Retro

Peter Auto: Klasseoverwinning voor Armand Adriaans op Espiritú de Montjuïc

SIXTIES-PHOTOCLASSICRACING-9602

Armand Adriaans was het Nederlandse goudhaantje op de Espiritú de Montjuïc, het openingsweekend van het Peter Auto-seizoen: ook al had hij samen met Ad Verkuijlen pech in de Sixties Endurance Cup, de Helmonder won wel zijn klasse in de Heritage Touring Cup. Ook Michiel van Duijvendijk en Pascal Pandelaar kwamen sterk voor de dag: ze pakten een tweede plaats in de GT2-klasse van de Sixties Endurance Cup. Een stralend voorjaarsweekend was het intussen niet: terwijl in Nederland de zon scheen, regende het soms flink in Barcelona...

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

Het was deze winter een ware stoelendans in de seizoensopeningen van de twee grote Europese organisatoren van historische kampioenschappen. Masters Historic Racing maakte de switch naar Imola (over twee weken), waar Peter Auto in eerdere jaren al weleens van start was gegaan, terwijl de Franse organisatie dit jaar verhuisde van Madrid (Jarama) naar Barcelona. De Espiritú de Montjuïc was vorig jaar nog de opening van het Masters-seizoen, maar het evenement van Jesus Pozo koos dit jaar aansluiting bij Peter Auto. Dat betekende alle zeven eigen grids van Peter Auto, met slechts één eigen invulling door Pozo – die neerkwam op een ronde van de Iberische Clio Cup.

SIXTIES-FOTORISSIMA-1294

De Sixties Endurance is bij Peter Auto inmiddels net zo'n Cobra-feest als bij Masters, en dus wekte het geen verbazing dat de eerste zes plaatsen door Cobra's in beslag werden genomen. Christophe van Riet triomfeerde in het exemplaar van Gipimotor. Spanning was er ook in de GT2-klasse, waar Olly Bryant en Andrew Smith weliswaar hun favorietenrol waarmaakten in de auto van Historika, maar Michiel van Duijvendijk en Pascal Pandelaar reden naar een sterke tweede plek.

GREATESTTROPHY-FOTORISSIMA-1709

De Trofeo Nastro Rosso, die de afgelopen jaren te maken kreeg met teruglopende inschrijvingen, werd intussen voor dit jaar opengesteld voor meer sportwagens tot 1963 dan alleen Italiaanse – en daarom in krom Engels herdoopt tot The Greatest's Trophy. Het past in de opleving van de pre-63 GT-categorie die ook bij Equipe GTS en Historic Motor Racing News tot (hernieuwde) kampioenschappen heeft geleid. Toch was het deelnemersveld nog volop Italiaans. Vincent Gaye (Ferrari 275 GTB/C) won twee keer overtuigend, Jan Gijzen moest in zijn 275 GTB/4 aanzienlijk meer auto's voor zich dulden dan vorig jaar, toen er nog weleens een podiumklassering in zat. Nu werd hij tiende en twaalfde.

GREATESTTROPHY-PHOTOCLASSICRACING-9087

In CER1 zegevierden oud-Lotus F1-investeerder Gérard Lopez en coureur-journalist Dickie Meaden in hun Lola T70 Mk3B. Ze bleven de T70 coupé van Pierre-Alain en Erwin France net voor, met daarachter de Chevron-BMW B16 van Franco Meiners. Raymond Narac/Michel Lecourt (911 RSR) waren de weinig verrassende GT1-winnaars.

CER1-PHOTOCLASSICRACING-1482

Hetzelfde duo schreef ook de eerste Group C-race op zijn naam, in hun Porsche 962C. De Spice SE92C van Michiel Campagne bleef werkloos aan de kant staan, waardoor ook Allard Kalff niet aan de bak kwam. Kriton Lendoudis (Mercedes C11) stormde vervolgens overtuigend naar een zege in de tweede race. Michael Lyons, die dit jaar een volledig programma in de Gebhardt-Cosworth C91 verkiest boven het FIA Masters Historic Formula One Championship, werd twee maal derde.

GROUPC-PHOTOCLASSICRACING-6630

Ook Lopez en Meaden werden dubbele winnaars: in hun Ford Capri 3100RS glorieerden in de Heritage Touring Cup voor toerwagens uit de jaren zeventig, Steve Dance (Capri 2600 RS) en Christophe van Riet/Caroline Grifnée (Escort Mk1) volgden op zo'n 15 seconden. Armand Adriaans behaalde intussen het mooiste Nederlandse succes van het weekend door in zijn BMW 635 CSi de Groep A-klasse te winnen. Met preparateur Ad Verkuijlen deelde Adriaans de Mustang GT350 in de Sixties Endurance, maar daarmee wisten ze helaas maar 35 van de 40 ronden vol te maken.

CER2-PHOTOCLASSICRACING-1955

Patrice Lafargue (Lola-BMW T298) versloeg in CER2 nipt de Toj SC303 van Marc Devis. De Porsche 935 van Maurice Guenat won de GT2-klasse. 'Mr John of B', terug na zijn afwezigheid na de dood van zijn vriend David Ferrer, startte twee maal niet met de mooiste auto's in het veld: een Matra MS650 en een Ligier-Cosworth JS2, terwijl hij niemand minder dan Soheil Ayari (ooit als de nieuwe Alain Prost bestempeld) als teamgenoot had geregeld.

EUROF2-PHOTOCLASSICRACING-1814

In de F2-klasse van Peter Auto bleef het behelpen met de inschrijvingen. Het initiatief van Martin Stretton blijft weinig animo teweegbrengen bij de coureurs die in het HSCC-kampioenschap rijden. Slechts twee auto's kwamen er over de streep in de eerste race, met Charles Veillard's Ralt RT1 als winnaar, Philippe Scemama (March 752) versloeg Stretton in race 2, met in totaal zes auto's.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet