Masters: Historisch F1-seizoen begint dit jaar op Imola | Retro

Retro

Masters: Historisch F1-seizoen begint dit jaar op Imola

estorilclassic-2017-sat-64

Het seizoen 2018 voor historische F1-auto's gaat dit weekend van start op Imola. Voor de openingsronde van het FIA-kampioenschap zijn 27 auto's ingeschreven. Masters Historic Racing, de Britse organisator die het kampioenschap namens de FIA bestiert, neemt ook zijn vier andere kampioenschappen mee naar Italië. Bij twee daarvan rijdt het NK HTGT zijn eerste wedstrijden van het seizoen mee.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

27 auto's is een mooi aantal voor de openingsronde, zeker omdat enkele topfavorieten ervoor hebben gekozen een beurt over te slaan en hun auto's te sparen voor de historische GP van Monaco, het prestigieuze tweejaarlijkse evenement dat in het Hemelvaartsweekend plaatsvindt. Weer andere bekende namen hebben hun auto's te koop gezet of hebben de aandacht verschoven naar een ander groot kampioenschap.

Zo besloot Forza Historic, het team van Nick Padmore (post-78-kampioen van 2016) en Max Smith-Hilliard (regerend pre-78-kampioen), zijn Williams FW07C en Fittipaldi F5A te laten staan voor Monaco. Michael Lyons, de regerend post-78-kampioen in de Williams FW07B van de familie Lyons, zal zich dit jaar vooral richten op de Group C – het is een even jaar, en dat biedt Lyons de gelegenheid om met zijn Gebhardt-Cosworth C91 op Le Mans te rijden. Hij keert wel op enkele circuits, waaronder waarschijnlijk ook zijn geliefde Zandvoort, terug met zijn oude vertrouwde Hesketh 308E. Twee andere reguliere podiumklanten, Loïc Deman en Simon Fish, hebben hun Tyrrell 010 en Ensign N180 te koop gezet en keren evenmin terug.

spasixhours2017-fri-51

Dat maakt de weg vrij voor nieuwe namen, terugkerende namen en bekende namen die na het vertrek van deze favorieten nu ook een kans maken. Een duidelijke favoriet aanwijzen is evenwel erg lastig. In de post-78-klasse zien we nu goede kansen voor Christophe d'Ansembourg en Mike Cantillon, afgelopen jaar op Spa al op het podium met hun FW07C's. Ook Steve Hartley (Arrows A4) geven we nu meer kans. Outsider is de sterke sportwagencoureur Martin O'Connell, die ooit National Class-kampioen was in het Britse F3-kampioenschap en nu met een ATS D4 verschijnt. Katsu Kubota is ook een kanshebber voor de zege, al is zijn auto nog in de invitatieklasse ingeschreven.

Veel zal afhangen van de strengere regels voor de ophanging van deze ground-effect-auto's. Skirts waren al niet toegestaan voor de gentlemen drivers in deze klasse, maar de FIA zal er dit jaar scherp op toezien dat er geen zachte dempers worden gebruikt die de auto's tijdens het racen naar het asfalt duwen om zo toch extra neerwaartse druk te creëren. Het team dat de beste afstelling vindt voor de stijvere ophanging is ongetwijfeld in het voordeel.

ogp17-fri-14

De snelheidsverschillen tussen de post-78- en pre-78-auto's zullen daardoor afnemen – wat de kansen vergroot op verrassingen van de snelste oudere machines, zoals de Lotus 77 van Greg Thornton, vorig jaar tweede in de klasse na een bittere strijd met Smith-Hilliard. Ook de Shadow DN8'en van Jamie Constable en Jason Wright verwachten we weer tussen de langzamere deelnemers in ground-effect-auto's.

Masters Historic Racing brengt ook de FIA Historic Sportscars, de Masters Endurance Legends, de Masters Gentlemen Drivers en de Masters Pre-66 Touring Cars naar Imola. Bij de laatste twee klassen schuift het NK HTGT aan.

In de FIA Historic Sportscars wordt het een strijd tussen de watervlugge Osella-Abarth PA1 van Manfredo Rossi en een vloot Lola T70 Mk3B's van onder meer Leo Voyazides/Simon Hadfield (terug bij Masters), David Hart/Nicky Pastorelli, Mike Donovan en Jason Wright. Het duel om de algemene titel draait ongetwijfeld weer uit op een optelsom van klassezeges van enerzijds Keith Ahlers/Billy Bellinger (Cooper Monaco King Cobra) in de Hulme-klasse, waarin ook Michiel Smits een heel seizoen meedraait in zijn Lola T70 Mk1, en anderzijds Graham Wilson/David Pittard (Chevron B8) in de Bonnier-klasse. Ahlers/Bellinger wisten in 2017 hun titel met succes te prolongeren.

estorilclassic-2017-sat-70

20 auto's verschijnen er in de Masters Endurance Legends aan de start, het nieuwe kampioenschap voor Le Mans-auto's tussen 1990 en 2012. Bob Berridge (Peugeot 908), Travis Engen (Audi R8) en Gareth Evans (Creation) voeren het veld aan, maar ook in LMP2, GT1 en GT2 is er volop moois te zien.

In de Masters Gentlemen Drivers starten 24 auto's, aangevuld met 20 GT's uit het NK HTGT. Het is niet moeilijk om te voorspellen dat de overwinning zal worden betwist door de Shelby Cobra Daytona Coupé van Voyazides/Hadfield en twee tegenstrevers van Nederlandse bodem: de Ferrari 250 GTO 64 van Roelofs Engineering (met Nicky Pastorelli achter het stuur) en de Cobra Daytona Coupé van DHG Racing (met vader en zoon Hart). De Welch Motorsport E-type van Julian Thomas/Calum Lockie is een gevaarlijke outsider. Ook Niek en Sander van Gils (Lotus Elan) en Thijs van Gammeren (Porsche 911) racen met de Gent Drivers mee.

hgp2017-sun-3

Het NK HTGT-veld zal eerder worden afgevlagd, met de Corvette Grand Sport van de gebroeders Campagne mogelijk voorop op dit pk-circuit. De wendbare Elans van Bob en Jos Stevens zullen het tegendeel willen bewijzen.

Bij de Masters Pre-66 Touring Cars zien we opnieuw veel Cortina's en Mini's, waaronder ook de Cooper S van regerend kampioen Jonathan Lewis. De algemene zege zal eerder naar een Falcon of Mustang uit de Ford-familie gaan – wellicht de Mustang van David en Olivier Hart, als tenminste de Falcons van Thomas/Lockie of Gardiner/Wolfe geen roet in het eten van de Nederlanders gooien.

barcelona-20170407-10

René de Vries, vorig jaar nog Masters-teamgenoot van Lewis, rijdt deze keer weer gewoon in het NK HTGT mee, in een veld van 25 toerwagens waarin al evenzeer Falcons en Mustangs de boventoon voeren. Norbert Gross en Martin Bijleveld/Martin van der Ende behoren tot de 'usual suspects' voor de zege.

Reacties

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 20 april 2018 07:18

    Dat HGP is een week eerder dan de Verstappen dagen. Ik heb het idee dat er helemaal geen programma is dit jaar. Tijdschema is zelf helemaal niet beschikbaar. Bijzonder vreemd allemaal...

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 april 2018 08:41

    https://harc.nl/file/download/43/indeling%20HZT%20tijdschema%20+%20briefing%20versie%2014-3-2018%20motoren%20morgan%20porsche%20402%20vrijrijden.docx

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 april 2018 08:41

    De HGP is pas in het weekend van 31 augustus - 2 september. De week voor de Verstappen dagen is de Historic Zandvoort Trophy, zie daarvoor https://www.historiczandvoorttrophy.nl/

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet