Retro

Retro: Jan Gijzen succesvolste Nederlander op Dix Mille Tours

PHOTOCLASSICRACING-DMT18-5156

Op Zandvoort merkten ze er ook iets van, de verschuiving door Peter Auto van de Dix Mille Tours van de traditionele datum in oktober naar hetzelfde weekend als de Historic Grand Prix. Alle acht grids van de organisatie kwamen op Paul Ricard aan de bak, plus de demorondes van de Global Endurance Legends. Jan Gijzen was de enige landgenoot die deze keer een podiumplaats veroverde.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

Drie Cobra's bezetten het podium in de Sixties Endurance, en opnieuw was het Christophe van Riet in het Gipimotor-exemplaar die veruit de snelste bleek. Hij ging de Cobra's van Carlos Monteverde/Gary Pearson en Carlo & Yves Vögele ruim voor. Jan Gijzen en Anthony Schrauwen haalden met hun Lister Knobbly de start niet, terwijl Pascal Pandelaar en Michiel van Duijvendijk (Porsche 911) na 27 ronden de strijd moesten staken. Armand Adriaans en Ad Verkuijlen haalden de finish wel: met hun Corvette C2 eindigden ze als 33e.

10MILLETOURS 2018 0117

In zijn BMW 635 CSi werd Adriaans vierde in de Groep A-klasse van de royaal bezette Heritage Touring Cup. De hoofdprijs ging naar Christian Traber en zijn prachtige BMW 3.0 CSL, vóór Maxime Guenat in een Capri 3100 RS en David Tomlin in een Zakspeed Escort 1800 RS.

FOTORISSIMA-DMT18-6832

Gijzen kwam wel aan de bak in de Greatest's Trophy voor sportwagens van begin jaren zestig. In de eerste race finishte hij als vierde achter winnaar Monteverde (E-type lightweight), in de tweede race reed hij zijn Ferrari 275 GTB/4 zelfs naar de tweede plaats.

PHOTOCLASSICRACING-DMT18-5331

In de Porsche 2.0L Cup kwam Erwin van Lieshout sterk voor de dag met een zesde plaats, maar de 911 die Karsten Le Blanc deelde met Marc de Siebenthal verscheen niet aan de start. De zege ging opnieuw met overmacht naar Andrew Smith en Olly Bryant, die daarmee de eerste kampioenen werden in deze nieuwe klasse.

PHOTOCLASSICRACING-DMT18-3875

Op Zandvoort won een Lola T70 Mk3B en op Paul Ricard was het in CER1 niet anders – al was dat te verwachten op het ultrasnelle Franse circuit. Het exemplaar van Roald Goethe en Stuart Hall bleef een heel peloton open Chevrons en Lola's voor. De GT-eer ging zoals verwacht naar de Pantera van Detlef von der Lieck en Ralf Kelleners.

PHOTOCLASSICRACING-DMT18-6261

De Toj SC304 van Yves Scemama was weer eens de beste in CER2, met daarachter Paul en Mathieu Chateaux in hun Lola-BMW T298. Regerend kampioen Philipp Bruehwiler (Chevron B21) werd derde, gevolgd door de snelste GT: de Ligier-Cosworth JS2 van 'Mr John of B' en oud-F3000-coureur Soheil Ayari.

PHOTOCLASSICRACING-DMT18-4531

Zo veel F2's er in Zandvoort aan de start verschenen, zo mager was opnieuw het veld in de Euro F2 Classic, waar voor volgend jaar dan ook hoogstwaarschijnlijk de stekker uit wordt getrokken, alle inspanningen van initiatiefnemer Martin Stretton ten spijt. Acht auto's traden er deze keer aan, waarbij Stretton zelf het merendeel leverde. Stefano Di Fulvio won beide races in een March 782 uit de stal van Stretton.

FOTORISSIMA-DMT18-3375

Michiel Campagne en Allard Kalff lieten de Spice staan voor Zandvoort, maar Michael Lyons was met zijn Gebhardt-Cosworth C91 wel aanwezig in Paul Ricard – de jonge Brit heeft dit jaar zijn focus op een heel seizoen Group C. In beide races werd hij derde achter de twee 962C's van Michel Lecourt/Raymond Narac en Ivan Vercoutere/Ralf Kelleners.

Reacties

    • 5
    • 0
     
    Drrrrkkk 04 september 2018 12:22

    Zoooo zonde dat beide evenementen tegenover elkaar stonden gepland...

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2018 20:18

    Zo zonde dat zulke mooie auto's moeten strijden om een asfaltplaat met reesstrepen. Zet die historische auto's oppassende banen, maar niet op de Tylke troep!

    • 1
    • 0
     
    El Rato 05 september 2018 12:47

    @anonieme gebruiker: Tylke troep?? Ik neem aan dat je een, door Hermann Tilke ontworpen baan bedoeld? In dat geval zit je er falikant naast want het circuit Paul Ricard is in 1970 geopend. Herr Tilke was toen slechts 15 jaar en het lijkt mij dus heel sterk dat hij de hand in het ontwerp van deze baan heeft gehad. Ken je historie voordat je in het openbaar en anoniem reageer!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet