Retro

Masters: D’Ansembourg is de thuisheld op Spa Six Hours, Hart Jr schittert met twee zeges

spasixhours2018-fri-19b

Al was Nico Verdonck de eerste Belg sinds 1994 die de Spa Six Hours op zijn naam schreef, zijn landgenoot Christophe d'Ansembourg won maar liefst drie keer in wat in andere raceweekenden gewoon het hoofdprogramma is. Ook onze landgenoot Olivier Hart schitterde: hij won niet alleen de U2TC-race in de Alfa Romeo GTA, maar zegevierde samen met zijn vader ook in de Masters Gentlemen Drivers-wedstrijd.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

D'Ansembourg moest in de FIA Masters Historic Formula One nog de zeges delen met teamgenoot Mike Cantillon, die net als de Belg een Williams FW07C bestuurt. In een veld dat genoot van de afwezigheid van Nick Padmore, de pasgekroonde kampioen van 2018, won D'Ansembourg vrij eenvoudig op zaterdag, maar op zondag reed Cantillon vanaf de omgekeerde grid voor de top-acht van zaterdag sneller naar voren dan zijn teamgenoot. Die bovendien in de tweede ronde spinde in Fagnes en daardoor opnieuw kon beginnen. D'Ansembourg werd nog wel tweede. Joaquin Folch (Brabham BT49) werd in beide races derde, Henry Fletcher (March 761) behaalde een dubbelzege in de pre-78-klasse. Dat gold ook voor Matt Wrigley (March 721G) in de pre-72-klasse.

spasixhours2018-thu-31

In de Masters Endurance Legends vocht D'Ansembourg twee mooie duels uit met Steve Tandy, die beide keren net iets tekortkwam. De Lola-Aston Martin DBR1-2 met V12-motor bleek op Spa beter uit de voeten te kunnen dan de Lola-Mazda B12/60 van Tandy. Kriton Lendoudis werd met zijn Peugeot 908 HDi FAP in beide races derde. Steve Zacchia won met zijn Ferrari 550 Maranello twee keer de GT-klasse, maar had er in de tweede race wel een tijdstraf voor zijn rivaal Nikolaus Ditting (Aston Martin DBR9) voor nodig.

Al klonk de Brabançonne dan een royale drie keer, ook het Wilhelmus werd drie keer afgespeeld. Twee daarvan nam Olivier Hart voor zijn rekening, de eerste keer door de U2TC-race te winnen met de Alfa Romeo Giulia GTA waarmee hij vorige week ook al won op Goodwood. Het scheelde wel dat zijn rivalen Andrew & Max Banks met hun GTA de eindstreep niet haalden. De tweede keer was ook een herhaling van een Goodwood-succes van vorige week: met de winnende Cobra van de RAC TT glorieerden David & Olivier Hart opnieuw in de 90 minuten durende Masters Gentlemen Drivers-race. Ze versloegen eeuwige rivalen Leo Voyazides/Simon Hadfield (Shelby Cobra Daytona Coupé) en Michael Gans/Andy Wolfe (AC Cobra). Tijdens dezelfde podiumceremonie klonk nóg een keer het Nederlands volkslied, want Sander van Gils schreef in zijn Elan (zie de onderste foto) de CLP-klasse op zijn naam.

spasixhours2018-fri-36

De gebroeders Banks maakten hun verlies in de U2TC-race goed met een klinkende overwinning in de FIA Masters Historic Sports Cars. Hun McLaren M6B was een maatje te groot voor de Lola T70 Mk3B's van Olly Bryant en Voyazides/Hadfield. Andrew Banks sloeg tijdens zijn stint een gat van 30 seconden op Bryant, waarna Max die voorsprong consolideerde. Door een safety car aan het slot moest Max zijn kunnen echter alsnog laten zien. Eén rondje sprinten naar de finish werd het, en daarin liet hij – met koude banden na de herstart – de snelste ronde van de wedstrijd noteren, met drie paarse sectoren. Een topprestatie.

De Masters Pre-66 Touring Car-wedstrijd werd een tweestrijd tussen de Mustang van Sean McInerney/Phil Keen en de Falcon van Mike Gardiner/Andy Wolfe. Gardiner vertrok van pole, maar McInerney ging hem in de derde ronde voorbij. Wolfe probeerde vervolgens Keen bij te halen – saillant detail: Keen was vorig jaar nog de co-equipier van Gardiner – maar verslikte zich in de Bus-Stop. Daarna had Keen vrij spel. Mark Martin en Andrew Haddon wonnen eenvoudig de Cortina-klasse, terwijl Nick Swift zijn klassezege weggooide door een ronde te vroeg van het gas af te gaan: de Mini-koning dacht dat hij het zwartwitgeblokt al gezien had. Endaf Owens, die hem op de hielen zat, lachte in zijn vuistje en stal de overwinning.

spasixhours2018-fri-11

Behalve Masters Historic Racing, die de bovenstaande zeven races verzorgde, was ook Motor Racing Legends volledig van de partij. In de gecombineerde Woodcote Trophy en Stirling Moss Trophy – wat op Spa kan vanwege de lengte van de baan – ging Chris Ward (Lister Knobbly) als winnaar over de streep, zoals gebruikelijk zouden we bijna zeggen. Fred Wakeman en Patrick Blakeney-Edwards (Cooper-Jaguar T38) waren op de zevende plaats de beste Woodcote-deelnemers. De wedstrijd miste Karsten Le Blanc als Nederlandse representant: hij heeft zijn auto te koop aangeboden.

In de Pre-War Sportscars – ook van MRL – won de Alvis Firefly van Rüdi Friedrichs met ruime voorsprong op de Alfa Romeo 8C-2300 Zagato Spider van de Halusa's. De race werd al op vrijdagavond gereden, net als de eerste Masters Endurance Legends-race, en uitvaller Charles Gillett in zijn Frazer Nash TT Replica kon toen nog niet vermoeden dat hij de volgende avond een ernstig ongeluk in de Six Hours zelf zou krijgen.

spasixhours2018-fri-40

Friedrichs mocht nog eens de lauwerkrans ontvangen na de eerste race van de Historic Grand Prix Car Association, waarin hij met zijn Cooper-Climax T53 winnend over de streep ging, vóór de T51 van Tom Dark en de T79 van Michael Gans, die zijn debuut maakte bij de HGPCA. En wat voor debuut, want de volgende dag wón de Amerikaan meteen, na een spannend duel met Peter Horsman in de Lotus 18/21. Friedrichs werd derde.

Chris Goodwin (Lotus 22) won beide Formule Junior-wedstrijden die door de HRA waren georganiseerd. Beide keren had Stuart Roach (Alexis Mk4) het nakijken. Floris-Jan Hekker was het vertrouwde Nederlandse gezicht. In zijn Rayberg kon hij op het snelle Spa weinig potten breken, maar hij vermaakte zich uitstekend.

spasixhours2018-fri-44

Markus von Oeynhausen mocht na zijn overwinning in de Spa Six Hours het weekend nog eens winnend afsluiten. De graaf won de Jaguar Classic Challenge, ruim voor teamgenoten Rhea Sautter/Andy Newall, om daarmee het succes van Gotcha compleet te maken.

De HSCC organiseerde twee gecombineerde sport- en toerwagenwedstrijden, waar maar liefst 62 auto's op afkwamen. De variatie was ongelooflijk: van Lola T282 in Gitanes-kleuren (die in handen van Leo Voyazides de tweede race won) tot een Triumph TR7 V8, een Rawlson CR6 (wist u dat die bestond?) en een Milano GT Mk1. Bob & Vicky Brooks wonnen de eerste race in een Lola T212.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet