Retro

Retro: Grote Nederlandse delegatie op Jim Clark Revival

oDE7 2020 2

Michiel Smits, Floris-Jan Hekker, de coureurs in het British HTGT en last but not least het YTCC zorgden afgelopen weekend voor een grote Nederlandse delegatie op de Bosch Hockenheim Historic, ook wel bekend als de Jim Clark Revival. Ook de overige velden waren op Hockenheim zeer goed gevuld.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Hockenheim Historic

De FIA Lurani Trophy en het historisch F2-kampioenschap onder auspiciën van de HSCC waren op Hockenheim de twee belangrijkste monopostoklassen op het programma. In de Lurani Trophy voor Formule Juniors trok Bruno Weibel twee keer aan het langste eind. De Zwitserse kampioen van 2017 versloeg in zijn Lotus 22 twee keer Mark Shaw (Brabham BT6) en Manfredo Rossi (Lotus 22), waarbij Rossi op zondag de rollen met Shaw omdraaide. Floris-Jan Hekker deed in zijn trouwe zilveren Rayberg van zich spreken door twee keer de B2-klasse op zijn naam te schrijven.

Bij de F2's zegevierde Martin O'Connell op zaterdag in zijn Chevron B40, vóór de Ralt RT1 van Mike Griffiths en Thomas Amweg, maar een dag later was het de laatstgenoemde die er met de overwinning vandoor ging. Wolfgang Kaufmann (March 782) werd tweede, O'Connell bezette de laatste podiumplaats. In een royaal veld van 26 auto's reed Michiel Smits in de Ralt RT1 die ooit van Clay Regazzoni was, naar een 11e en een negende plaats.

BHH 2018-04-20 Fr DEw 01782

Het waren niet de enige eenzitters op het programma, want de Historic Racecar Association van Marcel Biehl had ook een race voor F3- en Formule Ford-auto's georganiseerd. Twee keer was Frédéric Rouvier de snelste in zijn Martini MK34. In zijn Brabham BT41 liet David Caussanel een tweede en derde plaats noteren. Falk Künster (GRD F373) werd op zaterdag derde, Thomas Weidel (Ralt RT3/84) pakte op zondag de tweede plaats.

Bij de GT's en toerwagens stal zonder twijfel het YTCC van Randall Lawson en Ig de Bakker de show. Het Nederlandse duo kreeg maar liefst 96 inschrijvingen te verwerken, waardoor ze het veld in tweeën konden splitsen voor een totaal aan zes races! In de races voor sports-prototypes en zwaarvermogende sport- en toerwagens won Michael Gibbins eerst twee keer in zijn MCR S2, de laatste race ging naar Tom Stoten in een Gunn TS11. De toeschouwers keken hun ogen uit als het ging om variatie: van Shelby Cobra tot BMW M1 Procar, van Plymouth Barracuda tot Audi Quattro...

BHH 2018-04-22 So TKa 10742

Vlotte Porsches zetten de toon in de drie YTCC-races voor de lichtere auto's. Tijn Jilesen won de eerste en derde race in zijn 944, Marcel van Rijswick zegevierde in de tweede race. De variatie reikte deze keer van Lotus Esprit tot Innocenti Mini, Opel Manta en Golfjes met Oettinger-tuning.

Net zo veel landgenoten gaven acte de presence in de inmiddels vertrouwde samenwerking tussen de MG Triumph Competition en het Duitse British HTGT. Philippe Vermast was in beide races onnavolgbaar in zijn TVR Vixen, maar Melle en Albert van der Wal completeerden op zaterdag het podium met hun MGB's. Op zondag eisten Urs Müller (Lotus Elan 26R) en Georg Nolte (Jaguar E-type) die plaatsen op.

oDE7 6444 2

Het zwaarste geschut trad aan in de 100 Meilen Trophy, waarin Marco Werner in zijn McLaren-Chevrolet M8F twee keer een ongenadig tempo aan de dag legde. Felix Haas hield hem echter wakker in zijn Lola T294. In de vriendelijk getitelde 'A Gentle Drivers Trophy' ging de overwinning twee maal naar de Lotus Eleven van Jörg Markus, met opnieuw een stel tweede plaatsen voor Felix Haas, deze keer in zijn Lola Mk1.

Iets minder historisch materiaal was ook aanwezig, in de vorm van de BOSS GP en de Lotus Cup Europe. Ingo Gerstl won met zijn Toro Rosso-Cosworth STR1 zoals gebruikelijk beide BOSS-races, op de voet gevolgd door een zwerm GP2-auto's. In de Lotus Cup Europe verdeelden John Rasse (Exige V6 Cup R) en Bence Balogh (Evora GT4) de zeges.

BHH 2017-04-23 So DEw 37482

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 29 april 2019 13:32

    Geen oost-Duits materiaal aanwezig?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet