Retro

Historic F1: Dubbele winst voor Padmore op Most

most2018-sat-47

Nick Padmore heeft een dubbelzege geboekt in de twee FIA Masters Historic Formula One-wedstrijden op het Tsjechische Most. De Williams-coureur versloeg beide keren Matteo Ferrer-Aza, die met zijn Ligier JS11/15 debuteerde in het kampoenschap. Eeuwige rivalen Greg Thornton en Max Smith-Hilliard hadden het weer aan de stok voor de zege in de pre-78-klasse. Ze verdeelden uiteindelijk de zeges onderling.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

In de eerste race controleerde Padmore (Williams FW07C) de wedstrijd vanaf pole. In vijf ronden opende hij een gat van zeven seconden op de veelbelovende nieuweling Matteo Ferrer-Aza, die ervaring in de Formule 4 en Formule Renault meebrengt voor zijn pas aangekochte Ligier JS11/15. Daarna begon Padmore te consolideren en was Ferrer op stoom gekomen. Ook al wist de jonge Italiaan nu de rondetijden van Padmore te evenaren, het gat was geslagen. Steve Hartley (Arrows A4) eindigde op een halve minuut als derde, nadat hij Katsu Kubota (Lotus 91) rondenlang op de huid had gezeten en in een fout had gedwongen.

most2018-fri-19

Hetzelfde gold voor de strijd om de zege in de pre-78-klasse. De helft van de race joeg Greg Thornton (Lotus 77) zijn eeuwige rivaal Max Smith-Hilliard (Fittipaldi F5A) op, die uiteindelijk in de haarspeldbocht achter op het circuit te vroeg op het gas ging. Thornton zei dank je wel en reed naar de overwinning, gevolgd door Andy Wolfe, die een gastrol vertolkte in de Shadow DN5 die Smith-Hilliard als reserveauto had meegenomen. Wolfe zat de hele race zijn vorige auto op de hielen, maar Jamie Constable maakte geen fout in de Tyrrell 011 waarin hij vijfde werd in de topcategorie. Smith-Hilliard wist de derde plaats in de klasse nog te behouden, vóór Jason Wright in de Shadow DN8.

most2018-fri-72

De tweede wedstrijd was door de omgekeerde grid voor de eerste acht een stuk vermakelijker. Ook al was het startveld met tien auto's deze keer mager, de eerste acht auto's lagen maar drie seconden uit elkaar totdat Padmore zijn weg had gebaand naar de kop. Ferrer deed er enkele ronden langer over om de tweede plaats te veroveren, wat Padmore de buffer gaf die hij nodig had.

most2018-fri-84

Die buffer verdween overigens als sneeuw voor de zon toen Kubota achterop reed bij Wolfe. De Shadow DN5 eindigde in de grindbak, de Lotus moest naar de pits terugkeren met schade en een lekke band. Kubota werd later voor zijn actie gediskwalificeerd. Het wegvallen van Kubota en Wolfe en de safety car die het gevolg was van de aanrijding maakte de weg vrij voor Thornton, die Smith-Hilliard aan het slot nog het vuur aan de schenen legde om de pre-78-klassewinst. Smith-Hilliard wist desondanks stand te houden.

most2018-fri-77

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet