Masters Historic Racing

Masters: Twee keer prijs op Most voor Gans, Wolfe en Ahlers/Bellinger

most2018-sat-5

In het Masters-weekend op Most zijn Michael Gans, Andy Wolfe en Keith Ahlers/Billy Bellinger elk met twee overwinningsbekers naar huis gegaan. Gans en Wolfe wonnen samen de Masters Gentlemen Drivers-race en voegden daar nog individuele zeges aan toe, Gans in de FIA Masters Historic Sports Cars, Wolfe als teamgenoot van Mike Gardiner in de Masters Pre-66 Touring Cars. Keith Ahlers en Billy Bellinger oogsten intussen ook met klassezeges in zowel de Masters Gentlemen Drivers als FIA Masters Historic Sports Cars. In het laatstgenoemde kampioenschap versloegen ze daarbij hun klasserivaal Michiel Smits, die door een spin in de tweede ronde zijn klasse-pole niet kon omzetten in winst.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

De Masters Gentlemen Drivers-race voor pre-66 GT's werd een eenvoudige opdracht voor Michael Gans en Andy Wolfe, hoewel hun AC Cobra niet echt de geschikte auto was voor het bochtige Tsjechische circuit. Een te lange pitstop wierp de auto terug voor de voeten van Rob Fenn in een van de wendbaardere Lotus Elans, die erg geschikt voor dit circuit bleken. Toch wist Wolfe weer een gat van dik 20 seconden te creëren.

most2018-fri-100

Fenn won wel de CLP-klasse voor lichtgewichtauto's, nadat hij de eerste ronden Ron Maydon (Ginetta G4R) had opgejaagd en in een fout gedwongen. Maydon werd daarna op respectabele afstand derde, gevolgd door de Elan van Mark Martin, die deze keer Steve Soper in plaats van Andrew Haddon als teamgenoot gehad. Martin glom alleen van het feit dat de toerwagenlegende in zijn auto had gereden. Keith Ahlers en Billy Bellinger (Morgan SLR) domineerden de C2-klasse, zeker nadat Healey-rivalen Nils-Fredrik Nyblaeus/Jeremy Welch ontstekingsproblemen kregen.

most2018-sun-1

Wolfe won nog eens in de Pre-66 Touring Cars, al had het niet veel gescheeld of hij had niet eens gereden in de Ford Falcon Sprint die hij met Mike Gardiner deelt. Gardiner verdedigde zijn hele stint met hand en tand een minieme voorsprong op de Mustang van Peter Klutt en de Cortina van Mark Martin, die niemand minder dan Steve Soper voor deze gelegenheid als teamgenoot had gevraagd. Een ronde voor de rijderswissels ging het mis: Klutt dook in de chicane naast Gardiner en raakte de Falcon, die rondging en een niet te ontwijken blokkade voor Soper werd.

most2018-sat-17

Gardiner en Klutt overleefden de aanrijding zonder al te veel schade, en met Wolfe achter het stuur van de Falcon reed die uiteindelijk alsnog onbedreigd naar de overwinning. Soper werd door de botsing echter zozeer vertraagd dat teamgenoot Mark Martin aan het slot een seconde tekortkwam op de Noor Martin Strommen. Die won daarmee voor het eerst de Cortina-klasse, waardoor het de eerste keer was dat tijdens een Masters-weekend de Noorse vlag werd gehesen en het Noorse volkslied klonk. Gelukkig hadden de Tsjechen beide op voorraad.

most2018-sat-31

Michael Gans was vervolgens net zo dominant in de FIA Masters Historic Sports Cars, al moest de Amerikaan aan het begin wel doorrijden om de zwaarvermogende Lola T70 Mk3B's van Jason Wright en Mike Donovan voor te blijven. Toen Gans eenmaal een gaatje had geslagen, profiteerde hij juist van het wendbare karakter van zijn Lola T290 om zijn voorsprong uit te bouwen tot 20 seconden op Wright.

most2018-sat-26

Wright en Donovan zorgden intussen voor het spektakel met een rondenlang gevecht waarin ze diverse keren van positie wisselden. Pas na 23 van de 34 ronden was het gedaan met de pret, toen Donovan moest afhaken met vermoedens van een lekke band.

most2018-sat-29

Ahlers/Bellinger (Cooper Monaco King Cobra) wonnen intussen nogmaals hun klasse, ten koste van onder meer Michiel Smits. De Nederlander had pole gereden in zijn Lola T70 Mk1 Spyder, maar in de race werd hij afgeleid door het lampje van de benzinedruk, waardoor hij in de tweede ronde een rempunt miste en van de baan spinde. Smits wist nog wel de derde plaats in de klasse te redden.

most2018-sun-13

Later deze week een achtergrondverslag van het weekend, ook met een kijk op de raceklassen uit het voormalige Oostblok die in hetzelfde programma actief waren.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 juni 2018 12:29

    Als ik naar de resultaten kijk van de Most Grand Prix dan is het evenement wel een enorme misser. 12 Formule 1, 10 Sportscars, 14 Gentlemen drivers. Kortom volgend jaar niet meer.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet