Retro

Masters: Titanenstrijd tussen Voyazides/Hadfield en Thomas/Lockie op Magny-Cours

magnycours-fri-42

De duo's Leo Voyazides/Simon Hadfield en Julian Thomas/Calum Lockie hadden het voortdurend met elkaar aan de stok tijdens de Masters-ronde tijdens de Grand Prix de France Historique op Magny-Cours. Voyazides en Hadfield gingen met twee zeges naar huis, maar werden op zaterdag afgetekend verslagen door Thomas en Lockie. In het formulegeweld in het overige voorprogramma pakte ook David Tomlin een dubbelzege in de Historic F2. Hetzelfde presteerden Matthieu Châteaux en Geoffroy Rivet in respectievelijk de Franse historische F3-trofee en de eveneens nationale Challenge Formule Ford.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Een knallend hete zaterdag op Magny-Cours werd afgesloten met de Masters Gentlemen Drivers-race voor GT's tot 1966. De strijd ging in de kwalificatie tussen de Shelby Cobra Daytona Coupés van Voyazides/Hadfield en Thomas/Lockie, waarbij Hadfield met slechts 58 duizendsten Lockie versloeg. In de race hadden Voyazides en Hadfield echter geen schijn van kans. Thomas bleek de veel snellere gentleman driver dan Voyazides, die ook Andrew Haddon in de kleine Elan voor zich moest dulden, net als de Fransman Didier Gruau in een 'gewone' Cobra. Lockie maakte het dominante karwei vervolgens af. Haddon werd tweede op het circuit, maar verloor de plek door een tijdstraf aan Hadfield, die aan het slot net genoeg naderde.

magnycours-fri-30

Nederlanders Michiel van Duijvendijk en Pascal Pandelaar maakten intussen een excursie vanuit hun gebruikelijke Peter Auto-programma en reden in hun Porsche 904/4 de sterren van de hemel. Niet alleen wonnen ze met overmacht de kleinste C1-klasse, ze finishten ook als zevende algemeen, ver vóór de winnaar van de C2-klasse.

Voyazides en Hadfield draaiden op zondagochtend de rollen om: zowel de Masters Pre-66 Touring Cars als de FIA Masters Historic Sports Cars schreven ze op hun naam. Sterke openingsstints van Voyazides stelden Hadfield in staat om beide keren het karwei eenvoudig af te maken. In de toerwagenrace hield de Griek 23 minuten van zijn 25 minuten durende stint Thomas achter zich, waarna Hadfield de achtervolging inzette op Lockie. Het duel tussen de twee Falcons eindigde in Hadfields voordeel toen Lockie zijn remmen blokkeerde voor de Adelaide-haarspeldbocht en rechtdoor schoot.

magnycours-sat-9

Mark Martin besloot een sterke inhaalrace in zijn Lotus Cortina met een derde plaats en de winst in de Cortina-klasse, terwijl Tom Bell opnieuw de Mini-koning was: vier klassezeges uit vier races is nu de stand voor Bell. Geoff Letts volgde aanvankelijk de Falcons op de voet, maar diens broer Alan kon in hun Cortina het tempo niet bijbenen en zakte af naar de vijfde plaats.

Bij de sportwagens had Voyazides de andere Lola T70 Mk3B van Jason Wright en Andy Wolfe als belangrijkste tegenstander, samen met de Chevron B26 van Henry Fletcher en Martin O'Connell. Voyazides wist zowel Fletcher als Wright de hele stint achter zich te houden, zodat Hadfield het tweede deel van de race van kop vertrok. Aan het eind moest hij echter nog peentjes zweten door een tijdstraf van vijf seconden en een uitvallende cilinder. Met 7,5 seconden ging hij op zeven pitten de laatste ronde in, met achter hem een Wolfe die bloed rook.

magnycours-fri-41

Maar het was de laatstgenoemde die de finishvlag niet zag: door een schakelfout schoot hij rechtdoor de vangrail in tijdens zijn alles-of-niets-poging. O'Connell kwam daardoor – op respectabele afstand gereden – als tweede over de streep. Manfredo Rossi erfde de derde plaats in zijn Osella-Abarth PA1. De pre-66-zege ging naar de Cooper Monaco King Cobra van Keith Ahlers en Billy Bellinger. Hun stop-and-go voor een rijderswissel buiten het pitvenster woog op tegen de twee spins van hun tegenstanders Chris Jolly en Steve Farthing (Cooper Monaco T61M).

De rest van het programma op Magny-Cours bestond uit formuleauto's – het was immers de historische GP van Frankrijk. Martin O'Connell, al winnaar op Brands Hatch, vertrok van pole, maar zijn Chevron B40 viel na zes ronden weg. David Tomlin in de Rondel M1 nam het roer over, nadat hij Alain Girardet in de March 77B was gepasseerd. Die verloor aan het slot zijn tweede plaats aan de opstomende Matt Wrigley (March 782). Robert Simac (March 712M) won zoals gebruikelijk de 1600cc-klasse. Maar 15 van de 30 auto's haalden in de zinderende hitte de eindstreep.

magnycours-sat-18

Op zondag maakte Tomlin er twee uit twee van. Hij leidde van start tot finish, aanvankelijk gevolgd door Wrigley, maar die zag Laurent Vallery-Masson voorbijkomen in diens March 77B. De voorman van HVM en samen met de FFSA organisator van het evenement maakte zijn F2-debuut, maar wist zijn voortreffelijke tweede plaats te houden.

De Trophée F3 Classic leek net als twee jaar geleden een feestje te worden rondom Tristan Gommendy, maar de poleman werd bestraft en achteraan op de startopstelling gezet. Aanvankelijk leidde William Westerloppe (Ralt RT3) de eerste race, maar een fout wierp hem terug naar de zesde plaats. Dat maakte de weg vrij voor Matthieu Châteaux in nog een Ralt RT3, die Gommendy na een geweldige inhaalrace tot op twee seconden zag naderen. Châteaux won op zondag van kop, maar had een hele groep strijdende auto's achter zich. Frédéric Rouvier (Martini MK34), die op zaterdag derde was geworden, trok daarvan uiteindelijk aan het langste eind. Hij hield Gommendy en Westerloppe achter zich.

magnycours-sat-15

Een mooi veld van Formule Renaults uit de jaren zeventig en tachtig werd meegebracht door de Trophée Formule Renault Classic. De eerste race werd aanvankelijk geleid door Florent Cazalot (Martini MK54), met in de achtervolging Fabrice Porte en Marc Klein. Porte nam in zijn MK36 kort voor een rode vlag even de leiding over, maar veroorzaakte daarna door een aanrijding met Klein zelf een safety car. Na het groen legde de Zwitser Christian Vaglio-Giors (MK51) het vuur aan de schenen bij Cazalot, wiens tegenstand twee ronden voor het einde onvoldoende bleek. Op zondag draaide Cazalot de rollen echter om: nu wist hij Vaglio-Giors de hele wedstrijd achter zich te houden. Porte haalde de eindstreep deze keer wel en werd derde.

Het formulefeest werd gecompleteerd door maar liefst 44 Formule Fords. Althans, net iets minder Formule Fords, want enkele F3-gastrijders vulden het veld aan. Eentje daarvan, Geoffroy Rivet in een March 703, reed dan ook prompt naar een dubbeloverwinning. Op zaterdag overigens niet nadat Alain Girardet in een Crosslé 25F hem rondenlang achter zich had gehouden. François Belle, die op zaterdag derde was geworden in een Lola T540, beslechtte op zondag het duel met Girardet in zijn voordeel.

Ter ere van 65 jaar Team Lotus maakte de Trophée Lotus voor Lotus Sevens en Caterhams het programma vol. Poleman Pascal Métayer begon dominant, maar kreeg aan het slot toch te maken met zijn rivaal Xavier Jacquet. Het verschil aan de meet was slechts vier tienden. De dag erna kregen de twee het opnieuw met elkaar aan de stok. Pas aan het slot kon Jacquet wegrijden bij Métayer toen die meer moeite had met het passeren van de achterblijvers.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet