Retro

Goodwood: Podiumplaatsen voor Van der Lof, Pastorelli en Hugenholtz op 77th Members’ Meeting

77mm-sat-123

De Ferrari's uit de stal van Roelofs Engineering waren de Nederlandse sterren op de 77th Members' Meeting op Goodwood. Alexander van der Lof in de Ferrari 340 F1 die vader Dries ooit naar Nederland haalde, en het duo Nicky Pastorelli/James Cottingham in de 250 GTO/64 die Piet Roelofs eigenhandig opbouwde, reden naar het podium van hun race. Maar ook Hans Hugenholtz pakte een derde plaats met zijn Ford GT40.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

De 77e editie van de Members' Meeting vond twee weken later plaats dan in voorgaande jaren. Enerzijds betekende dat dat de meeste narcissen langs de baan waren uitgebloeid, aan de andere kant stond de vrieskou van 2018 in schril met het aangename lenteweer van dit jaar. Nog een verschil: de Nederlandse helden van vorig jaar, David en Olivier Hart, waren er niet bij. Onder het lekkere zonnetje zagen bezoekers demo's van Porsche 917's (vanwege het 50-jarig jubileum van het model), BMW M1 Procars, NASCAR's en recente Le Mans-prototypes. Bij de races was de Betty Richmond Trophy voor alleen maar Mini's de belangrijkste nouveauté.

77mm-sat-62

Eén landgenoot deed mee aan de Mini-wedkamp, die bestond uit twee heats en een finale voor de beste 15 uit de heats. René de Vries liep met zijn 17e plaats in de eerste heat net een finaleplek mis. In diens heat streek Ian Curley met de eer, ondanks heftige avances van de Zweden Lars Ekorness en Tom Blomqvist (ja, de DTM-coureur). Kanshebbers Chris Middlehurst, Ben Hatton en Endaf Owens vielen uit. De tweede heat viel ten prooi aan Nick Swift na een stevig duel met die andere snelle Nick – Nick Padmore. Jonathan Lewis werd op gepaste afstand derde. De top-drie uit de tweede heat beklom uiteindelijk ook het podium, in dezelfde volgorde: Swift voor Padmore en Lewis, waarbij Lewis de twee Nicks deze keer op de hielen zat, met Curley hijgend in zijn nek.

77mm-sun-15

Ook nieuw was de laatste race van het weekend, de Peter Collins Trophy voor Le Mans-sportwagens uit de jaren vijftig. Het werd een D-type-feest, met John Pearson, Martin Stretton en Steve Brooks als de gangmakers. De GT's uit dezelfde periode verschenen in de Tony Gaze Trophy aan de start. David Coulthard in de Mercedes 300 SL was daarin de trekpleister, maar de 13-voudig GP-winnaar werd in de kwalificatie afgetroefd door de jonge Richard Woolmer in de bijzondere Austin Healey 100 Coupé. De twee bevochten zeven ronden lang de leiding totdat de Healey de geest gaf. Zo kon de pr-machine van Goodwood toch met een beroemde winnaar schermen. Ook opvallend: de derde plaats ging naar Jonathan Abecassis, de kleinzoon van toenmalig GP-coureur George Abecassis – weliswaar na diskwalificatie van Andrew Keith-Lucas, wiens XK150 FHC uit de uitslag werd geschrapt.

77mm-sun-32

Toch kwamen de meeste kijkers voor het sportwagengeweld uit de jaren zestig. In de Graham Hill Trophy – eigenlijk een soort mini-RAC TT – ging de zege naar de E-type van Jon Minshaw en Phil Keen, maar niet nadat Minshaw het in eerste instantie aflegde tegen de TVR Griffith van de spectaculaire Mike Whitaker. Toen de uitlaat van de Griffith losliet – met inmiddels Mike Jordan achter het stuur – was de strijd echter gestreden. Daardoor kon de Griffith van John Spiers/Tiff Needell tweede worden. James Cottingham streed in de Ferrari 250 GTO/64 lang met Nicolas Minassian in de Cobra, maar na de rijderswissels was Nicky Pastorelli Anthony Reid te snel af. Alexander van der Lof en Yelmer Buurman reden intussen hun Bizzarrini 5300 GT naar de achtste plaats.

77mm-sat-14

Ook Hans Hugenholtz ging met een podium naar huis. In zijn duizendste race reed hij naar een sterke derde plaats, weliswaar op respectabele afstand van jongeling Cameron Jackson in de Crosslé-Oldsmobile Mk5S, maar wel fel strijdend met Craig Davies (ook GT40), die tweede werd, en Andrew Hibberd en Chris Goodwin in Lotus 23B's, die Hugenholtz beiden achter zich liet.

77mm-sun-4

Eenzitters kwamen ook in actie, met name in de Reg Parnell Cup. Daarin liet Alexander van der Lof het tweede podium noteren met een Ferrari die door Roelofs Engineering op de baan werd gebracht. Will Nuthall (Alta F2) streed de hele race met de Kieft van Nigel Batchelor om de overwinning, maar Van der Lof kwam sterk door naar de derde plaats, ten koste van zuiderbuur Paul Grant in diens Cooper-Bristol Mk2. Een tweede landgenoot in de race was Luc Brandts. Met diens unieke Talbot-Lago T150C – meer een sportwagen qua formaat dan een F1 – werd hij 23e en laatste. Het was vooral mooi dat hij er was en de race uitreed. Dat gold helaas niet voor Ivo Noteboom in de Maserati 6CM van Ton Blankevoort, die niet verder kwam dan de kwalificatie.

77mm-sun-6

De andere monoposto's waren deze keer de F3-screamers, waar Ben Mitchell (Brabham BT28) en Andrew Hibberd (BT18) stuivertje wisselden aan de kop. Mitchell trok aan het langste eind. Andy Jarvis in de March 703 werd op 12 seconden derde.

77mm-sat-108

De liefhebbers van vooroorlogse auto's kwamen deze editie dubbel aan hun trekken, wat gezien hun groeiende populariteit op Goodwood niet zo gek was. De nieuwe John Duff Trophy draaide om een veld van sportwagens van eind jaren twintig – het Bentley-tijdperk, vandaar de vernoeming naar Duff. Toch duwden een 'simpele' Vauxhall (die van Gregor Fisken), een kleine Frazer Nash (die van Philip Champion) en een aparte Invicta (die van Trevor Swete) de Bentleys van het podium af, wat Ben Collings, Mathias Sielecki (die uitviel), Martin Overington en Gareth Graham ook probeerden. Dat lot viel ook Lucas Slijpen ten deel, die met zijn Talbot AV90 naar Goodwood was gekomen.

77mm-sun-55

Helemaal op de banken stonden de toeschouwers voor de Selwyn Edge Trophy voor auto's van voor de Eerste Wereldoorlog, met enkele Bugatti Brescia's als uitzonderingen van begin jaren twintig. Deze keer haalde Ben Collings wel het podium, nu met zijn fantastische Blitzen Benz, maar de strijd aan kop ging tussen Julian Majzub in de Sunbeam en Tony Lees in de Vauxhall Viper Special. Bijna had opnieuw een Vauxhall gewonnen: op de finish leek het op een dead heat, met een verschil van 0,018 seconden. Destijds waren beiden vanwege dit onmeetbare verschil tot winnaar uitgeroepen, maar dankzij de moderne timing bleek de Sunbeam de snelste.

77mm-sat-186

De vaste prik op de Members' Meeting was echter onveranderd dé publieksfavoriet. De smaakmaker was het Escortje van Tom Blomqvist en Kerry Michael, de winnaars op de weg Craig Davies en Andy Newall in een Ford Mustang Boss 302 die daarna uit de uitslag werd geschrapt. Daardoor ging de overwinning in de race met rijderswissel naar Neel Jani (die zijn Members' Meeting-debuut maakte) en James Wood in een Rover 3500. Een andere beroemde Blomqvist redde de volgende dag de Zweedse eer in de sprintrace, want Stig versloeg in nog een Rover 3500 de BMW 530i van Nick Padmore. Craig Davies reed de Mustang vanaf de laatste plaats naar het podium, maar werd vervolgens wéér uit de uitslag geschrapt...

77mm-sun-46

Morgen volgt onze blik achter de schermen van het evenement.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Martin Philippo 10 april 2019 20:18

    Ik heb er geen seconde naar kunnen kijken op de livestream maar zo ben ik weer een beetje op de hoogte :)

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet