Retro

Retro: F1-zeges voor Padmore en Lyons, Hart/Hart schitteren in International Trophy op Silverstone Classic

P1200175

Nick Padmore en Michael Lyons hebben de zeges in de twee FIA Masters Historic Formula One-races op de Silverstone Classic onderling verdeeld, terwijl de overwinning in de FIA Masters Historic Sports Cars naar de ex-Brits F3-coureur Martin O'Connell ging. In de International Trophy, tegenwoordig een GT-race als onderdeel van dit mega-evenement, won Olly Bryant in een AC Cobra, maar het was de Cobra van David en Olivier Hart die in een veld van 60 auto's opviel door een inhaalrace van de laatste naar de 11e plaats. Michiel Campagne en Allard Kalff kwamen intussen goed voor de dag in de Group C.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Het moderne F1-circuit van Silverstone mag dan wel niet uitblinken in sfeer, de jaarlijkse Silverstone Classic maakt van de nood een deugd door er het grootste historische race-evenement ter wereld van te maken: 22 races met overvolle grids, verzorgd door vrijwel alle grote (Engelse) organisaties met historische kampioenschappen, verdeeld over twee paddocks, en een middenterrein boordevol entertainment en de grootste verzameling klassieke autoclubs – met de meeste auto's uiteraard – die je ooit zult tegenkomen. Wie een kaartje koopt en niet op de bus wil wachten, loopt tijdens het evenement hele einden af – al stonden de hotemetoten en vertegenwoordigers van de pers regelmatig in de file in hun vipshuttles.

P1200039

Masters Historic Racing kwam met zijn twee FIA-kampioenschappen en het Gentlemen Drivers-kampioenschap, dat voor de gelegenheid Silverstone's aloude International Trophy kreeg toebedeeld. Het werd op zaterdagavond een zwaarbevochten regenrace, waarin na 50 minuten de top-vier slechts twee seconden uit elkaar lag: Olly Bryant won in zijn Cobra, maar kon Roger Wills (Bizzarrini 5300 GT), Andrew Haddon (AC Cobra) en Jason Minshaw (Jaguar E-type) maar amper van zich afhouden. David en Olivier Hart moesten vanaf de laatste rij starten nadat in de kwalificatie de ophanging van hun Shelby Cobra Daytona Coupé het had begeven. Gelukkig had DHG Racing wel de 'gewone' AC Cobra mee – en daarin vochten vader en zoon zich naar de rand van de top-tien, in een veld van zo'n 60 auto's.

P1200161

In de twee F1-races kwamen bekende namen als winnaar uit de bus, maar niemand had gedacht dat oud-Brits F3-coureur Jonathan Kennard zijn Arrows A3 op pole zou zetten. Kennard had zes jaar geen monoposto gereden en vooraf maar vijf rondjes gedaan in de Arrows, dus hij verraste ook zichzelf met zijn poletijd. In de eerste race kon hij Nick Padmore echter niet achter zich houden. De regerend kampioen keerde voor één keer terug in zijn Williams FW07C en passeerde zowel klassementsleider Michael Lyons (Williams FW07B) als Kennard om de winst te grijpen. Op zondag was Lyons echter de beste: hij passeerde Kennard buitenom de eerste bocht in en keek niet meer om. Kennards motor begon het in de laatste ronde te begeven zodat Padmore alsnog de tweede plaats kon grijpen.

P1200207

In de FIA Masters Historic Sports Car-race reed Martin O'Connell de meeste ronden aan kop in zijn Chevron B19, maar hij kreeg wel een aanval van Danny Gibsons Lola T70 Mk3B te verwerken. Gibson passeerde O'Connell op driekwart afstand, maar verslikte zich twee ronden later in de achterblijvers: het resultaat was een bezoek aan de bandenstapels. Verderop in het veld reed Michiel Smits in zijn Lola T70 Mk1 naar een verdienstelijke 23e plaats. Smits is er ook tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort weer bij, hopelijk dan wel deelnemend voor de punten, want de HTP-papieren voor de Lola zijn nog altijd niet binnen.

P1200206

Ook in de Group C was er een Nederlandse afvaardiging: Michiel Campagne had zijn Spice SE92C weer meegenomen, en Allard Kalff gevraagd om de race op zondag voor zijn rekening te nemen. Kalff had een druk weekend, want na de kwalificatie op vrijdag moest hij op zaterdag heen en weer naar België om commentaar te verzorgen bij de 24 uur van Spa. Beide heren kregen een regenrace om de oren: Campagne werd op zaterdag negende in een race gewonnen door Steve Tandy's Spice SE90P, op zondag won Kriton Lendoudis in de Mercedes C11 en liet Kalff een vijfde plaats noteren – wat eigenlijk een vierde was, want Kalff kreeg 20 seconden tijd bijgeteld wegens zijn status als 'Elite driver'...

P1200059

Bij de oudere F1-auto's van de Historic Grand Prix Car Association was Sam Wilson weer eens de snelste in de Lotus 18 van John Chisholm. De poleman versloeg Jon Fairley's Brabham BT11/19 in de eerste race, maar moest Fairley op zondag voorlaten. Wilson ging in de Formule Juniors intussen vrolijk door met winnen, want in zijn Lotus 20/22 schreef hij beide races op zijn naam. Bij de Formule Fords ook een dubbele winnaar: Mike O'Brien in zijn prachtige Merlyn Mk20A.

P1200097

Ook Motor Racing Legends had zijn hele programma meegenomen. Wat Chris Ward bij de FIA Masters Historic Sports Cars niet lukte, ondanks dat hij de poletijd had gezet, lukte wel – en met gemak – in de Stirling Moss Trophy. In zijn Lister Costin was Ward zoals gebruikelijk oppermachtig. Minder gelukkig was David Hart in net zo'n Lister, de Nederlander moest al vroeg afhaken. In de RAC Woodcote Trophy legde Ward het tegen het Amerikaans-Britse duo Fred Wakeman en Patrick Blakeney-Edwards in hun Cooper T38. Die leken ook de beste ogen te gooien in de Pre-War Sportscars (straks ook op Zandvoort te zien), maar in bijna een fotofinish moesten ze toch de winst laten aan de Talbot 105 van Gareth Burnett. Het verschil bedroeg 0.183 seconden.

P1200076

Historic Motor Racing News is niet alleen een magazine over de historische autosport, maar ook een organisator. In de Pre-63 GT-race die onder hun hoede werd verreden, gingen Wolfgang Friedrichs en Simon Hadfield als eerste over de finish, nadat Hadfield in de Aston Martin Project 212 ook al pole had gereden. Organisator en hoofdredacteur Carol Spagg deelde met oud-premier van België Guy Verhofstadt de Aston Martin DB2/4 die ooit van haar was geweest en nu in bezit is van Verhofstadt. Steve Soper leek in zijn Lotus Cortina de beste papieren te hebben voor de U2TC-race van Historic Motor Racing News, maar de toerwagenheld van weleer moest afhaken, waardoor Mark Sumpter er in zijn Cortina met de hoofdprijs vandoor ging.

P1120266

Soper won wel de eerste race van de Celebrity Challenge, die in identieke Austin A30's en A35's werd verreden. De volgende dag was oud-BTCC-coureur Mike Jordan de winnaar, na een geweldig duel met James Colburn en Jonathan Lewis.

P1200027

Twee Super Touring-races waren er ook nog, waaraan Soper (uiteraard) evenzeer deelnam, vooral omdat het veld werd aangevuld met oudere en brutere Groep A-auto's. Toch wonnen twee Super Tourers de races: op zaterdag Jason Minshaw in een Ford Mondeo, op zondag James Dodd in een Honda Accord.

P1200118

Op zondag was de Jaguar Challenge de speciale attractie: 42 E-types, D-types, XK's, Mk1's en Mk2's traden daarin tegen elkaar in het strijdperk. Julian Thomas nam in de openingsfase het heft in handen, maar hij gleed het grind in en liet zo de zege aan Gary Pearson, ook in een E-type.

P1200289

Demo's waren er ook nog allerhande, onder meer van de Williams-Renault FW14B van Nigel Mansell (met Nick Yelloly achter het stuur) en de grootste (daar heb je het woord weer) verzameling Jaguar XJ220's die ooit bij elkaar was gebracht.

P1120282

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 01 augustus 2017 11:24

    Mooie mix van verschillende type auto's.

    • 2
    • 0
     
    Dirk 01 augustus 2017 12:48

    Kalff zal zicht met de titel "elite driver" vast vereerd hebben gevoeld ;-)

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 02 augustus 2017 10:12

    Organisatie HGP even goed opletten AUB.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 augustus 2017 10:16

    Kalff zou wat mij betreft best eens wat meer credits mogen krijgen voor zijn loopbaan. Wat een aardige vent is en blijft het.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 02 augustus 2017 11:37

    Waarop zou de HGP-organisatie moeten letten, anonieme gebruiker? Een groot deel van dit programma komt ook naar Zandvoort.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet