Retro

Retro: 50 jaar later: De eerste overwinning voor Gulf in Le Mans

IMG 3787
De Ford GT40 in Gulf-kleuren, die in 1968 de 24 Uur van Le Mans won

Weinig kleurenschema's in de autosport zijn zo beroemd als het lichtblauw en oranje van Gulf. Dit jaar is het exact 50 jaar geleden dat er een raceauto in Gulf-kleuren tijdens de 24 Uur van Le Mans als winnaar over de eindstreep kwam. Weetje voor de echte kenners: niet in juni, maar in september, want in 1968 werd de race in Le Mans vanwege de studentenonlusten in Frankrijk verschoven naar het najaar. Dat weerhield hoofdsponsor Gulf er gelukkig niet van om het halve-eeuwfeest op passende wijze te vieren, en welke locatie kwam daarvoor beter in aanmerking dan het onvolprezen 'Hotel de France' in La Chartre-sur-le-Loir, waar al vanaf de jaren vijftig raceteams waren ondergebracht en later ook tal van raceauto's in Gulf-kleuren hun tijdelijke onderkomen hadden. AUTOSPORT.NL was ter plekke en genoot van een bijzonder evenement.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

IMG 3852
Het Hôtel de France in La Chartre-sur-le-Loir, bij autosportliefhebbers een begrip

Liefhebbers van het goede Franse leven en van autosporthistorie weten dat de rit van een kilometer of 40 tussen het circuit in Le Mans en La Chartre-sur-le-Loir eigenlijk altijd de moeite waard is: een voortreffelijke keuken, prima kamers en een heerlijk rustige locatie. Daarnaast ontmoet je er vrijwel altijd interessante mensen, zeker tijdens de raceweek in Le Mans, en staan er op het dorpsplein voor het hotel, de Place de la République, heel vaak leuke auto's. Al in de jaren vijftig was de beroemde Britse teambaas John Wyer overtuigd van de kwaliteiten van het hotel, dat ruim een eeuw lang werd geleid door de familie Pasteau. "Hij had een tijdlang rondgereisd rondom Le Mans om te zoeken naar een plek waar de monteurs ongestoord aan de auto's konden werken, waar ze tussentijds een beetje konden ontspannen en waar er 's nachts na de training ook nog wat te eten was. Zo kwam hij bij het Hôtel de France terecht", vertelde John Horsman, jarenlang teammanager bij het JW Automotive Engineering-team van John Wyer en John Willment.

IMG 3790
John Horsman (r.), de jarenlange JW-teambaas, met verslaggever en presentator Bruce Jones

Horsman was een van de eregasten tijdens de ontvangst ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de overwinning van Lucien Bianchi en Pedro Rodriguez met de Gulf-Ford GT40 in Le Mans. Ook Bill Milligan, destijds monteur, Wendy Milligan, de vroegere persoonlijk assistente van John Wyer, en Maitland Cook, die bij het team voor de onderdelenvoorziening verantwoordelijk was, waren aanwezig om herinneringen te delen, al was het Horsman die voornamelijk het woord deed. "Natuurlijk was het allemaal veel kleiner van opzet destijds, we hadden vier monteurs, dat was het", aldus Horsman. "Maar we hadden wel succes, zeker met die overwinning van Lucien Bianchi en Pedro Rodriguez, waarna nog vele overwinningen in Gulf-kleuren volgden."

IMG 3800
Gulf-directeur Frank Rutten

Nog steeds is het lichtblauw en oranje een zeer tot de verbeelding sprekende kleurencombinatie. "Het is grappig om te zien dat heel veel privérijders auto's in onze kleuren laten uitvoeren. Dat blijkt hoe sterk dat kleurenschema is", zei Frank Rutten, vice-president international van Gulf Oil. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de overwinning met de Gulf-Ford GT40 in Le Mans bracht TAG Heuer, nog zo'n iconisch merk, een speciale versie van het beroemde Monaco-horloge uit. De gelimiteerde oplage van 50 stuks is echter al volledig uitverkocht. Na afloop van de bijeenkomst, omlijst door een smakelijke driegangenlunch, reden diverse auto's in Gulf-kleuren door La Chartre-sur-le-Loir. Een geweldige blikvanger. Zo moet het ongeveer 50 jaar geleden ook geweest zijn...

IMG 3772

IMG 3786

IMG 3788

IMG 3793

IMG 3814
Speciaal uit Mexico was de zeer actieve fanclub 'Scuderia Rodriguez' gekomen, die het erfgoed van de gebroeders Rodriguez levend houdt.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet