Retro

Historic F1: Ferrer opent seizoen met dubbel op Paul Ricard

paulricard2019-sat-25

Matteo Ferrer-aza verraste op Paul Ricard zijn tegenstanders in het FIA Masters Historic Formula One Championship door sneller uit de startblokken te vertrekken dan vooraf iedereen had gedacht: de jonge Italiaan schreef in zijn Ligier JS11/15 beide races met overmacht op zijn naam.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Het seizoen 2019 begon zonder beide titelverdedigers, want post-78-kampioen Nick Padmore besloot zich te focussen op rijderscoaching en een seizoen in de Mini met zijn zieke vader, terwijl pre-78-kampioen Greg Thornton op zoek ging naar afwisseling door te kiezen voor seizoen in Amerika. Door de afwezigheid van Padmore waren er opeens vijf nieuwe titelkandidaten die het afgelopen jaar allemaal ongeveer even snel waren gebleken: behalve Ferrer-aza waren dat de Ier Mike Cantillon (Williams FW07C), de Belg Christophe d'Ansembourg (die van Williams FW07C op een Brabham BT49C overstapte), de Catalaan Joaquin Folch (Brabham BT49C) en de Brit Jamie Constable (Tyrrell 011).

paulricard2019-fri-76

Maar Ferrer wilde daar blijkbaar weinig van weten. Met een ronde die ruim een seconde sneller was zette hij zijn Ligier op pole, gevolgd door Constable, die al evenzeer verraste, want zijn concurrenten hadden hem vooraf hooguit als outsider in dat groepje van vijf aangewezen. Hall & Hall, het team dat de Ligier prepareert, legde uit dat motorleverancier Geoff Richardson in de winter een probleem had gevonden in de DFV van Ferrer en dat nu pas de echte snelheid van de Italiaan zou blijken. Constable prees zijn eigen team Scuderia Classiche met het werk dat aan de Tyrrell was verricht, want hij had hooguit gehoopt om even snel te zijn als de Williams van Cantillon.

paulricard2019-fri-64

De race van zaterdag werd een walkover voor Ferrer, met Constable op respectabele afstand daarachter en met d'Ansembourg als 'best of the rest'. Op zondag lag Ferrer ook niet wakker van de omgekeerde grid voor de eerste acht van zaterdag, want met een waanzinnige openingsronde lag hij na één ronde al op kop – weliswaar geholpen door Joaquin Folch die met pech achterbleef in de pitstraat, en Fabrice Lhéritier die tijdens de opwarmronde al stilviel in zijn Tyrrell 010 en daardoor zijn startplaats op de eerste rij niet kon innemen. Constable kon deze keer Cantillon niet achter zich houden: na tien ronden ging de Williams aan de Tyrrell voorbij.

paulricard2019-sat-81

In de pre-78-klasse leek Henry Fletcher het rijk voor zich alleen te hebben, nu de kampioenen van 2017 en 2018 – Max Smith-Hilliard en Greg Thornton – verstek lieten gaan. De boomlange Brit bleek in de eerste race inderdaad oppermachtig, maar zijn March 761 kreeg in de tweede race al gauw met een brandstofprobleem te maken. De winst ging daardoor naar Fransman Patrick d'Aubréby, in de 761 die ooit van Michael Bleekemolen was, gevolgd door Jason Wright in de Shadow DN8. D'Aubréby en Wright werden op zaterdag tweede en derde, Philippe Bonny in de Trojan T103 werd op zondag derde.

paulricard2019-fri-69

Speciale aandacht ging uit naar de Osella FA1E waarmee de Brit Richard Hope was verschenen. Geen Cosworth DFV achter de monocoque, maar een Alfa V12. En waar Thomas Steinke de afgelopen jaren met zijn Alfa Romeo 179 en 182 nooit verder kwam dan de kwalificatie of zelfs maar de vrije training, daar reed Hope beide races zowaar uit!

paulricard2019-sat-16

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 03 april 2019 11:17

    Eigenlijk bijzonder dat er geen minimum leeftijd is voor deze klasse. De kans op schade is bij jonge honden toch vele malen groter? En dat is juist niet de bedoeling in deze gentleman klasse. Ik weet dat DNRT destijds met de DNRT V8 Nascar auto een minimum leeftijd had om precies die reden.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet