Retro

Retro: Smith-Hilliard kampioen pre-78 F1, zeges voor Wright en Padmore op Estoril

msh

Het historisch F1-kampioenschap sloot zijn kalender dit weekend af op Estoril, waar nog een paar titels op het spel stonden. Max Smith-Hilliard werd F1-kampioen voor pre-78-auto's, terwijl de zeges naar Jason Wright en Nick Padmore gingen. In het historisch sportwagenkampioenschap ging de titel voor de tweede keer naar Keith Ahlers en Billy Bellinger, na een sterke klasseoverwinning voor het duo met hun Cooper Monaco King Cobra.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Het weekend begon mistroostig op de Estoril Classic, het eerste van drie historische racefestivals op rij georganiseerd door Race Ready, de organisatie van de Portugese coureur Diogo Ferrão. Volgende week is het de beurt aan het Algarve Classic Festival, waarna Ferrão terugkeert naar Lissabon voor de Estoril 250. Een mistige en druilerige vrijdag met vrije trainingen werd gelukkig opgevolgd door twee prettig zonnige dagen met een fijn herfsttemperatuurtje van 21 graden.

In het FIA Masters Historic Formula One Championship was op Spa de post-78-titel al naar Michael Lyons gegaan, maar de pre-78-titel stond nog op het spel. Het leek een formaliteit, want de belangrijke rivaal van Max Smith-Hilliard (Fittipaldi F5A) – Greg Thornton en zijn Lotus 77 – had gekozen voor de F1-supportrace in Austin, terwijl de andere mathematische kanshebber diens teamgenoot Nick Padmore (Shadow DN5) was – en die zou het zijn racende teambaas niet moeilijk maken.

forza

'MSH' kon de titel al in de eerste race veiligstellen, maar hij moest nog een dag wachten: in de tweede ronde werd hij van de baan gereden door Martin Bullocks Williams FW06. Bullock reed daarna naar de overwinning, ook doordat Padmore in de zesde ronde uitviel met een kapotte koppeling. Maar na afloop werd Bullock voor zijn actie bestraft, waardoor Jason Wright (Shadow DN8) tot winnaar werd uitgeroepen.

Op zondag maakten Smith-Hilliard en de betere Padmore er voor het enthousiaste publiek een mooie show van – de Portugezen stonden letterlijk op de banken voor hun vele onderlinge inhaalacties. Padmore werd de winnaar toen Paul Tattersall zijn Ensign N179 achterstevoren zette in de chicane achter op het circuit en de auto liet afslaan – genoeg voor een rode vlag met nog drie minuten op de klok. De tweede plaats van Smith-Hilliard was genoeg voor zijn felbegeerde titel. "Er staan betere coureurs dan mij in de eindstand", zei Smith-Hilliard eerlijk, "maar onze betrouwbaarheid was beter. Met Greg was het ongeveer 50/50 qua zeges. Het was jammer dat hij er hier niet was, dan hadden we 't echt in stijl kunnen afmaken."

ahlers

Ook in het FIA Masters Sports Car Championship lag de titel nog voor het oprapen. Titelhouders Keith Ahlers en Billy Bellinger waren de grootste kanshebbers in hun Cooper Monaco King Cobra: zij moesten als derde of hoger in hun klasse finishen om hun titel te prolongeren. Hun enige rivaal Graham Wilson was voor de gelegenheid ingestapt bij Andy Wolfe in de Lola T70 Spyder die voorheen van David Hart was, in een poging om Ahlers en Bellinger in een rechtstreeks klasseduel buiten de punten te houden. Maar ook dan zouden Ahlers en Bellinger eigenlijk moeten uitvallen om Wilson nog een kans te geven.

Uiteindelijk gaven de regerend kampioenen Wilson geen schijn van kans. Bellinger reed een sterke eerste stint, maar gentleman driver Ahlers oversteeg zijn talent met een ijzersterke afsluitende stint waarin hij in het eerste deel dezelfde tijden reed als Wolfe. "Ik reed maar zo hard als ik kon, want ik werd door de laaghangende zon verblind en kon de pitborden niet lezen." Aan het eind zakte Ahlers wat in – de banden waren op, verklaarde hij – maar hij hield vier seconden over op Wolfe. "Het is ons gelukt! En in stijl!" zei een dolgelukkige Ahlers.

rossi

De eindzege in de race ging naar Manfredo Rossi, die domineerde in zijn Abarth-Osella PA1. De Italiaan had in de race ervoor zijn titel in de FIA Lurani Trophy voor Formule Juniors behouden en reed vol geestdrift de Lola T70 Mk3B van Jason Wright 34 seconden los. "Ik stapte nog vol adrenaline uit de Junior! Dit was echt een perfecte race." En tegen Wright: "De vorige keer [op de Nürburgring] viel ik in slaap, zodat jij kon profiteren, maar dat ging me niet nog eens overkomen!"

De laatste Masters Three Hours-wedstrijd ging naar Graham Wilson en David Pittard. Hun watervlugge Lotus Elan voelde zich beter thuis op het bochtige Estoril dan de bulderende Shelby Cobra Daytona Coupé van vader en zoon Paul en Danny Gibson. Danny nam weliswaar de kop en bleef tijdens zijn stint aan de leiding rijden, maar gaf een auto aan zijn vader die al helemaal op was. "De remmen vóór deden 't niet, ik remde vooral op de motor af. Maar de achterbanden kregen 't daardoor veel te veel te verduren."

wilson-pittard-gibson

Paul Gibson reed met hangen en wurgen de race uit, op de derde plaats, maar op vier ronden achter de Elans van Wilson/Pittard en Mark Martin/Andrew Haddon. Martin had aan het slot van zijn stint Wilson gepasseerd – "En daarna tikte hij me aan!" – maar tegen de jonge Pittard was geen kruid gewassen.

In de races van de Historic Grand Prix Car Association gingen de overwinningen naar James King (Brabham BT7) en Joaquin Folch (Lotus 16). Vooral in de eerste race vermaakten de GP-auto's tot 1966 het publiek. Rod Jolley's Cooper T45/51 pakte bij de start de leiding en hield 11 ronden lang Folch, King en Barry Cannell (Cooper T51) achter zich, totdat een foutje hem duur kwam te staan. Folch nam de leiding over, terwijl King en Cannell ook langs Jolley glipten. Daarna passeerde King de Catalaan om vervolgens meteen de kop kwijt te raken met een excursie door het stof naast de laatste bocht, om daarna meteen toch weer Cannell en daarna Folch uit te remmen... "Je nam ook echt geen tijd om het vuil van je banden te rijden hè", zei Cannell na afloop tegen King.

folch

In de afsluitende twee Formule Junior-races pakte Manfredo Rossi dus zijn derde titel op rij, maar hij moest de zege (een gemiddelde van de twee races) laten aan Piero Tonetti. De twee races van het Iberisch GT- en toerwagenkampioenschap gingen naar Miguel Ferreira in zijn Escort RS1600. Twee keer liet hij de bezoekende Mark Martin (Lotus Cortina) achter zich.

Reacties

    • 2
    • 1
     
    El Rato 23 oktober 2017 19:16

    Steken de heren op de foto nr2 het pitbord niet ietwat voorbarig omhoog?? Ik denk toch echt dat Lewis dit jaar kampioen wordt... En dat onze Max toch minimaal 1 jaartje moet wachten:-):=) But congratulations to Max S-H!!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet