Retro

Retro: Verrassende winnaars tijdens Masters Historic Festival op Brands Hatch

oconnell

Masters Historic Racing heeft afgelopen weekend zijn Masters Historic Festival op Brands Hatch ingehaald. Het evenement dat voor eind mei stond gepland, werd nu alsnog gehouden, met behoorlijk gezonde velden en een aardig aantal toeschouwers. Niet alle races kregen de verwachte winnaars – sterker nog, sommige hadden een dramatische ontknoping voor de favorieten, bijvoorbeeld de toerwagenrace waarin Steve Soper door een dramatisch defect in de voorlaatste ronde de zege moest weggeven.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Ian Skelton via Masters Historic Racing

De twee Formule 1-races telden niet mee voor het FIA-kampioenschap, maar waren desondanks goed bezet. De eerste werd een demonstratierit van Martin O'Connell, die met zijn Tyrrell 011 van pole tot finish domineerde. Daarachter streden Steve Hartley (McLaren MP4/1) en Greg Thornton (terug in zijn Lotus 91) om de tweede plaats, met Hartley die het duel won. Johnny Herbert was de ster onder de coureurs, de oud-GP-winnaar werd vijfde met zijn Ensign N180, vóór de winnaar van de pre-'78-klasse, Phil Hall (Theodore TR1).

herbert

Vanaf de reverse grid sloeg Thornton op zondag zijn slag: hij hield het nét (met negen tienden!) voor de aanstormende O'Connell. Hartley werd derde, voor de Lotus 81 van Steve Brooks. De pre-'78-zege ging deze keer naar de McLaren M23 van Lukas Halusa. Het publiek genoot intussen volop van de Tyrrell P34-'continuation' van Jonathan Holtzman, die zijn debuut maakte in een van de twee zeswielers die hij natuurgetrouw heeft laten nabouwen.

holtzman

De andere race op zaterdag was de toerwagenrace van de Masters Pre-66 Touring Cars. Daarin stevende Steve Soper op de zege af in de Mustang die was gestart door Henry Mann, totdat de levende toerwagenlegende in de voorlaatste ronde te maken kreeg met falende remmen, er hard afschoot en daarmee de overwinning cadeau gaf aan de Mustang van Rob Fenn (deze keer zonder Jake Hill, die BTCC-verplichtingen had). Ook Ollie Taylor profiteerde en pakte in zijn Cortina de tweede plaats en ook de overwinning in de Cortina/GTA-klasse. Tom Bell en Joe Ferguson wonnen de Mini-klasse met een zevende plaats algemeen.

soper

In de Gentlemen Drivers-race voor GT-auto's tot 1966 legden de kampioenen en torenhoge favorieten Julian Thomas en Calum Lockie (Shelby Cobra Daytona Coupé) het af tegen Mike Whitaker en zijn watervlugge TVR Griffith. Thomas en Lockie waren de dag ervoor al uitgeschakeld voor de toerwagenrace nadat Thomas er op de testdag op vrijdag hard afging in hun Falcon. Ook de derde plaats ging naar een Griffith, die van John Spiers en Tiff Needell. Klassewinnaars werden Robert Barrie/Steve Jones (Elan), Crispin Harris/James Wilmoth (Healey) en Malcolm Paul/Rick Bourne (TVR Grantura).

whitaker

De twee Pre-66 Mini-races waren zoals gewoonlijk een spektakel. Na het succes in het jubileumjaar 2019 besloot Masters om de klasse gewoon door te laten bestaan, tot grote vreugde van rijders en publiek. Jeff Smith won de eerste race, na een monsterstart vanaf de derde rij, en hield poleman Tom Bell de hele race van zich af. Ferguson zette namens Bell de zaak de volgende dag wel recht, om na hun klasseoverwinning in de algemene toerwagenrace ook een Mini-zege aan hun trofeeverzameling van het weekend toe te voegen.

pearson

Gary Pearson en ELMS-coureur Alex Brundle reden in de Lola T70 Mk3B van Pearson naar de overwinning in de Historic Sports Cars. Het was het historische debuut van Brundle, die meteen de hoofdprijs greep na een mooie strijd met polesitter Jonathan Mitchell in de Chevron B19. De B23 van Gonçalo Gomes/James Claridge werd derde. De overige klassewinnaars waren Chris Jolly/Steve Farthing (Cooper Monaco T61M), John Sheldon (Chevron B16) en Charles Allison (Chevron B8).
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet