Retro

Masters: Zeges op Brands voor Beebee/O’Connell, Thomas/Lockie en Fenn/Hill

P5240309

De langeafstandsraces van Masters Historic Racing op Brands Hatch verliepen allemaal vrij chaotisch door een overvloed aan safetycarperiodes. De overwinningen gingen uiteindelijk naar de duo's Beebee/O'Connell, Thomas/Lockie en Fenn/Hill. Mooie wedstrijden van Historic Formula 2, het YTCC en Equipe GTS hielden het publiek intussen tot het einde langs de baan.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Maar liefst drie keer kwam de safety car naar buiten in de race voor het FIA Masters Historic Sports Car Championship, om vervolgens voortijdig te worden afgebroken op het moment dat vier auto's nog aanspraak maakten op de overwinning. De rode vlag was een welkom gezicht voor Martin O'Connell in de Lola T70 Mk3B die was gestart door Robert Beebee. Hij had Andy Wolfe in de T70 van Jason Wright in zijn nek hijgen, nadat die net Henry Fletcher in de Chevron B26 was gepasseerd. Ook Nick Padmore zat nog op het vinkentouw in de Chevron B19 die hij deelde met Joaquin Folch. Fletcher leidde het hele eerste deel van de race en kreeg uiteindelijk de tweede plaats terug omdat de uitslag werd bepaald aan de hand van de stand in de ronde vóór de rode vlag.

P5250399

Julian Thomas en Calum Lockie voegden er na hun overwinning op Paul Ricard nog een zege aan toe door ook op Brands de Masters Gentlemen Drivers-race op hun naam te schrijven. Hun Shelby Cobra Daytona Coupé was in handen van Lockie niet te stuiten, nadat Thomas in zijn stint nog had gestreden met de Elans van Jake Hill/Rob Fenn en Steve Soper. De laatstgenoemde haalde het einde niet toen hij strijdend met Fenn een achterblijver moest ontwijken – nota bene zijn toerwagenteamgenoot Mark Martin. Daardoor ging de derde plaats naar de E-type van Mark Donnor/Andrew Smith. Smith haalde aan het slot Marco Attard in de Corvette bij die was gestart door Tom Ingram – naast Hill de tweede BTCC-ster in het veld. Het werd een fotofinish, waarin Smith nipt de snelste bleek. Sander van Gils finishte in zijn Elan op een sterke negende plaats.

P5240334

Fenn en Hill trokken wel aan het langste eind in de Pre-66 Touring Car-wedstrijd. In hun Mustang profiteerden ze van de chaos die uitbrak toen een safetycarperiode samenviel met het pitvenster. Na afloop daarvan leidde de Cortina van Mark Sumpter, maar Hill maakte in zijn Mustang korte metten met de Britse Ford. Craig Davies had de race aangevoerd tot aan de pitstops, maar werd het slachtoffer van de safety car. Met zijn Mustang sleepte hij aan het slot nog de derde plaats uit het vuur.

P5250502

Martin O'Connell won nog eens door op zondag de tweede F2-race op zijn naam te schrijven. Met zijn Chevron B40 versloeg hij de winnaar van zaterdag, Miles Griffiths in een Ralt RT1. Mark Dwyer (March 782) werd derde. Op zaterdag versloeg Griffiths Martin Stretton (March 782) en Mike Charteris (March 742). Minder gelukkig was Michiel Smits, die er in zijn Ralt RT1 hard afging in de kwalificatie en daarmee de sessie ten einde bracht. De Ralt was zozeer beschadigd dat de Nederlander beide races moest missen.

P5240242

Genoeg Nederlanders verschenen er aan de start in beide YTCC-races, die allebei op zondag werden verreden. Nadat het YTCC in 2018 een publieksfavoriet was gebleken, werd de organisatie van Randall Lawson en Ig de Bakker teruggevraagd voor een herhaling in 2019, maar dan op een betere plek in het programma. Het duo leverde het recordaantal van 57 auto's aan het evenement, waarbij net als vorig jaar de Escort Mk2 RS van Dan Brown twee keer als winnaar over de streep kwam. Concurrentie kwam deze van de CN-Cobra van de Duitser Christian Nowak. Tijn Jilesen in de Porsche 964 RS pakte op zaterdag de derde plaats, maar op zondag schoof Christian Marx in de donderende Triumph TR8 een plaatsje op.

P5240043

Equipe GTS rondde het programma op Brands Hatch af. Lee Atkins in de TVR Grantura won met 15 seconden voorsprong op Mark Holme in de Austin Healey 3000 waarmee ook de Masters Gentlemen Drivers was gestart. De Aston Martin DP214-replica van Martin Brewer finishte als derde.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet