Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: Liveblog Historic Grand Prix 2018

hgp2017-sun-3

Het is alweer de zevende editie van de Historic Grand Prix op Zandvoort - en net als vorig jaar houden we een liveblog bij van dit grote evenement in de duinen. AUTOSPORT.NL is present met diverse verslaggevers en nog meer fotografen. Die zijn niet alleen voor dit weekend zelf bezig: volgende week doen we zoals altijd in woord en beeld de groeten uit Zandvoort. Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom via de commentaarfunctie.

Tekst: René de Boer, Mattijs Diepraam, Gerrie Hoekstra
Foto's: René de Boer, Mattijs Diepraam, Co van der Gragt, Gerrie Hoekstra, Erik van der Schaaff en Willem J. Staat

180902 Liveblog afsluiting

18.45 uur:
Terwijl de paddock alweer voor een groot deel leeg is, de zeemeeuwen op zoek zijn naar iets eetbaars en de trailers in de pitstraat staan om te worden ingeladen, sluiten we dit liveblog af. Het was weer een mooi evenement en een waar genoegen om verslag van te kunnen doen. Graag tot volgend jaar!

2018 Schrey

18.15 uur - race 2 State of Art NK GTTC
Ondanks een tijdstraf van vijf seconden vanwege een valse start stond er geen maat op Daniel Schrey in zijn Kremer-Porsche 935 (foto boven) in de tweede race van het State of Art NK GTTC. In de beginfase kon Bart Westerman in zijn Carrera RS nog wat weerwoord bieden, maar uiteindelijk moest de rijder uit Lichtenvoorde toch buigen onder de overmacht van Schrey, die in de derde ronde de leiding veroverde en vervolgens een voorsprong van ruim 19 seconden opbouwde, zodat ook de genoemde tijdstraf de overwinning van de Duitser niet meer in gevaar bracht. Westerman eindigde als tweede en had op zijn beurt zo'n zes seconden voorsprong op Lex Proper met zijn Carrera RSR. De best geklasseerde niet-Porsche was de BMW 3.0 CSL van Eric Holthausen, die als vijfde eindigde.

P9010343

17.41 - Race FIA Masters Historic Sports Car Championship
Thuishelden David Hart en Nicky Pastorelli zegevierden in de race voor het FIA Masters Historic Sports Car Championship. Hart nam de kop al in de tweede ronde over en bouwde tot aan de rijderswissels een voorsprong op van 12 seconden. Pastorelli verbeterde vervolgens diverse keren de snelste ronde van de wedstrijd om het gat naar de andere Lola T70 Mk3B van Leo Voyazides/Simon Hadfield te vergroten tot 15 seconden. Jason Wright maakte er een 1-2-3 van voor de T70 Mk3B.

2018 Bonnier Klasse

In de Bonnier-klasse wonnen Julian Thomas/Calum Lockie (Chevron B8), terwijl de Siffert-klasse naar John Sheldon ging (Chevron B16).


2018 Siffert Klasse


P8310170

16.04 - Race 2 FIA Masters Historic Formula One Championship
Nick Padmore maakte er eenvoudig een dubbel van, ook al startte zijn Williams FW07C deze keer vanaf de laatste plaats op de 'omgekeerde' grid. In de derde ronde kwam hij als leider door, waarna hij vooraan het tempo controleerde. Jason Wright (Shadow DN8) volgde hem aanvankelijk, maar in de vierde ronde ging Greg Thornton (March 761) hem voorbij. Achter de top-drie streden Alex Furiani (Surtees TS20) en Andrew Beaumont (Lotus 81) om de vierde plaats. In de 11e ronde gingen ze zij-aan-zij door de Tarzan, waarna Beaumont de positie pakte.

2018 Kopduel


Met zijn overwinning veroverde Padmore de post-78-titel, die hij in 2016 ook won. Thornton mag ook naar Parijs: zijn snelste ronde in pre-78-klasse was samen met zijn klassezege genoeg voor de pre-78-titel. In 2013 werd hij al post-78-kampioen, toen in een Lotus 91.

2018-F3-500-Start-1

15.15 uur - Race 2 F3-500 Owners Association
George Shackleton is de winnaar van de tweede race in de 500 cc-Formule 3-klasse. Na een verbeten strijd met Darrell Woods won de nog jonge Brit met een voorsprong van slechts 0,629 seconden op zijn duidelijk oudere opponent. In de tweede ronde had Woods de tweede plaats overgenomen van Brian Joffre, die vervolgens als derde over de eindstreep kwam en de overwinning in de klasse 3 behaalde. De winst in de klasse 1 was voor Peter Kumlin, die als elfde in het algemeen klassement eindigde. Mike Doodeman, de enige Nederlander in het deelnemersveld die ook nog eens met een in Nederland gebouwde auto reed – de unieke Larkens F3, waarvan het volledige verhaal te lezen is in de actuele uitgave van RTL GP Magazine – werd op een ronde als 19e geklasseerd.

2018 Olsen F3

13.55 uur - race 2 FIA Historic Formula 3 European Cup
Na de Tourenwagen Cassics werd ook de race in de FIA Historic Formula 3 European Cup voortijdig gestaakt. Met nog 2.49 minuten te gaan besloot wedstrijdleider Richard Cuene-Granddidier de race stop te zetten als gevolg van een crash van Francesco Macri. Zo won de jonge Christian Olsen net als gisteren de race, voor Thomas Warken en Tom Bradshaw. Warken leidde in de beginfase, maar in de derde ronde nam Olsen de leiding over, hield deze positie vast en werd uiteindelijk dus de winnaar, toen het bericht kwam dat de race niet zou worden hervat. Bradshaw had in de vijfde ronde de derde plaats overgenomen van Frédéric Bouvier en wist de Fransman gedurende de rest van de race voor te blijven.

180902 Liveblog F3 Start

De overwinning in de klasse 1 voor oudere Formule 3-auto's was voor Andrew Haddon, die de hevig aandringende Patrick Gormley achter zich hield. De Duitser Marcel Biehl viel in de beginfase een aantal plaatsen terug, maar herstelde zich daarna sterk en kwam toch nog als derde in de klasse en zevende algemeen over de finishlijn.

180902 Liveblog TW Classics Ludwig Hatscher

13.00 uur - race Tourenwagen Classics
Klaus Ludwig en Jörg Hatscher (foto boven) zijn de winnaars bij de première van de Tourenwagen Classics op Circuit Zandvoort. In de wedstrijd over 40 minuten inclusief verplichte pitstop, al dan niet met rijderswissel, vertrok Jörg Hatcher vanaf de pole-position en hield in de Mercedes C-Klasse in Warsteiner-kleuren de leiding tot aan de pitstops, waarna routinier Klaus Ludwig het karwei afmaakte. Thorsten Stadler completeerde in zijn D2-C-Klasse het dubbele succes voor Mercedes met de tweede plaats. De derde plaats in het algemeen klassement en de klassewinst in de tweeliter Super Touring-divisie ging naar Gerhard Füller in de Paulaner-Opel Vectra, ondanks twee excursies in de grindbak van de Tarzanbocht.

2018 Mercedes Vonkt

Met nog ruim vijf minuten te gaan werd de wedstrijd gestaakt, omdat Alexander Schmidt met zijn Renault Laguna uitgerekend bij het uitkomen van de voormalige Renaultbocht gestrand was met een afgelopen linker voorwiel. De auto stond op een gevaarlijke positie, waardoor de wedstrijdleiding eerst de safety-car de baan op stuurde. Omdat de berging echter te lang in beslag nam, werd de race voortijdig gestaakt. Nederlands succes was er in de diverse klassen: Marc Seesing won als vijfde algemeen met zijn BMW M3 de klasse 3 voor Groep A-DTM-auto's, Cees Lubbers won met zijn BMW 635 CSI de divisie voor oudere DTM-auto's. Marcel Wüst werd aanvankelijk eerste in de categorie voor DTC-productiewagens, maar verloor die positie naderhand aan Ferdi Weischenberg, omdat zijn voorgeschreven pitstop te laat gemaakt had.

2 701

11.58 uur - Race 2 FIA Lurani Trophy
Tot aan de tiende ronde van de tweede wedstrijd voor de FIA Lurani Trophy werd het publiek getrakteerd op een geweldig slipstreamduel aan de kop van de race. Regerend kampioen Bruno Weibel (Lotus 22) zegevierde uiteindelijk eenvoudig, maar Manfredo Rossi (Brabham BT6) maakte het hem rondenlang uiterst lastig, totdat de Italiaan er in het Scheivlak afging en tien seconden verloor. Mark Shaw (in nog een BT6) nam het van Rossi over, maar ook hij verdween van het toneel. Zo won Weibel ruim voor Rossi en Pier-Enrico Tonetti (alweer in een BT6). Floris-Jan Hekker finishte als 30e in zijn Rayberg.

P9020397

11.15 uur - Race Masters Gentlemen Drivers & GT-race NK HTGT
Nadat hij gisteren nog in de laatste ronde werd afgetroefd door Tom Coronel, ging hij nu wel als winnaar over de streep. Zonder zijn vaste teamgenoot Michael Gans reed Andy Wolfe naar de overwinning in de Masters Gentlemen Drivers, nadat hij een uur lang Nicky Pastorelli in diens Ferrari 250 GTO/64 had opgejaagd. Wolfe was 'vrij' toen de koppeling van de Ferrari het begaf, al kwam Yelmer Buurman (in de DHG Cobra die hij deelde met schoonvader Alexander van der Lof) door twee safetycarperiodes nog even in de buurt. Broers Aaron en Dale Head schitterden door derde algemeen te worden in hun kleine Elan, waarmee ze ook gelijk de CLP-klasse voor lichtere auto's wonnen. De Shelby Cobra Daytona Coupé van David Hart en Tom Coronel reed tot aan de pitstops op de derde plaats, maar Coronel moest de auto meteen na de rijderswissel aan de kant zetten. Roeland Voerman en Michiel Smits werden tiende in hun Corvette.

De GT-race van het NK HTGT (die een uur duurde, in plaats van de 90 minuten van de Gentlemen Drivers) werd een eenvoudige prooi voor de Corvette Grand Sport van Allard Kalff/Michiel Campagne. De E-type van Andy Newall/Rhea Sautter waren aanvankelijk hun naaste achtervolgers, maar de Jaguar gaf halverwege de geest. De Elan van Bob Stevens viel al eerder af. Diens vader Jos nam daarop de handschoen op, maar zijn pitstop was te kort, waardoor hij een tijdstraf van 33 seconden aan de broek kreeg. Daardoor kreeg Alexander Schlüchter in zijn Elan de tweede plaats cadeau.

IMG 4262

8.46 uur - R2 Historic Formula 2
Matthew Watts (March 772) maakte er twee uit twee van door ook de tweede race van HSCC Historic Formula 2 op zijn naam te schrijven. Na een korte safetycarperiode na een eerste ronde waarin Peter Brennan met zijn Brabham BT40 in het grind beet, reed Watts onbedreigd naar de zege. De rivalen in klasse A voor oudere F2's, Manfredo Rossi en Robert Simac in allebei een March 712, reden naar de tweede en derde plaats, waarbij Simac zijn Italiaanse tegenstander alleen in de openingsfase even zenuwachtig kon maken.

2018 Winnaar F2

Matt Wrigley (March 79B) verdrong Luciano Arnold (Brabham BT36) al gauw van de vierde plaats, maar beiden moesten al snel plaatsmaken voor Mark Dwyer, die vanuit het achterveld aan een gigantische opmars bezig was. Dwyer rekende vervolgens ook af met Simac en Rossi en leek op een prachtige tweede plaats af te stevenen totdat hij in de laatste ronde in de Mastersbocht zijn March 742 naast de baan zette. Ook James Hadfield had een glansrol: in zijn Modus reed hij van achteraan helemaal naar P5.

P9020387

7.58 uur - Goedemorgen, Zandvoort! We zijn er vroeg bij op deze laatste dag van de zevende Historic Grand Prix, die straks gaat beginnen met de tweede F2-race. En zo ziet de rest van de dag eruit:

08:20 – 08:45, R2, Historic Formula 2
09:00 – 9:25, R2, Camathias Cup
09:40 – 11:10, R, Gentlemen Drivers
11:25 – 11:50, R2, FIA Lurani Trophy for Formula Junior Cars
12:05 – 12:45, R, Tourenwagen Classics
12:55 – 13:10, D, Demonstration 8 – Porsche
13:25 – 13:50, R2, FIA Historic Formula 3 European Cup
14:00 – 14:15, D, Demonstration 9 – Specials
14:30 – 14:45, R2, F3-500 Owners Association
15:00 – 15:25, R2, FIA Masters Historic Formula One Championship
15:35 – 15:50, Demonstration 10 – BMW
16:05 – 17:05, R, FIA Masters Historic Sports Car Championship
17:20 – 17:45, R2, NKGTTC

Reacties

    • 1
    • 1
     
    TheNextGeneration 31 augustus 2018 11:40

    Weten jullie ook de redenen van de verschillende code rood situaties deze ochtend?

    • 3
    • 2
     
    Gerrie Hoekstra 31 augustus 2018 12:51

    Beste TheNextGeneration, Nee we weten het niet. Geen commentaar en beelden in het Media Centrum. Beetje lastig werken dus...

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 13:00

    Wat ik wel weet is dat die specials DEMO 3 onder andere de Jaquar XJ9 waarmee Jan Lammers in 1988 de 24 uur won. Verder helaas een overkill aan Porsche's ingezet door PON Nederland.

    • 2
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 13:06

    Dat er geen enkele cameraploeg aanwezig is geeft helaas aan dat dit evenement niet serieus genomen wordt.

    • 1
    • 2
     
    TheNextGeneration 31 augustus 2018 13:29

    Dank voor de reactie. Inderdaad jammer dat dit niet beter geregeld is, maar de afgelopen jaren waren er ook alleen op de zaterdag en zondag camerabeelden. Waarschijnlijk krijgen we die morgen ook wel weer te zien!

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 16:40

    Zoals vaker met raceevenementen wordt alleen de zaterdag en zondag in beeld gebracht. Lijkt me ook voldoende en dan neemt men het toch wel echt serieus.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 19:43

    Fia Masters F1 en Fia Sportscars begint een aanfluiting te worden. Echt te weinig deelnemers. F1 met 8 auto's jammer jammer jammer.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 september 2018 00:44

    De 'moderne' F3 en DTM was een aanwinst. De FIA Sportscars is dit jaar helaas niet meer dan een exclusief Chevron/Lola onderonsje, de F1 is met 8 auto's een treurige aanblik.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 08:44

    De F2 is op zondag wat ongelukkig gepland, 's morgens om 8.20?

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 08:51

    F2 is een van de mooiste klasses, die hoort rond prime time gepland te worden. Slechts een handjevol toeschouwers was hier getuige van!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 13:12

    De reden dat F1 zo weinig auto’s heeft id dat de familie die zo’n tien auto’s runt, nu een evenement in Engeland doet. Volgende keeer moeten het er weer meer zijn

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 14:20

    Welke familie moge dat dan zijn? Op het circuitterrein doen er vele excuses de ronde. De schrik na het fatale ongeval van afgelopen jaar en de daarbij behorende vragen omtrent de veiligheid van de Arie Luyendyk bocht, en dat rijders een Peter Auto evenement in Frankrijk boven Zandvoort hebben verkozen. Hoe dan ook, acht auto's is veel te weinig om iets wat op een race lijkt mee te organiseren.

    • 1
    • 12
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 20:01

    Ik hoor het al weer ook de 7de HGP was weer niet best.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 22:17

    Hebben Francesco Macri en Fabrice Lhetirier geen verwondingen opgelopen bij de crash in de F3 race die voortijdig werd afgevlagd?

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 23:00

    De familie Lyons runnen ongeveer tien auto's en daar zijn er een aantal van naar Frankrijk gegaan.

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 03 september 2018 08:28

    De Formule 3-rijders waren beide bij bewustzijn en zijn voor nadere controle overgebracht naar het ziekenhuis. Eén op eigen initiatief, de ander volgens de normale procedure.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 04 september 2018 11:17

    De familie Lyons heeft echt nooit tien F1-auto's onder zijn hoede gehad, hoor! Waar heb je dat vandaan? De afwezigheid van Lyons was ingecalculeerd, hij doet het hele jaar Group C, al had hij met de Hesketh best op Zandvoort (een van zijn lievelingscircuits) willen rijden. Papa Lyons was trouwens wél op Zandvoort, hij reed in de F2's mee. De afwezigheid van andere teams (zoals Hall & Hall en CGA) deed zich meer voelen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 september 2018 10:17

    Programma inkorten en deelnemers veld uitbreiden. Maar ik denk dat het in 2019 niet veel beter wordt. Zat ook echt niemand op de tribune trouwens.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet