Retro

Retro: Michael Lyons historisch F1-kampioen van 2017, René de Vries/Jonathan Lewis Masters Touring Cars-kampioenen

spasixhours2017-fri-46

Michael Lyons heeft tijdens het Spa Six Hours-weekend de post-78-titel in het FIA Masters Historic Formula One Championship binnengehaald. Aan één zege had de jonge Brit genoeg om zijn kampioenschap veilig te stellen, met nog een ronde op Estoril voor de boeg. Intussen greep René de Vries samen met Jonathan Lewis de klassetitel én het algemene kampioenschap in de Masters Pre-66 Touring Cars. De overige Masters-titels zijn in Portugal nog te vergeven. Sam Wilson won intussen op Spa beide HGPCA-races, terwijl Chris Ward en Andrew Smith in de gecombineerde Stirling Moss Trophy/RAC Woodcote Trophy al een voorschotje namen op hun zesuurs-zege later op de dag.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

De slinger van het lot ging tussen beide Historic F1-races op Spa flink heen en weer. Lyons had met zijn Williams FW07B pole gereden in een halfnatte kwalificatiesessie, maar zijn eerste race reikte niet verder dan La Source in de opwarmronde. Daar verdween een van de kleppen van zijn DFV in het blok, dat het met een dikke rookwolk begaf.

Lyons' pech opende de weg voor de lokale favorieten: Loïc Deman had minder geluk gehad in de kwalificatie, dus hij moest in zijn Tyrrell 010 (onder) vanaf de vijfde plaats komen, maar binnen enkele ronden had hij afgerekend met Nick Padmore (Shadow DN5), Mike Cantillon (Williams FW07D) en Christophe d'Ansembourg (Williams FW07C). Het leek op een Belgische 1-2 uit te lopen, maar d'Ansembourg maakte een schakelfout in de laatste ronde, zodat Cantillon het beste resultaat uit zijn carrière veroverde.

spasixhours2017-fri-52

Op zondag was het lot Deman juist ongunstig gezind. Er werd achter de safety car gestart vanwege een plotselinge stortbui achter op het circuit, wat de Brusselaar ertoe bracht om banden te wisselen. Het was de verkeerde gok en Deman gaf na vijf ronden op. Lyons reed juist onbedreigd naar de overwinning, nadat het team van Mike Wrigley zo sportief was geweest om hem een andere motor te lenen. Het was genoeg voor Lyons om de post-78-titel te grijpen. Achter Lyons streden D'Ansembourg en Cantillon om de tweede plaats, maar deze keer maakte de Belgische graaf geen fout.

Nick Padmore – tot gisteren regerend post-78-kampioen – won twee keer met gemak de pre-78-klasse, maar omdat hij geen vol seizoen rijdt, gaat de titelstrijd tussen zijn teamgenoot en teambaas Max Smith Hilliard (Fittipaldi F5A) en Greg Thornton (onder) in de Lotus 77 van Classic Team Lotus. Thornton was MSH te snel af op zaterdag, maar op zondag speelde zijn accu op. Smith-Hilliard kon niet maximaal profiteren, want Jamie Constable was op dreef in zijn gerepareerde Shadow DN8, terug na de schade die hij op Silverstone had opgelopen. Constable pakte een sterke tweede plaats in de klasse, vóór Smith-Hilliard.

spasixhours2017-fri-50

In de FIA Masters Historic Sports Cars zagen we intussen een soort herhaling van de race tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort: iedereen maakte fouten of had pech, terwijl Leo Voyazides en Simon Hadfield (Lola T70 Mk3B) geen gekke dingen deden en naar de overwinning reden. Zo werden de T70's van Mike Donovan en Chris Beighton bestraft voor een pikstart en ging Paul Gibson vóór het pitvenster naar binnen om het stuur aan Chris Ward over te geven (en dan is je poleman nog zo snel, een extra pitstop achterhaalt hem wel). Olly Bryant leek in zijn T70 op de zege af te koersen, maar ook hij kreeg een drivethrough vanwege een pitstoptijd die drie seconden te vroeg was.

Bryant was sowieso de pechvogel van het weekend, want ook van de zege in de Stena Line Masters Gentlemen Drivers werd hij beroofd – door een eigen fout. In zijn AC Cobra ging hij weliswaar als eerste over de streep, maar een uur later stond hij derde in de eindklassering nadat was gebleken dat hij onder geel had ingehaald. Hij werd ervoor bestraft met een tijdstraf van een minuut.

spasixhours2017-fri-69

Zo werden Michael Gans en Andy Wolfe (AC Cobra) de onwaarschijnlijkste winnaars van het weekend, want het Amerikaans-Britse duo moest vanaf de laatste startplaats komen, nadat Gans in de kwalificatie (zie boven) vol achterop bij de Shelby Cobra Daytona Coupé van Voyazides/Hadfield was gereden. Dat kostte het tweetal al hun kwalificatietijden. Gans vocht zich echter naar voren en was Voyazides al voorbij vóór de pitstops. Dat maakte het voor Wolfe gemakkelijk om Hadfield achter zich te houden, al naderde die op tien seconden.

Die ochtend waren Jonathan Lewis en René de Vries (onder, links) al uitgeroepen tot de nieuwe Masters Pre-66 Touring Cars-kampioenen. Tegelijk wonnen ze ook hun Mini-klasse. Een tweede plaats in de klasse was genoeg om op Spa de titel te grijpen. De race was een eenvoudige prooi voor de Ford Falcon Sprint van Mike Gardiner/Phil Keen, nadat de eerste helft van de race vanwege de ochtendmist achter de safety car werd afgelegd. De veel rappere Keen reed na de pitstops simpel weg bij de concurrentie.

spasixhours2017-fri-45

Spa zag ook de 'testrace' voor het nieuwe Masters Endurance Legends-kampioenschap dat volgend jaar van start gaat. De Peugeot 908X van Kriton Lendoudis/Nic Minassian stond op pole, maar Lendoudis verslikte zich in de regenbui die kort na de start over het circuit trok. Hij kwam samen met Christophe d'Ansembourg (Lola-Aston Martin DBR1-2) naar binnen voor regenbanden, waardoor twee van de snelste LMP1's uit beeld verdwenen. Twee van de nieuwste LMP2's – de ORECA 03's van voorheen Murphy Prototypes en Boutsen Ginion Racing – bleven buiten met hun ervaren coureurs Sean Doyle en Jonathan Kennard. Kennard (onder) pakte voor de pitstops even de leiding, maar raakte die tijdens de stops weer kwijt aan Doyle. Kennard probeerde het nog één keer, maar bedacht toen dat dit een race voor spek en bonen was en dat het geen zin had om de auto te beschadigen. De Pescarolo 01 van Matthieu Lahaye was op de derde plaats de snelste LMP1.

Karsten Le Blanc domineerde samen met Nigel Greensall de GT2-klasse, in een ex-Villois Aston Martin Vantage GTE die inmiddels te koop staat. Ook Ad van der Kroft deed mee in zijn Morgan Plus 8 GTR en won daarmee de Groep 1-klasse onder de GT2's.

spasixhours2017-fri-26

De twee races van de Historic Grand Prix Car Association draaiden uit op overwinningen voor Sam Wilson in de Lotus 18 van John Chisholm. Wilson bleef in beide gevallen de concurrentie ruim voor, in de eerste race aangevoerd door Joaquin Folch (Lotus 16), in de tweede door Andy Middlehurst (Lotus 25).

Net zo'n dominante affaire werd de race waarin de Stirling Moss Trophy en de RAC Woodcote Trophy van Motor Racing Legends werden gecombineerd. Spa Six Hours-winnaars Chris Ward en Andrew Smith namen in de Lister Costin van JD Classics een voorschot op hun 'grote' zege later op de dag door met bijna een minuut Michael Gans (Lotus 15) te verslaan. Het werk werd Ward/Smith makkelijker gemaakt door uitvalbeurten voor Bryant/Bryant (Lotus 15) en Minshaw/Keen (Lister Knobbly).

spasixhours2017-fri-13

Gans had op zijn beurt te stellen met de Costin van David Hart, die op luttele seconden volgde. De snelste auto in de RAC Woodcote Trophy was de D-type van Carlos Monteverde en Gary Pearson, die zesde algemeen werd. Jan Gijzen werd in zijn Lister Knobbly 24e, terwijl Karsten Le Blanc samen met Jeremy Welch in de Healey 100S (boven) naar de 32e plaats reed.

In de U2TC-races van Historic Motor Racing News zorgden Max & Andrew Banks samen met Steve Soper voor het spektakel. De broers bleven in hun GTA beide keren de toerwagenlegende voor, maar de Cortina bleef als een horzel om de dikkere Alfa heen zoemen.

spasixhours2017-sat-24

Voyazides/Hadfield wonnen in hun prachtige Lola T282 in Gitanes-kleuren ook de HSCC-race, vóór lokale helden Guy Peeters (Chevron B23) en Eric Mestdagh (GRD), terwijl het heerlijke allegaartje van de Spa One Hour (de opvolger van de British GT & Saloon Car Challenge) eindelijk vader en zoon Bryant de zege schonk waar ze zo op gevlast hadden.

Nieuw op het programma was de Jaguar Classic Challenge. Deze eenuursrace ging naar de E-type van Graeme en James Dodd, nadat Andy Newall het eerste halfuur aanvoerde. Met Rhea Sautter achter het stuur moest de Engels/Duitse equipe zich toch gewonnen aan de Dodds. De broers Halusa uit Oostenrijk werden in nog een E-type derde.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet