Retro

Historic F1: Stretton en Ferrer verdelen prijzen op snikheet Magny-Cours

magnycours-fri-20

Het kwik steeg afgelopen weekend tot boven de 40 graden op Magny-Cours, waar een week na de GP van Frankrijk de historische versie werd afgewikkeld. 25 auto's uit het FIA Masters Historic Formula One Championship traden aan op het 'thuiscircuit' van Ligier – het museum naast de baan heeft de grootste Ligier-collectie ter wereld – en zowaar, dé Ligier-coureur aller tijden Jacques Laffite mocht op zondag de lauwerkrans overhandigen aan Matteo Ferrer-Aza, die zegevierde in de Ligier JS11/15 die ooit van Laffite was. Op zaterdag waren Martin Stretton in zijn Tyrrell 012 en Steve Hartley in de McLaren MP4/1 de jonge Italiaan nog te snel af.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Een spannende kwalificatiestrijd had opnieuw een pole opgeleverd voor Stretton – net als op Brands Hatch was de oude vos zijn jongere tegenstanders de baas. Zijn naaste tegenstrever was niet Ferrer, maar een andere Ligier-coureur. Ligier-verzamelaar 'Mr John of B' (zelf ook in een JS11/15 aan de start) had zijn Ligier JS17 – met Matra-motor! – beschikbaar gesteld aan de coureur met wie hij in het historisch sportwagenkampioenschap een Ligier JS3 deelt: niemand minder dan Frans F3-kampioen en F3000-winnaar Soheil Ayari, ooit van de jonge Franse talenten die in de jaren negentig werd uitgeroepen tot 'de nieuwe Prost'. Ayari naderde Stretton tot op een halve seconde, nadat die kort daarvoor een gat op Ferrer van 1,1 seconden had geslagen.

magnycours-fri-18

De eerste race verliep vrij statisch: de top-drie bleef onveranderd van start tot finish, hoewel Ayari zijn opponent geen moment uit het oog verloor. Daarachter verloor Ferrer terrein, waarna hij voor de punten koos. In hun spoor hadden Mike Cantillon (Williams FW07D) en Steve Hartley (McLaren MP4/1) een mooi gevecht om de vierde plaats. De twee wisselden twee keer stuivertje, maar een zich verremde Hartley schonk de plek uiteindelijk aan de Ier. Daarachter vochten Christophe d'Ansembourg (Williams FW07C) en Jamie Constable (Tyrrell 011) om de zesde plaats. Constable had een mooie opmars gemaakt vanuit het achterveld, na pech in de kwalificatie, maar bleef steken achter de Belg – totdat de twee elkaar raakten, waarbij de Tyrrell midden op de baan bleef staan. De safety car kwam naar buiten en die bleef daar tot de finish.

magnycours-fri-15

Henry Fletcher won op zaterdag vrij eenvoudig de pre-78-klasse, met op ruime afstand Patrick d'Aubréby in nog een March 761 en Jason Wright in een Shadow DN8. Door de omgekeerde grid (voor de eerste acht van zaterdag) van de tweede race raakte Fletcher op zondag betrokken in een chaotische openingsfase waarin hij Ayari raakte. Beiden schoven van de baan, waarna de Fransman in hevige woede uitbarstte. Vooraan merkte Hartley niets van dat alles: van de reverse pole (hij was drie plaatsen teruggezet vanwege een onregelmatigheid in de eerste race) bleef hij tot de zevende ronde aan de leiding, totdat hij Ferrer niet meer kon weerstaan.

magnycours-fri-16

De Italiaan had heel wat uitwijkmanoeuvres achter de rug voordat hij daar aankwam: ook D'Ansembourg was nog recht voor zijn neus gespind. Hartley wist de tweede plaats wel te behouden, vóór Cantillon en de Amerikaan Jonathan Holtzman, die in zijn Lotus 87B een opmars vanaf de achterste rijen bekroonde met een vierde plaats. Andrew Haddon (Hesketh 308C) profiteerde van het vroegtijdig afhaken van Fletcher door de pre-78-zege op zijn naam te schrijven. James Hagan maakte er in zijn Hesketh 308 een Hesketh 1-2 van. Jason Wright had die plek eigenlijk moeten hebben, maar contact met Mark Hazell (Williams FW08) verijdelde dat plan. En Stretton dan? Die verscheen vanwege versnellingsbakproblemen niet aan de start...

magnycours-fri-35

Ferrer heeft nu drie overwinningen op zijn naam staan en Stretton twee. Eind juli vindt tijdens de Silverstone Classic de volgende ronde van het kampioenschap plaats. De twee staan ook al op de voorlopige inschrijvingslijst van de Historic Grand Prix op Zandvoort.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet