Retro

Retro: Mark Dols nieuwe kampioen NK HTGT tijdens Dijon Motors Cup

NKHTGT Dijon 2017 -0341

De Dijon Motors Cup kende een hoog Nederlands gehalte met races voor het NK HTGT en de MG Competitions (onder de vlag van Triumph Competition & British HTGT) en de Youngtimer Touring Car Challenge. In het eerstgenoemde HARC-kampioenschap werd Mark Dols met zijn Marcos 1800 GT de nieuwe kampioen.

Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Retro Racing Magazine (Carlo Senten)

In het NK HTGT waren er nog drie kanshebbers voor de titel. Mark Dols had de beste papieren in zijn Marcos 1800 GT, mede doordat zijn grote concurrent Robert Hamilton afwezig was. Hij won twee maal zijn klasse en verzekerde zich daarmee van het Nederlands kampioenschap. De andere titelpretendenten, het duo Martin Bijleveld/Jaap van der Ende (Ford Falcon) en Bob Stevens (Lotus Elan), hadden te kampen met zware concurrentie in hun respectievelijke klassen. Zij moesten elk genoegen nemen met een tweede en een derde plaats in de races, en dus ook in de eindstand.

NKHTGT Dijon 2017 -9951

Aan de kop van het veld ging de strijd tussen Michiel Campagne in de Corvette Grand Sport en Leo Voyazides in de Shelby Daytona Cobra. De zaterdagse race eindigde onder de rode vlag nadat de Griek in een ultieme poging om bij te blijven naast de baan was geraakt. Sander van Gils werd derde in zijn Lotus Elan. Op zondag was Campagne wederom nipt de snellere man. Voyazides werd opnieuw tweede, deze keer voor Andy Newall in de Jaguar E-type.

NKHTGT Dijon 2017 -0981

De eerste all-British race werd een Jaguar E-type-onderonsje met Andy Newall, Georg Nolte en Rainer Vorköpper in de top-3. Twee Triumphs lagen aanvankelijk op podiumkoers, maar een touché deed de zaken van Christian Marx en Marcel van Mulders geen goed. Kees Rozema was in zijn MGA conform verwachting de snelste van de MG's, voor Melle van der Wal en René Grüter op MGB. Op zondag was het stuivertje wisselen tussen de drie E-type-coureurs. Nolte moest al snel iets afhaken en daardoor pakte Melle van der Wal kortstondig de derde plaats. Maar de krachtigere zescilinder-Jaguars en Triumphs wonnen het op deze power track van de MG's. Dus was het podium voor Jaguar-piloten Rhea Sautter en Rainer Vorköpper, aangevuld met Christian Marx in zijn TR4. Melle van der Wal werd zesde en wist daarmee Kees Rozema te verslaan.

Dijon 2017 -1611

Het zeer internationale YTCC-veld werd gedomineerd door de Fransman Patrick Delannoy in een Porsche 964, een lokale held die de baan van Dijon-Prenois duidelijk zeer goed kende. In de eerste race was er geen kruid tegen hem gewassen, hij reed de concurrentie op enorme achterstand. De Zwitser Samuel Benz werd tweede in een ruige TVR Tuscan Challenge. De derde plaats was voor de ervaren Fransman Alexis Walter in een Alfetta GTV6 na een mooie strijd met weer een Zwitser, Urs Steffen in een Triumph GT6 V8. Beste Nederlander was mister Youngimer zelf, Randall Lawson in zijn Alpine A310.

Dijon 2017 -1863

In de tweede race startte Delannoy te snel en kreeg daarvoor een stop-go-straf. De achterstand die dat opleverde kon hij niet meer goedmaken, zijn inhaalrace strandde op de tweede plaats op 15 seconden achter Benz. Walter was derde terwijl Ruud Poels met zijn Porsche 964 de beste Nederlander was op plaats 4, nog voor Steffen in de GT6 V8. De derde YTCC-race vond plaats onder gladde en vochtige omstandigheden en kende daardoor een klein startveld. Deze keer was Alexis Walter de winnaar in de Alfa GTV6.

Dijon 2017 -6623

Randall Lawson had zijn Martini MK12 Formule 3 meegenomen en eindigde als achtste in de Single Seater Trophy, terwijl in de Superkarts (niet bepaald een historische klasse, maar wat gaan die dingen hard zeg!) onze landgenoten Leo Kurstjens en Priscilla Speelman in actie kwamen.

Dijon 2017 -9086

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet