Retro

Retro: Nederlandse klasseoverwinningen in Spa Six Hours, DHG succesvol in bijprogramma

spa6-2019-sat-27

De Spa Six Hours – gewonnen door de Ford GT40 van Gordon Shedden, Miles Griffiths en eigenaar Phillip Walker – is succesvol verlopen voor diverse Nederlandse equipes. De Marcos 1800 GT van Robert Hamilton en co-equipiers Donald Molenaar en Philippe Vermast won met overmacht de klasse voor prototypes tot 2 liter, terwijl Jasper Izaks, Sjoerd Peereboom en Tom Smith met hun MGB de GTS11-klasse op hun naam schreven. Met de Nederlandse favoriet voor de algemene zege liep het minder goed af: David Hart crashte zijn GT40 zwaar. Voor zijn team DHG Racing waren er gelukkig wel volop successen in het bijprogramma.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Maar liefst 20 GT40's verschenen er deze keer aan de start voor de zesuursrace, een nieuw record, ook zonder de aanwezigheid van de GT40 van Christian Gläsel, die zijn inschrijving introk nadat hij wegens gesjoemel naar de invitatieklasse was teruggezet. Gläsels aftocht was het prominentste voorbeeld van de strengere controle (door FIA-officials) van met name de hoogste klasse van deelnemers – hoewel valsspelen ook in de lagere klassen geen vreemd fenomeen is in een van dé races die je in de historische autosport op je naam wilt schrijven. Alleen al om financiële redenen: de winnaar van vorig jaar, Markus von Oeynhausen, verkocht zijn winnende auto met 50% winst en stond alweer met een nieuw exemplaar aan de start...

spa6-2019-sat-32

Waar vorig jaar nog vijf GT40's de eerste vijf plaatsen bezetten, was het deze keer echter een verhaal van '20 kleine negertjes'. Alleen de winnende GT40 van Walker/Griffiths/Shedden liep als een Zwitsers uurwerk naar de finish en eindigde om die reden met maar liefst drie ronden voorsprong op nummer 2. Geen GT40, maar de reuzendodende Aston Martin Project 214 van Michael Mallock, Simon Hadfield en eigenaar Wolfgang Friedrichs. Preparateur Hadfield grijnsde van oor tot oor: hij wist niet of het verslaan van 19 GT40's of álle Jaguar E-types mooier was. De GT40 van Nikolaus Ditting (met Sam Hancock als teamgenoot) werd weliswaar derde, maar de vierde plaats ging naar watervlugge Elan van Joe Twyman, Ollie Hancock en vader Anthony Hancock.

spa6-2019-sat-17

Het weer leverde een bijdrage, want ook was het niet zulk noodweer als in Nederland, de hele Spa Six Hours lang was de baan 'nattig'. Voor het eerst in jaren werd er bovendien de volle zes uur gereden. De organisatie had al speciaal extra ruimte in het programma gecreëerd om eventuele uitloop op te vangen en liet de races in het voorprogramma van zaterdag zelfs eerder beginnen als dat kon – want je wist maar nooit. De volle zes uren betekenden dat de GT40's ofwel aan het slot nog een keer moesten bijtanken, ofwel zuiniger moesten rijden. In dit geval bracht een middenfase met veel safety cars uitkomst – ook dat spaarde benzine. Het was ook de fase waarin de 'gentlemen drivers' van de twee winnende equipes – Walker en Friedrichs – achter het stuur zaten, waardoor die auto's relatief weinig tijd verloren.

spa6-2019-sat-26

Vele GT40's (waaronder die van Karsten Le Blanc/Julian Thomas/Nic Minassian) vielen uit met een kapotte versnellingsbak – wisselen van de berucht fragiele, maar als enige gehomologeerde ZF-bak was bijna standaardpraktijk na elke sessie. Maar ook differentieelpech (bij de GT40 van Olly Bryant/James Cottingham) of een crash (zoals bij Hart) behoorde tot de mogelijkheden. Voor de twee Nederlandse equipes die hun klasse wonnen, liep alles echter op rolletjes – de prestaties van Hamilton/Molenaar/Vermast (13e algemeen) en Izaks/Peereboom/Smith (17e algemeen) werden bovendien beloond met hoge top-20-noteringen. Philippe Vermast leverde een unicum door ook de openingsstint van de winnende toerwagen voor zijn rekening te nemen: daardoor mocht de Luxemburger twee keer het hoogste treetje van het podium bestijgen. In die toerwagenklasse Armand Adriaans en Ad Verkuijlen in hun Mustang Notchback naar een vierde plaats (en 34e algemeen), na pech bij de benzinepomp. Bijtanken blijft een loterij in de Spa Six Hours: wie moet wachten, heeft op voorhand verloren.

spa6-2019-sat-22

Een speciale vermelding was de 11e plaats van damesteam Katarina Kyvalova/Jamie Chadwick waard, waarbij Kyvalova haar mannetje stond in de E-type, maar vooral Chadwick met twee lange en bloedsnelle stints opzien baarde. De kersverse Formule W-kampioen voelde zich uitstekend thuis in het meer dan 50 jaar oude ontwerp. Ook de TVR Griffith van Kees Selders en zijn Vlaamse teamgenoten Freddy van Sprundel en Geert Boels kwam weer aan de finish (als 32e ), wat de auto op een koninklijk onthaal kwam te staan (zie daarvoor onze 'Groeten uit Spa' later deze week). Minder gelukkig waren Bas Jansen, Marcel van Laarhoven en Jac Meeuwissen, die met hun Mustang lang in de pits stonden voor reparaties. De Mustang van Christiaen van Lanschot en teamgenoten Nigel Greensall en Chris Milner kwam niet verder dan 20 ronden.

spa6-2019-sat-37

De pech van David Hart (die zonder kleerscheuren uit de gecrashte GT40 stapte) werd ruim gecompenseerd door successen voor DHG in het bijprogramma. Al kwamen Hart Sr's teamgenoten Olivier Hart en Nicky Pastorelli niet aan racen toe in de Six Hours, ze hadden genoeg ander werk te doen. Hart Jr zette zijn Alfa Romeo Giulia GTA op pole in de Masters Pre-66 Touring Car-wedstrijd, al werd hij in de race verslagen door de Mustang van Craig Davies en de Falcon van Julian Thomas/Calum Lockie. Hart Sr en Pastorelli reden Harts gloednieuwe Maserati MC12 GT1 naar een eerste plaats algemeen (vóór alle prototypes) in de tweede Masters Endurance Legends-race. Vader en zoon streden vervolgens met de Lister Costin voorin mee in de race van Motor Racing Legends, om uiteindelijk als vijfde te finishen achter de onoverwinnelijke Oliver Bryant. In de gecombineerde U2TC/HTCC-race, waarin de Capri van Steve Dance weer eens onklopbaar bleek, finishten Hart en Pastorelli als zevende in de Capri RS3100 waarmee ze op de Silverstone Classic debuteerden.

spa6-2019-fri-15

Olly Bryant streek intussen nóg een mooie overwinning op zak, want hij was net zo ongenaakbaar in de FIA Masters Historic Sports Cars. Met zijn kennis van de regenlijnen was hij in zijn Lola T70 Mk3B de gebroeders Banks met hun anders niet te kloppen McLaren M6B de baas. Max & Andrew moesten zelfs de T70 van Jason Wright en de dit weekend niet te stuiten Andy Wolfe voorlaten. Wolfe schitterde ook in de afsluitende Masters Gentlemen Drivers, met een inhaalrace die zijn weerga niet kende. Op achterstand gezet door een stop-and-go voor teamgenoot James Hanson moest Wolfe in de regen vol aan de bak om die andere Shelby Cobra Daytona Coupé van Thomas/Lockie bij te halen. Dat lukte, maar net toen Lockie was bijgebeend, verslikte Wolfe zich in zijn eigen kunnen. Na die spin moest hij alsnog genoegen nemen met een tweede plaats.

spa6-2019-fri-63

In de HSCC-race 'voor alles met een spatbord' ging de zege naar de dikke Lola T310 van Georg Hallau. Zoals elk jaar mag iedere auto uit een HSCC-kampioenschap (behalve de Formule 2) zich inschrijven voor dit feest van allegaartjes – en ook dit jaar werd het vermakelijk gevarieerd veld van 61 auto's. In de Jaguar Classic Challenge juist weer alleen maar E-type en een enkele XK en D-type, waarvan na een uur de E-type van Farrell/Coyne de snelste bleek. De Pre-War Sports Cars van Motor Racing Legends reden op vrijdag al hun race. Robin Tuluie in de aparte Menasco Pirate sloeg de overwinning aan de haak. Lucas Slijpen werd 28e in zijn Talbot A090. Bij de Historic Grand Prix Car Association werden ten slotte de prijzen verdeeld tussen Peter Horsman (Lotus 18/21) en Rod Jolley, die op zondag een verrassende algemene zege boekte in zijn Lister 'Monzanapolis'.

Alle uitslagen van het Spa Six Hours-weekend

Reacties

    • 4
    • 14
     
    Anonieme gebruiker 30 september 2019 21:10

    Gaan we nu ook al reclame maken voor David Hart Vastgoed ontwikkeling ?Volgens mij hebben die mensen genoeg geld.

    • 1
    • 0
     
    Mattijs 30 september 2019 22:42

    Welke reclame wordt er dan gemaakt?

    • 2
    • 0
     
    Marcel ten Caat 01 oktober 2019 00:52

    Laat gaan, Mattijs. Het is een anoniempje....

    • 0
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 01 oktober 2019 06:57

    Niet zo naïef Mattijs

    • 4
    • 0
     
    Mattijs 01 oktober 2019 09:52

    Ik zal de F1-verslaggever ook even melden dat hij geen reclame moet maken voor Red Bull, Ferrari en Mercedes. Die hebben ook al genoeg geld.

    • 1
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 01 oktober 2019 10:11

    Oh dus toch ?

    • 1
    • 0
     
    Mattijs 01 oktober 2019 10:33

    Geen gevoel voor ironie? Dan maar even serieus: als een team nu eenmaal zo heet, dan noemen we het zo. Red Bull noem je ook niet 'het team van Dietrich Mateschitz' om reclame voor Red Bull te vermijden. En nog serieuzer: ik krijg er geen eurocent voor om een team gewoon bij de naam te noemen. Want dat suggereer je toch?

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 01 oktober 2019 10:42

    Ik kan me nog tijden herinneren waarin de Volkskrant tegen alles ageerde wat de zweem van commercie had. De Amstel Goldrace heette in die krant destijds steevast 'de wielerkoers Heerlen-Meerssen'. Overbodig te zeggen dat toen, onder Ben de Graaf als sportchef (die eigenlijk het meeste van biljarten hield), er nooit een letter over autosport in die krant stond, behalve misschien bij een dodelijk ongeval. Dat is nu wel anders.

    • 3
    • 0
     
    Mattijs 01 oktober 2019 11:08

    Haha, ja, inderdaad, René. Nou moet ik zeggen dat ik ook liever Laguna Seca of Sears Point zeg in plaats van de nom du jour vanwege de sponsor. Maar dan heb je tenminste een alternatief.

    • 0
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 01 oktober 2019 12:59

    Dus Hugenholtz gaan we vanaf nu ook HPG noemen. Oké dan weet ik dat sorry. Dus Frits van Eerd heet vanaf nu CEO JUMBO supermarkten. Heet René de boer nu ook rebocar.bv prima hoor.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 oktober 2019 09:23

    Ik denk dat als Hugenholtz of Van Eerd met een groot team in de historische autosport zouden rijden, met meer auto’s en coureurs, en ze zouden die teams HPG Racing en Racing Team Nederland noemen, dan zou je die namen ook in een verslag tegenkomen. Maar dat doen ze niet, dus slechte tegenvoorbeelden. Maar ja, je komt hier toch alleen maar om te zeiken, dus het past wel in het patroon van een boerenlul die niks beters heeft te doen. Ga toch een hobby zoeken waar je vrolijk van wordt, man!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet