Retro

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2017 op Circuit Zandvoort

480-slagorde

Het is alweer de zesde editie van de Historic Grand Prix Zandvoort in het nieuwe tijdperk met drie overvolle geluidsdagen. Het initiatief van HARC en Circuit Zandvoort heeft opnieuw de vier kampioenschappen van Masters Historic Racing als kern, met daarnaast veel inbreng van eigen bodem, variatie die reikt van Formule 3 tot vooroorlogse sportauto's, en weer een hele trits aan bijzondere demo's van onder meer Porsche en BMW. Het hele weekend doet AUTOSPORT.NL live verslag vanaf Circuit Zandvoort via het inmiddels bekende liveblog, met de meest recente berichten telkens met tijdsaanduiding bovenaan. Vragen of opmerkingen? Laat ze achter in een reactie onder aan de pagina!

Tekst en foto's: René de Boer, Mattijs Diepraam, Gerrie Hoekstra, Erik van der Schaaff, Chris Schotanus en Willem J. Staat

P1120734

18.08: En daarmee besluiten we deze liveblog van een bewogen Historic Grand Prix. Nadat het bezoekersaantal vorig jaar daalde, waren er dit jaar duidelijk meer mensen op de been – het fraaie weer op de twee racedagen droeg daar zeker aan bij. Het zware ongeluk van David Ferrer legde een grauwsluier over het evenement, die niet zomaar is weg te nemen, maar de autosportwereld liet eens te meer zien hoe het in het leven staat: stilstaan én doorgaan, want zo is het leven zelf ook. De fameuze woorden van Steve McQueen golden eens te meer: racing is life, everything else is just waiting.

IMG 0539

IMG 0548

17.57: Nadat Marcel van Mulders, de winnaar van gisteren, aanvankelijk de leiding nam in zijn Triumph TR4A, kwam Robert Hamilton in zijn Marcos 1800 GT na drie ronden langszij. Hamilton leek zo in de MG Triumph Competitions alsnog zijn overwinning te grijpen nadat hij misgreep in de Masters Pre-66 Touring Cars, maar hij had buiten Rainer Vorköpper en zijn Jaguar E-type gerekend: de Duitser greep een paar ronden voor het einde de kop en hield Hamilton daarna op ruim een seconde.

IMG 0438

2017 Winner Pre 66 F1

16.43: Het spande erom, in de tweede race van Historic Grand Prix Association. Peter Horsman (Lotus 18/21) was sneller weg dan Andy Middlehurst (Lotus 25) en wist 13 ronden lang zijn minieme voorsprong op Middlehurst vast te houden. Will Nuthall (Cooper T53) werd net als gisteren derde en was dus ook opnieuw de snelste in de pre-61-klasse.

steve-smith

francois-derossi

16.00: Verrassende ontknoping in de Historic F3 1000cc European Trophy: na zijn succes van gisteren leek de Fransman François Derossi (boven) ook vandaag op weg naar de overwinning en zag het Tudor-winnaarshorloge, dat vandaag aan alle racewinnaars wordt overhandigd, wellicht al om zijn pols. In de laatste ronde echter ging het mis: in het verkeer temidden van de achterblijvers werd Derossi in de Hans Ernst-bocht in de rondte getikt door Ferd Gustavson, waarop beide rijders met hun auto in de grindbak belandden. Daarmee was de eerste plaats en vervolgens de overwinning voor de Brit Steve Smith in de Chevron (zie boven op het podium). De Fransman Thierry Gallo werd met de fraaie ex-Jean-Pierre Jaussaud-Tecno als tweede geklasseerd, de Brit Mark Pangborn completeerde als derde het podium.

P1210331

14.48: De Classic F3-race stond in het teken van een geweldige inhaalrace van Tom Bradshaw in zijn Argo JM6, die helemaal van achteren kwam om de zege nét mis te lopen. Gisteren (zie boven) moest de snelste uit de kwalificatie al voorafgaand aan de race afhaken, maar vandaag liep zijn Argo als een zonnetje. Thomas Warken had in zijn Ralt RT3 twee seconden over voor zijn tweede overwinning van het weekend, na een nagelbijtende wedstrijd.

IMG 9557

14.37: Alle F1-coureurs staan even stil op het podium om David Ferrer sterkte te wensen. De 62-jarige Fransman ligt nog altijd in kritieke toestand op intensive care.

P1210111

14.14: Een rechttoe-rechtaan-overwinning voor Martin Stretton in de FIA Masters Historic Formula One-race. In zijn Tyrrell 012 reed hij vanaf pole 11,5 seconden weg van kampioenschapsleider Michael Lyons (Williams FW07B). Max Smith-Hilliard (Fittipaldi F5A) werd derde algemeen én winnaar van de pre-78-klasse, vlak voor teamgenoot Nick Padmore (Shadow DN5). Daarachter trok een mooi duel tussen Phil Hall (Theodore TR1), Jason Wright (Shadow DN8) en Greg Thornton (Lotus 77) de meeste aandacht. Thornton trok aan het langste eind, door eerst Wright te passeren en daarna te profiteren van een schakelfout van Hall.

vliegtuig

13.55:
Een mooi gebaar. Terwijl de F1-race gaande is – waarin wellicht de Boro had kunnen meedoen die ooit door de Nederlandse vlag werd gesierd – vloog dit vliegtuig over het circuit. Rust in vrede, Rody Hoogenboom.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 01 september 2017 12:43

    wanneer zal er een historische F1 klasse komen voor F1 auto's van na 1985?

    • 4
    • 0
     
    Mattijs 01 september 2017 12:53

    Dat blijft lastig, Dirk. Turboauto's zijn erg duur en een hoop werk om op de baan te krijgen. Voor de jaren negentig heb je laptops nodig voor engine mappings waar alleen de oorspronkelijke technici nog kaas van hebben gegeten. Niet iets voor een privéteam. Je hebt natuurlijk wel de BOSS GP voor nóg nieuwer spul, maar daarin rijden nauwelijks F1-auto's mee...

    • 1
    • 0
     
    Dirk 01 september 2017 14:00

    Dank Mattijs, gelukkig is het ook leuk om alle semi-klassiekers uit de GP2 (in BOSS GP) en Formule 3 (in diverse open formule klassen) aan het werk te zien.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 01 september 2017 14:01

    Spa Formula Classic met 'ouderwets' F3 materiaal was ook erg leuk om te zien, met een heel groot veld

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 september 2017 16:28

    Blijft altijd een leuk evenement! Voor de regelmatige HGP-bezoeker maakt zich wel onderhand een deja vu gevoel meester. Prachtig dat de post-73 F3's er waren plus de 'Clark' Lotus 49, 49B en 63 en de Porsche 917K, 936/77 en RS Spyder en de Brabham-BMW BT52. Ook de De Tomaso 505/38 was schitterend. De twee commentatoren waren slecht ingelezen, zeg ik heel voorzichtig.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2017 12:20

    Gezien de ernstige crash van David Ferrer is de lol er duidelijk af. Volgens onbevestigde berichten zou de March 701 in tweeen zijn gebroken. Er is een traumahelicopter geland.

    • 12
    • 1
     
    Marcel ten Caat 02 september 2017 12:55

    Collega's, hulde voor het terughoudende verslag na de crash. Geen speculaties of foto's van de auto (en coureur + marshals) net na de crash - in tegenstelling tot andere media.

    • 0
    • 0
     
    Drrrrkkk 02 september 2017 13:32

    Collega-fotograaf Erik van der Schaaff en ik noemen Twitter ook niet voor niks Litter... :-(

    • 2
    • 0
     
    Mattijs 02 september 2017 15:01

    In zulke gevallen is 't het beste om je bij de feiten te houden. En voor wat betreft beelden: de woorden zijn al erg genoeg.

    • 0
    • 0
     
    Marcel ten Caat 02 september 2017 15:19

    Helemaal eens, helaas deed niet iedereen dat.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 september 2017 09:48

    Goedemorgem, bedankt weer voor deze liveblog. Zorgt er toch een beetje voor dat we er op afstand bij zijn. Ben overigens wel benieuwd of er al een update is betreffende de toestand van David Ferrer ?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 03 september 2017 11:18

    Weinig nieuws wat dat betreft: in kritieke toestand op intensive care.

    • 3
    • 0
     
    Racing-Fan 03 september 2017 18:37

    Bedankt voor de updates van dit weekend.

    • 2
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 03 september 2017 20:26

    Dank jullie redactie voor al het harde werk de afgelopen drie dagen. Tot het volgende weekend. Super gedaan.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 september 2017 21:56

    TOP mannen van Autosport.nl voor de prima updates en verslagen per race. Altijd even prettig om het te kunnen nakijken tijdens de dag. Zet deur !!!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2017 13:09

    is er nog een update over david ferrer.

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 04 september 2017 20:54

    Neen, toestand onveranderd: kritiek op intensive care.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet