Historic F1: Cantillon en O’Connell zijn nieuwe winnaars op Imola | Retro

Retro

Historic F1: Cantillon en O’Connell zijn nieuwe winnaars op Imola

oconnell-imola2018-f1-qualifying

De twee openingsraces van het FIA Masters Historic Formula One Championship zijn gewonnen door Mike Cantillon (Williams FW07) and Martin O'Connell (ATS D4). Op het circuit van Imola gingen beide Britten voor het eerst in het kampioenschap als eerste over de streep.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

De Italiaanse gastheren hadden de races een passende naam gegeven: ze werden geadverteerd als de eerste historische Grand Prix van San Marino. Imola was immers jarenlang het circuit waarop het nabijgelegen dwergstaatje zijn F1-race liet verrijden – feitelijk een tweede Italiaanse GP in een bloeitijd voor de Italiaanse autosport.

Op vrijdag had Martin O'Connell de ATS D4 van Marc Devis op pole gezet. De voormalige National Class-kampioen van het Britse F3-kampioenschap is tegenwoordig eigenaar van OC Racing, een bekende historische prepateur waarbij ook onze zuiderbuur Devis klant is. De Belg verschijnt in de auto aan de start voor de historische Grand Prix van Monaco volgende maand en liet O'Connell op Imola proefdraaien.

folch-imola2018

Eenmalige verschijning voor O'Connell of niet, zijn monoposto-ervaring kwam goed van pas in de openingsrace, waarin hij met grote stappen voorsprong nam op Mike Cantillon, die op zijn beurt was losgereden van zijn teamgenoot bij CGA Engineering, de Belg Christophe d'Ansembourg. Beide Williams FW07-coureurs vonden zich echter opeens op de eerste twee plaatsen toen de ATS van O'Connell na acht ronden stilviel. Een safetycarperiode bracht het veld aan het slot weer bij elkaar, maar Cantillon reed bij de herstart weer weg van zijn teamgenoot.

In de pre-78-klasse zette Greg Thornton (Lotus 77) zijn sterke kwalificatie om in een derde plaats algemeen, maar zijn naaste concurrent Jamie Constable (Shadow DN8) presteerde wellicht nog beter door na een rampzalige kwalificatie (waarin hij maar vier rondjes kon afleggen) naar de vierde plaats algemeen te rijden.

cantillon-imola2018

Het kampioenschap heeft dit jaar voor de tweede race op zondag de aanpak aangenomen die we ook in de Formule 2 en GP3 zien: de startopstelling is gelijk aan de uitslag van de race van zaterdag, met de eerste acht in omgekeerde volgorde. Daardoor mocht Patrick D'Aubréby (March 761) van pole vertrekken, maar de Fransman spinde na de start spectaculair op weg naar de Tosa-bocht. Steve Brooks (Lotus 81) nam het roer over en reed daarna een ijzersterke race. Uiteindelijk was er weliswaar geen houden aan Martin O'Connell, die vanaf de 21e plaats had moeten starten, maar Brooks hield O'Connell drie ronden lang achter zich en bleef daarna het spoor van de winnaar volgen, voor zijn beste resultaat in het kampioenschap tot nu toe.

Pre-78-klasserivalen Greg Thornton en Jamie Constable hadden het intussen zozeer met elkaar aan de stok dat ze halverwege de race in Rivazza tegen elkaar aan reden. Dat bood d'Ansembourg de doorgang naar de derde plaats. Joaquin Folch (Brabham BT49) stuitte op de vierde plaats intussen de opmars van Cantillon, die in de tweede ronde was gespind en terug op weg was naar boven. Constable wist nog wel de pre-78-klasse te winnen, maar Thornton viel door de aanvaring terug naar de vijfde plaats in de klasse.

brooks-imola2018

De wedstrijden vonden plaats op het Motor Legend Festival op Imola, waar Masters Historic Racing (de organisator van het kampioenschap) en het NK HTGT het programma deelden met Ferrari Corse Clienti. Later vandaag doen we verslag van de overige races op het programma, verderop in de week volgt een uitgebreid sfeerverslag.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet