Retro

Peter Auto: Overwinningen en een diskwalificatie voor DHG op Barcelona

fotorissima-sixties-endurance-0779

Wie David Hart op Goodwood miste, hoefde niet ver te zoeken. Zijn team was actief op Barcelona, waar een flink pak auto's was afgekomen op de Espíritu de Montjuïc, het openingsweekend van het Peter Auto-seizoen op het circuit van Barcelona. Het werd een weekend van wisselend fortuin: met drie zeges keerde DHG Racing naar Wassenaar terug, maar de mooiste (die van de openingsfoto) moesten ze inleveren. Verder waren er aanmerkelijk minder Nederlanders bij Peter Auto actief dan vorig jaar. Alleen Jan Gijzen bleef een trouwe verschijning, met een podiumplaats als bekroning.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

In CER1 greep Hart net naast de hoofdprijs. Met zijn Lola T70 Mk3B eindigde hij als tweede achter de Porsche 917 van Claudio Roddaro, die zowaar een keer een race uitreed. Hart bleef wel het sterrenduo Alex Furiani/Martin O'Connell voor, in de B19 van O'Connell. Na hun pech op Paul Ricard met de Ligier wisten 'Mr John of B' en Soheil Ayari met hun GT40 wel de GT1-klasse te winnen, met ruime voorsprong op Michel Lecourt/Raymond Narac (ook GT40) en Detlef von der Lieck/Ralf Kelleners (De Tomaso Pantera), die doorgaans stuivertje wisselen in het op hun naam schrijven van deze klasse.

HER 0014

Henry Fletcher kon met dezelfde Chevron B26 als waarmee hij op Paul Ricard domineerde, geen tweede zege toevoegen. In de CER2-race werd hij nipt verslagen door Yves Scémama in de Toj SC304. Fletcher werd op de hielen gezeten door Maxime Guenat in de Lola T286. Ook hier een verrassende GT2-winnaar: Günther Schindler in een BMW M1 Procar, nadat klassefavorieten de kwalificatie niet overleefden.

PHOTOCLASSICRACING-CER2-9995

Een bescheiden, maar mooi veld verscheen aan de start voor de beide Groep C-races. Nadat Dominique Guenat in zijn Peugeot 905 Evo1B en Kriton Lendoudis in zijn Mercedes C11 uitvielen, ging in race 1 de overwinning naar Mike Wrigley's Spice-Cosworth SE89C. De Peugeot en Mercedes hielden het in de tweede race wél vol, waarbij de Peugeot zich een halve minuut losreed van de Mercedes.

fotorissima-group-c-racing-0347

Het nieuwste Le Mans-geweld kwam van de Endurance Racing Legends, die nu onder leiding van Jarrah Venables zijn omgevormd tot raceklasse, in directe competitie met de Masters Endurance Legends. Shaun Lynn won met zijn Bentley Speed 8 de eerste race, maar vertrok niet aan de tweede. Dat maakte de weg vrij voor de Ferrari 333SP van Narac/Lecourt. De klasseoverwinningen in de GT's gingen naar de Panoz Esperante GTR1 (herinnert u zich die nog?) van Xavier Galant en de Aston Martin DBR9 van Kriton Lendoudis/Rui Aguas.

PHOTOCLASSICRACING-HTC-8580

In de Heritage Touring Cup ging Christian Traber verder waar hij vorig jaar was gebleven. Met zijn BMW 3.0 CSL bleef de Zwitser hetzelfde model van Michael Erlich voor, met de rest op zeer respectabele afstand, aangevoerd door de Escort 1600 RS van Thierry de Latre du Bosqueau.

PHOTOCLASSICRACING-SIXTIES-0074

De laatstgenoemde stapte in bij Christophe van Riet voor de Sixties Endurance-race, om in de AC Cobra van Gipimotor de onderhand gebruikelijke zege binnen te halen, vóór de Cobra van Ben Gill en de Cobra Daytona Coupé van Pierre-Alain & Erwin France. Maar dat was niet nadat David en Olivier Hart als winnaars op de weg uit de uitslag werden geschrapt. Geen blije gezichten bij DHG Racing. Ludovic Caron – derde met zijn Cobra – overkwam hetzelfde lot. Jan Gijzen en zijn Belgische co-equipier Anthony Schrauwen reden intussen naar een keurige 18e plaats algemeen in hun Lister Knobbly. Armand Adriaans was er in tegenstelling tot vorig jaar niet bij.

fotorissima-sixties-endurance-8668

Ook in de Greatest's Trophy verscheen Gijzen als vanouds met zijn Ferrari 275 GTB4 aan de start. In de eerste race werd hij vijfde, na de tweede mocht hij het podium beklimmen. De zeges gingen naar Lukas & Martin Halusa (Jaguar E-type) en Christian Bouriez (Bizzarrini 5300 GT).

PHOTOCLASSICRACING-GRETESTTROPHY-6361

In de 2.0L Cup voor Porsche 911's was het business as usual, met een overwinning voor kampioenen Andrew Smith en Olly Bryant. Mark Sumpter hield ze echter de hele race scherp. De Nederlandse deelnemers van vorig jaar – Pascal Pandelaar, Michiel van Duyvendijk en Erwin van Lieshout – waren deze keer niet van de partij.

PHOTOCLASSICRACING-20LCUP-8728

Eén eigen wedstrijd mocht de Spaanse gastheer aan het programma toevoegen: een ronde van het Iberische historische GT-kampioenschap, wat in ieder geval beter was dan de Clio Cup-ronde van vorig jaar! David en Olivier Hart schreven zich er ook voor in, met de GT40 die vorig jaar nog op de Members' Meeting won – en nu weer. De grootste tegenstand in beide races kwam van de Portugese GT40 Roadster van vader en zoon Macedo Silva, terwijl de GT40 van Georg Nolte/Michael Funke alleen met Funke achter het stuur een bedreiging vormde voor Hart/Hart.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet