Retro

Reserveer de biografie over Wim Loos, de onvervulde belofte van een natuurtalent

Boek-Wim-Loos-3d-Impressie-01A

Hij was het eerste grote Nederlandse autosporttalent dat helemaal naar de top leek te gaan. Voor het zover kon komen, verongelukte Wim Loos (21). Om daarna grotendeels te worden vergeten. Ruim een halve eeuw later presenteert Autosport.nl zijn biografie: Wim Loos, de onvervulde belofte van een natuurtalent.

Tekst: Olof van Joolen
Foto's: Archief Rob Petersen

Het boek schetst aan de hand van interviews met familieleden, oud-tegenstanders als Gijs van Lennep, Ed Swart en Frans Lubin en voormalig collega's Han Akersloot en Hans Deen een fascinerend beeld van het grote talent. De biografie wordt rijk geïllustreerd met veel nog nooit eerder gepubliceerde foto's.

RESERVEER BIOGRAFIE

Wim Loos debuteerde in 1964 tijdens de Finaleraces met een klinkende overwinning in een Cortina Lotus. Werd een jaar later Nederlands toerwagenkampioen voor Racing Team Holland en herhaalde dat kunstje in 1966 bij Team Slotemaker in een Alfa Romeo GTA. De auto die een jaar later als lijkwagen diende nadat hij was verongelukt tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps.

Auteurs Rob Petersen en Olof van Joolen staan niet alleen stil bij deze korte, maar veel belovende loopbaan. Ze schetsen ook een uitgebreid beeld van het Zandvoort en de nationale autosportscene waarin Wim Loos opgroeide.

Het boek is de vervulling van een lang gekoesterde wens van Rob Petersen. Voor de bezoekers van Circuit Park Zandvoort als speaker decennialang een vaste waarde. In kleinere kring ook bekend als de beheerder van Wim Loos privéarchief. Petersen maakte zich er in het verleden – tevergeefs – hard voor Loos te gedenken door middel van een bocht op het circuit of plaatsing op het Nationaal Autosportmonument.

  1966-Wim-Loos-Porsche-Carrera-906


,,Dat het daarom nu lukt een boek over Wim te maken, vind ik geweldig", vertelt de speaker die ook jarenlang autosportcommentator bij Eurosport was. ,,Tijdens de research en de interviews heb ik veel ontdekt dat ik nooit heb geweten. Ik denk dat het een heel bijzonder boek gaat worden."

  1966-Wim-Loos-in-actie


Co-auteur is journalist Olof van Joolen. Defensieverslaggever bij De Telegraaf, maar ook autosportliefhebber met een verleden als OCA-marshall en Autovisie-redacteur. Van Joolen stuitte op het levensverhaal van Wim Loos tijdens research voor een stuk over zijn voormalige Alfa Romeo. Het verhaal kwam er uiteindelijk niet, maar zijn nieuwsgierigheid was gewekt.

,,Nog maar heel weinig mensen weten dat er iemand voor Gijs van Lennep, Jan Lammers, Arie Luyendijk, Jos en Max Verstappen was die ook bij de internationale top had kunnen horen. Dat maakt Wim Loos historisch belangrijk. Daarnaast was hij de eerste gewone jongen die het leek te gaan maken in een wereld van oud en veel geld. Dat geeft het verhaal een extra dimensie. Het wordt een journalistiek boek waarin Rob en ik ook de scherpe randjes niet schuwen."

Voor Wim Loos, de onvervulde belofte van een natuurtalent maakt de stichting autosport.nl zijn debuut als boekuitgever. Gerrie Hoekstra van autosport.nl hoefde niet lang na te denken toen Petersen en Van Joolen hem benaderden.


1966-Supportrace-GP-Rob-Slotemaker-en-Wim-Loos-Alfa-Romeo-1600-GTA-hunserug

Als jochie zag hij Loos nog over het circuit boenderen in het spoor van leermeester Rob Slotemaker. ,,Dit boek moet er gewoon komen", zegt Hoekstra. ,,Het is mooi dat we als bedrijf met wortels in de sport dit kunnen doen."


De biografie van Wim Loos kan via autosport.nl worden gereserveerd. Wie dat doet, krijgt drie euro korting en betaalt geen 22,95 euro (ex verzendkosten) maar 19,95 euro. Daarnaast wordt iedereen die reserveert vermeld in een namenlijst achterin het boek. Zo wordt u als liefhebber blijvend onderdeel van een project van en voor liefhebbers. Wim Loos, de onvervulde belofte van een natuurtalent verschijnt in november dit jaar.

RESERVEER BIOGRAFIE

     

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 maart 2019 13:16

    Fantastisch initiatief en met deze twee schrijvers moet het goed komen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 maart 2019 13:21

    Ik vind het GEWELDIG dat dit boek strakjes in mijn bezit zal zijn. Ja ik was afgelopen week nog bij het graf van Wim waar hij samen met ze'n vader Ome Arie en ze'n moeder ligt. Het graf ligt op 150 of laat het 200 meter zijn van mijn achtertuin. Bedankt Olof en Rob ... jullie maken mij heel blij !!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 maart 2019 13:41

    Wat een geweldig initiatief!! en wat een coureur!!

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 maart 2019 15:54

    Geweldig dat Wim Loos na zoveel jaar nog niet vergeten is. Ben benieuwd naar het boek! Wellicht een aanzet tot erkenning van zijn talent en wordt zijn naam alsnog vermeld op het nationaal autosportmonument!

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 maart 2019 16:33

    Misschien een aanzet tot het schrijven van een boek over dat andere zeer uitzonderlijke talent die op weg leek naar de Europese titel toerwagens in 1968: Appie Goedemans?

    • 5
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 01 maart 2019 16:36

    Appie Goedemans... ook zo'n waanzinnig talent. Vveel te vroeg overleden. Wellicht een goed idee. Maar eerst het boek van Wim Loos afronden.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 maart 2019 16:50

    Gereserveerd!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 maart 2019 17:46

    Eindelijk, eindelijk, eindelijk! Een geweldig mooi initiatief, beter laat dan nooit... Wellicht dat de Zandvoortse gemeenteraad hierdoor ook geprikkeld wordt om met een voorstel te komen voor een blijvende herinnering in het dorp. De presentatie tzt van het boek kan een mooie gelegenheid zijn om dit aan te kondigen. Kom op bestuurderen van Zandvoort, laat de komende generaties niet vergeten wie Wim Loos was!

    • 0
    • 0
     
    ARFer 01 maart 2019 18:32

    gereserveerd mooie jaren met toerwagen races op Zandvoort en Alfa Romeo GTA Team Slotemaker

    • 6
    • 0
     
    René de Boer 01 maart 2019 20:41

    Eigenlijk verdient Wim Boshuis ook een boek...

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 maart 2019 22:40

    René, er is wel eens door iemand geopperd om een Nederlandse versie van 'The lost generation' te gaan schrijven (Loos, Goedemans, Boshuis).

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 maart 2019 00:34

    Een boek over en voor Wim Loos : prachtig !! En vergeten we allemaal Ab Goedemans ? Jaren terug al correspondentie gehad met o.a. Mhr Koens. Heeft toen ook mooi artikel geschreven in RTL GP. Gemeente Eindhoven sprak waardering uit voor mijn initiatief om straat te vernoemen naar Mhr. Goedemans, maar had hier geen budget voor. Een straat naar iemand vernoemen, kost dat vermogen ? m.v.g. COEN (Mi Amigo Distributie Tilburg)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 maart 2019 10:27

    Mooi om te lezen dat jullie dit initiatief hebben genomen. Wim was in zijn tijd een bijzonder talent dat had Rob Slotemaker ook al snel door. Kan me de begrafenis van Wim nog goed herinneren een massa aan mensen en Wim op de Alfa naar zijn laatste rustplaats gereden door Rob.

    • 0
    • 0
     
    Roy Dongen 02 maart 2019 12:49

    Had vanmorgen een interessant interview met Rob Petersen over dit boek. Dit belooft een mooi boek te worden! Niet alleen voor liefhebbers van de autosport. Een prachtig boek over een jongensdroom met een fatale afloop. Een waarheidsgetrouw beeld van de tijdgeest in die jaren. Direct een exemplaar besteld! Voor dit bedrag mag het niet in de boekenkast ontbreken!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 maart 2019 22:28

    Hans Deen kan prachtige verhalen vertellen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 maart 2019 22:30

    Een boek om te bestellen! Ik zal nooit de Zandvoort Trophy (1966?) vergeten, Sloot en Wim samen driftend. Ik was toen nog te jong om te begrijpen waarom de fabrieks-Alfas sneller waren. Maar oud genoeg om te begrijpen waarom De Adamich de race won, het droge spoor opzoeken. Daar heb ik later nog veel voordeel van gehad. En ene Max V. ook :). Jan van der Graaf.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 april 2019 19:44

    Als Zandvoorter, heel bekend met WIM LOOS en JAN LAMMERS, was in mijn jeugd dagelijks op het circuit te vinden vooral bij de slipschool van ROB SLOTEMAKER mijn vader JOOP JANSEN was een drijvende kracht van het ROODE KRUIS de ouders van Wim heb ik ook goed gekend. Arie Loos was de grote man van het R.K. DR DRENTH was de commandant inmiddels stokoud maar zie hem regelmatig bij de supermarkt. Hopelijk heeft U nog een exemplaar voor mij. VGR Joop Jansen jr Zandvoort.