Retro: Le Blanc sterk voor de dag op Donington Historic | Retro

Retro

Retro: Le Blanc sterk voor de dag op Donington Historic

race-woodcote

Karsten Le Blanc was weliswaar een van de zeer weinige landgenoten die actief was tijdens de Donington Historic van afgelopen weekend – op het circuit zelf althans – maar hij hield de Nederlandse eer hoog met enkele sterke optredens. Hoogtepunt was een klassezege en vierde plaats algemeen voor hemzelf en Christiaen van Lanschot in de Pre-63 GT-race.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Donington Historic (Jakob Ebrey)

De Donington Historic is bijna een Silverstone Classic zonder de aanwezigheid van de Masters-kampioenschappen. Motor Racing Legends voert hier als gastheer de boventoon, met al zijn klassen, maar er is ook ruimte voor de wedstrijden van de HSCC, HRDC, Historic Motor Racing en de Formule Juniors.

Zoals wel vaker beten de Juniors op zaterdagochtend de spits af, deze keer met de auto's met motor voorin in een race voor het Britse kampioenschap waarin Ray Mallock die met zijn vierkante U2 lang de leiding had, om aan het slot toch Chris Drake in de Terrier voor te moeten laten. De volgende ochtend keerde Mallock de rollen overigens om. Daarna waren de Super Tourers aan de beurt, waarbij de Accord van James Dodd nét de Vectra van John Cleland van zich af wist te houden. Hetzelfde gebeurde in de race van zondag.

jags

Het herboren Pre-63 GT-kampioenschap verwelkomde vervolgens een zege voor Wolfgang Friedrichs en Simon Hadfield in de prachtige DB4 GT van de Duitser. Diverse andere favorieten haalden de eindstreep niet, waaronder de Ferrari Breadvan van de Halusa's en de E-types van Minshaw/Keen en Andrew Kirkaldy. Daardoor grepen Karsten Le Blanc en Christiaen van Lanschot na een toch al sterke race een mooie vierde plaats algemeen in hun Healey 3000 én de eerste plaats in hun klasse.

Het vuurwerk van de Derek Bell Trophy voor F5000- en F2-auto's leverde een overwinning op voor Michael Lyons (Lola T400), ook de volgende dag, waarna de HTCC-race naar de BMW M3 van Nick & Harry Whale ging. Nog meer toerwagenspektakel volgde met de U2TC-wedstrijd voor auto's van een decennium vroeger, waarin Andy Wolfe nipt Cortina-genoot Steve Soper aftroefde, maar ook de snelle GTA van de gebroeders Banks. Een dag later namen ze allemaal een ander plekje op het podium in: Soper won vóór Banks/Banks en Wolfe. Weinig verrassend was de Mini-klassezege van Nick Swift, wel dat Tom Bell de volgende 'Swifty' te vlug af was.

breadvan

De machtige Cooper-Jaguar T38 Fred Wakeman en Patrick Blakeney-Edwards trok de RAC Woodcote Trophy voor sportauto's van vóór 1956 naar zich toe. Ze bleven de Maserati 250S van Wilson/Stretton ruim voor. Karsten Le Blanc kwam opnieuw sterk voor de dag in zijn Healey 100S: het resultaat was een 11e plaats algemeen en een tweede plaats in zijn klasse. Alleen de Lotus MkX van Malcolm Paul en Rick Bourne bleef de Nederlander voor.

Julian Thomas en Calum Lockie wonnen de E-type-strijd in de Jaguar Classic Challenge en sloten daarmee de zaterdag af. Op zondag kwamen na de Juniors de vooroorlogse sportauto's aan de bak die we de afgelopen twee jaar ook op Zandvoort zaten. De twee 'usual suspects' voor de zege – de Alvis Firefly van Rüdi Friedrichs en de Frazer-Nash Super Sports van Wakeman/Blakeney-Edwards – hadden het ook nu weer aan de stok met elkaar, waarbij deze keer de Duitser aan het langste eind trok.

madjack

In de GT & Sports Car Cup won de E-type van de Pearsons in een race waarin Le Blanc en Van Lanschot opnieuw konden aantreden met hun Healey. Deze keer ging de klassezege echter naar de Healey van Corfield/Welch en zat er voor de Nederlanders niet meer in dan een vierde plaats in de klasse – maar desondanks nog wel een 12e plaats algemeen.

Een zondags klapstuk was de Stirling Moss Trophy voor sportauto's van vóór 1961. Olly Bryant leek op weg naar de zege in zijn watervlugge Lotus 15, maar de auto liet hem in de steek. Daardoor monopoliseerden de zwaardere Listers van Chris Ward, Minshaw/Keen en Tony Wood/Will Nuthall alsnog het podium.

astonmartin

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet