Retro

Retro: Uitpuilend programma voor Donington Historic 2019

doningtonhistoric1

Als er één historisch festival is met een uitpuilend programma over twee dagen, dan is het wel Donington Historic, dat onder de vleugels van Motor Racing Legends wordt georganiseerd. Karsten Le Blanc en Christiaen van Lanschot waren de enige Nederlandse vertegenwoordigers, maar ze hadden geen geluk.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Donington Historic

Motor Racing Legends kwam dan ook met zijn volledige programma op de proppen. De twee klapstukken van MRL zijn de RAC Woodcote Trophy voor sportwagens tot 1956 en de Stirling Moss Trophy voor sportwagens tot 1961. John en Gary Pearson wonnen met hun D-type afgetekend in de RAC Woodcote Trophy, voor de DB3S van Wolfgang Friedrichs/Simon Hadfield en de Lotus X van Malcolm Paul/Rick Bourne. In de Stirling Moss Trophy ging Richard Kent in de Lister Costin als winnaar over de streep nadat de concurrentie van Olly Bryants snelle Lotus 15 aan het slot wegviel. De 15 van Philip Walker/Miles Griffiths werd tweede, de Knobbly van Will Nuthall/Tony Wood derde.

doningtonhistoric7

De Pre-War Sportscars van MRL maakten ook hun seizoensdebuut op Donington, waarbij Patrick Blakeney-Edwards en Fred Wakeman in hun Frazer Nash Super Sports hun favorietenrol waarmaakten. Gareth Burnett hield het Anglo-Amerikaanse duo scherp in zijn Alta Sports. De GN Parker Special van Justin Maeers en Charlie Martin werd op respectabele afstand derde, als snelste van de specials.

De Tony Dron Trophy voor toerwagens uit de jaren zeventig en tachtig bracht bijna 30 auto's op de been. Julian Thomas ging er weliswaar in de tweede ronde op koude banden af, maar vocht vanaf de achtste plaats terug, waarna Calum Lockie het afmaakte in hun Sierra Cosworth RS500. Ric Wood en BTCC-coureur Adam Morgan werden tweede in hun Capri, op korte afstand gevolgd door de E30 M3 van Nick en Harry Whale.

doningtonhistoric5

MRL neemt voor Historic Motor Racing News tegenwoordig ook de organisatiehonneurs waar voor het Pre-63 GT-kampioenschap. Jon en Jack Minshaw wonnen in hun E-type vanaf pole, Friedrichs/Hadfield finishten opnieuw als tweede, nu met de DB4GT. Karsten Le Blanc en Christiaen van Lanschot haalden helaas de eindstreep niet: hun oude vertrouwde Austin Healey 3000 'DD300' voltooide slechts zeven ronden.

Die andere klasse van Historic Motor Racing News, het U2TC, werd een eenvoudige prooi voor de Alfa GTA van de broertjes Banks, die een hele vloot Cortina's voorbleven, aangevoerd door Shaun Balfe.

doningtonhistoric9

De uitslag van de GT & Sports Car Cup – een spectaculaire vergaarbak van pre-66 en pre-63 GT's – raapte de favorieten uit andere races bij elkaar en zette die in andere volgorde: Wakeman en Blakeney-Edwrds wonnen na anderhalf uur in hun Lister Jaguar Coupé, gevolgd door de Cobra's Leo Voyazides/Simon Hadfield en Grahame & Olly Bryant. Hadfields andere klant Wolfgang Friedrichs werd met Michael Mallock vierde in weer een andere Aston Martin, deze keer de Project 214. Ook hier wisten Le Blanc en Van Lanschot de race niet te voltooien: hun Healey viel na 55 minuten uit.

De HRDC voegde zijn drie grids ook aan het programma toe, te beginnen met de Allstars-race, die in vergelijking met de GT & Sports Car Cup pas echt een samenraapsel was van niet alleen GT's, maar ook toerwagens. De Cobra Daytona Coupé van Voyazides/Hadfield won, voor de Ford Falcon van Thomas/Lockie en de Cortina van Perfetti/Rovelli. Aan rijtijd kwamen diverse coureurs geen tekort, want niet alleen waren auto's geregeld multifunctioneel over meer races in te zetten, Hadfield startte ook nog vrolijk de Mustang van Friedrichs om daarna over te stappen op de winnende auto.

doningtonhistoric4

Het Italiaanse duo Perfetti/Rovelli won intussen in zijn derde race met de Cortina de HRDC Coys Trophy, na een duel met Pete Chambers in nog een Cortina. Zij kregen vrij baan nadat de Falcons van Voyazides/Hadfield en Thomas/Lockie het veld moesten ruimen. De HRDC Touring Greats voor toerwagens uit de jaren vijftig ging naar Mike en Andrew Jordan in hun Austin GT40. Vader en zoon Jordan bleven Marc Gordon (Jaguar XK150 FHC) en Neil Brown (Austin A35 Speedwell) ruim voor.

Het tweetal Thomas/Lockie ging door met winnen door hun E-type bovenaan te zetten in de uitslag van de Jaguar Challenge, na zware strijd met de E-type van John en Gary Pearson.

doningtonhistoric3

En eenzitters dan? Die waren er ook. Bij de GP-auto's van vóór 1961 schreef Miles Griffiths twee keer de zege op zijn naam, in zijn Lotus 16. Tony Wood werd in de eerste race tweede in zijn Tec-Mec, gevolgd door de 16 van Joaquin Folch, in de tweede race draaide de Catalaan de rollen om.

Het Britse Formule Junior-kampioenschap had zijn veld in tweeën gedeeld. Bij de auto's met motor voorin was Peter de la Roche twee maal de sterkste in zijn Lola Mk2, bij de nieuwe auto's won Cameron Jackson twee keer in de Brabham BT2.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet