Masters Historic Racing

Historic F1: Stretton breekt op Nürburgring de ban van Padmore

ogp2018-fri-54

In de twee races van het FIA Masters Historic Formula One Championship tijdens de Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring leek klassementsleider Nick Padmore in eerste instantie nog zijn recente ongebroken reeks van overwinningen te vervolgen. Maar de kampioen van 2016 – hard op weg naar een tweede titel, dat wel – moest in de eerste race al een aanval van Martin Stretton afslaan. In de tweede race had die vervolgens wél ultiem succes.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Padmore had zijn Williams FW07C op vrijdag op pole gezet en lag in de eerste ronden op zaterdag ook op koers voor zijn vijfde overwinning op rij, maar Martin Stretton in de Tyrrell 012 had in de kwalificatie al laten merken dat zijn achterstand op Padmore in Duitsland een stuk minder groot was dan in juli op Silverstone. Na vijf ronden zette de Tyrrell dan ook de snelste ronde van de wedstrijd, om de Williams tot op zeven tienden te naderen.

ogp2018-thu-15

Een "wild rondje", volgens eigen zeggen van Stretton, verboog echter zijn voorvleugel, waardoor hij met onderstuur kreeg te kampen en vaker naast de ideale lijn kwam. Het rubber dat hij daardoor oppikte, leverde vibraties op waardoor hij zijn tempo moest matigen en uiteindelijk 15 seconden achter Padmore over de finish kwam. Christophe d'Ansembourg (Williams FW07C) verlengde zijn sterke vorm dit seizoen door opnieuw naar een podiumfinish te sturen.

ogp2018-fri-49

Op zondag verwachtte iedereen dat Padmore en Stretton vanaf de vierde rij op de 'omgekeerde grid' als messen door de boter naar voren zouden rijden. Niets bleek minder waar. Stretton, met in zijn kielzog d'Ansembourg, deed er vele ronden over om de kop over te nemen van vroege leider Steve Hartley (Arrows A4). Padmore bleef intussen verrassend steken achter de Brabham BT49 van Joaquin Folch.

ogp2018-fri-56

Tien ronden deed de Brit erover om de Catalaan te verschalken, maar een verdere opmars werd hem belet door d'Ansembourg, die zo mogelijk nóg sterker reed dan de dag ervoor. Zo won Stretton, met in zijn kielzog de Belg, met Padmore pas op de derde plaats. "Totaal geen grip", zo verklaarde Padmore zijn gebrek aan tempo. "En Joaquin en Christophe reden prachtig, ze maakten geen enkele fout waarvan ik snel kon profiteren."

ogp2018-fri-53

In de pre-78-klasse leek er dit weekend intussen een vloek te rusten op de March 761. In de eerste race moest Henry Fletcher zijn 761 vanuit leidende positie parkeren, toen de oliedruk twee ronden voor het einde wegviel. Greg Thornton – nog steeds in de 761 die hij heeft geleend van Katsu Kubota – was zijn titelrivaal Max Smith-Hilliard enkele ronden eerder gepasseerd, maar ook zijn 761 kwam in de laatste ronde stil te vallen, benzinedruk was deze keer de oorzaak. Zo kreeg MSH de zege cadeau.

ogp2018-sun-10

De volgende dag was het hetzelfde liedje. Fletcher ging niet van start, zijn auto kon niet tijdig worden hersteld. Smith-Hilliard vertrok in leidende positie, terwijl Thornton vanuit het achterveld naar voren reed. In de zevende ronde passeerde hij zijn rivaal, maar een paar ronden later stond de March opnieuw stil. Het resultaat was de tweede zege voor Smith-Hilliard, opnieuw op een presenteerblaadje. Jason Wright (Shadow DN8) pakte net als op zaterdag de tweede plaats in de klasse. Thornton werd op zaterdag nog als derde geklasseerd, omdat hij over de finish wist te kruipen, maar lokale held Alex Furiani (Surtees TS19) completeerde in de tweede race het podium.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet