hoesten en niezen in de binnenkant van de elleboog, papieren zakdoekjes gebruiken en die meteen weggooien, en uiteraard de instructies van het personeel volgen. De looproutes staan met pijlen aangegeven. Het dragen van mondkapjes wordt aanbevolen, maar is niet verplicht. Er is voldoende catering op het circuit aanwezig.

Dit is het actuele tijdschema, al dat kan in deze onzekere tijden nog altijd worden aangepast.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet