Retro

Retro: Nederlanders vieren zomer op Spa Summer Classic

CJBS4021

Het was letterlijk een Spa Summer Classic toen de teams op Spa arriveerden, zo warm was 't, al veranderde dat in de loop van het weekend. De Nederlandse vertegenwoordiging op het zomerevenement van Roadbook (ook verantwoordelijk voor de Spa Six Hours) was groot. De HARC zond het NK HTGT, het NK GTTC, het NK 82-90 en de MG Triumph Competitions uit, terwijl ook de YTCC met een grote delegatie aanwezig was.

Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Carlo Senten (Retro Racing Magazine)


De deelnemers die op donderdag al richting Spa trokken, hadden het zwaar. Met temperaturen boven de 30 graden was het geen weer om tenten op te zetten en auto's af te laden. Maar na hard werken was het lekker relaxen in de schaduw met een koel drankje. Vrijdag was de dag van de kwalificaties, zodat er twee dagen voluit geracet kon worden.

Om 11.00 op zaterdag stelden zich meer dan 50 youngtimers op voor hun eerste race. Het was opnieuw zonnig, maar niet meer zo warm. Het YTCC presenteerde ons zoals altijd een veld vol kanonnen als Porsches en dikke V8's, maar de Deense delegatie zorgde voor een verrassing, Dennis Nymand en Michael Nielsen reden in ongevaarlijk uitziende BMW E36 M3's, maar bleken gevaarlijk snel! Nielsen pakte meteen de leiding en behield die tot de vierde ronde. Daarna kwamen Peter Stox en Marcel van Rijswick voorbij in hun Porsche 964's. Nielsen zakte wat af, maar Nymand pakte de laatste podiumplaats, voor de derde Deense BMW van Michael Skipper.

CJBS2182

Het NK HTGT reed een éénuursrace in plaats van de gebruikelijke twee kortere wedstrijden. De strijd vooraan ging aanvankelijk tussen Michiel Campagne (Corvette Grand Sport) en Andy Newall (Jaguar E-type), maar na de pitstops kwam Michael Funke opzetten in Georg Nolte's Ford GT40. Hij wist de solo rijdende Campagne te achterhalen en pakte de winst. Rhea Sautter had het stuur van de Jaguar overgenomen van Andy Newall en finishte als derde. Bij de toerwagens gingen Martin Bijleveld en Jaap van der Ende lange tijd aan de leiding met hun Ford Falcon, maar op de valreep was het Spa-specialist Christophe van Riet (Ford Mustang) die de klasse-overwinning inpikte.

De MG Competitions reden weer mee met de Swinging Sixties, ingedeeld in de klasse 'overseas' - het blijven rare jongens die Engelsen. Het was een groot veld van bijna 70 auto's waarin de Hollanders goed mee konden komen. De eerste race werd onderbroken door een lange neutralisatie, gevolgd door het bekende sprintje naar de finish. Helaas bleek dat de regeltjes niet waren overgekomen bij een deel van de rijders, met als gevolg 17 diskwalificaties en een nogal rare uitslag. Marinus Valenteijn (MGA) werd als 9e algemeen en winnaar bij de MG's geklasseerd, voor Van der Wal en Grüter (beide op MGB).

CJBS7007

Een strijd tussen BMW, Ford en Porsche maakte de eerste GTTC-race de moeite van het bekijken waard. Ook hier kwam het gevaar uit Denemarken in de persoon van Ole Svendsen met een Escort RS1600. De Nederlandse eer werd hooggehouden door Eric Holthausen die de race won in zijn BMW 3.0 CSL, terwijl Hans de Graaf derde werd in zijn Porsche Carrera. Timo Span won de kleine klasse in zijn Mini Clubman, voor Paul Engel (Mini Innocenti) en Roger Ebdon (Cooper).

CJBS4716

Het HARC NK82-90 was daarna aan de beurt, samen met de Belgische vrienden van de BRAVO. Vooraan streden de Belgen in hun Porsches 964, Patrick Michiels pakte de winst voor Pierre-Yves Paque en Luc Moortgat. Chris van Schuppen werd zevende in zijn Cup-Porsche. De 12 Interstate-NK deelnemers volgden op gepaste afstand maar vormden zeker niet de achterhoede in het enorme veld van 65 auto's. Pieter Bikker (BMW 325) leidde de dans, daarachter vochten David Koh (Mazda MX5) en Henk de Wit (Ford Sierra) om de bekers in het NK. Henk de Wit zette de snelste ronde, maar hij kon Bikker niet achterhalen en werd tweede, Koh derde.

CJBS5626

De zaterdag werd afgesloten met een 3-uursrace. Onder de 73 deelnemers waren diverse Nederlandse équipes. Bart-Jan Deenik startte als een raket in zijn Ford Falcon en reed al snel in de top-10, maar moest de pits in met problemen. Ook de Austin Healey van Meeuwissen, Meijer en Kentgens, de TVR van Jansen/Schmidt en de Lotus Elan van Stevens/Stevens haalden de finish niet. Koge en Hans van der Woude eindigden als 28e in hun Porsche 911 en de Nederlandse toppers waren Armand Adriaans en Erwin van Lieshout in de Ford Mustang, knap tiende algemeen en derde in de klasse.

En de winnaars? Gonçalo Gomes en James Claridge in de kleine Lotus 47, maar alleen omdat de race zes minuten te vroeg werd afgevlagd, anders had Michael Funke ook deze race gewonnen samen met Georg Nolte in de Ford GT40.

CJBS5109

Zondag was het weer als vanouds in Spa, motregen dus. Het is traditie dat de MG Competitions de eerste race rijden en dus was het om 9:15 glibberen en glijden, met her en der helaas behoorlijke schade tot gevolg. Marinus Valentijn was wederom de snelste Nederlander, achtste overall. Kees Rozema (MGA) pakte de tweede plaats in het MG-klassement voor de familie van der Wal.

Pas in de middag was het NK GTTC aan de beurt voor de tweede race. De Porsche-BMW-Ford-strijd ging onverminderd voort, maar deze keer was het Ole Svendsen die Eric Holthausen en Hans de Graaf voor wist te blijven. Timo Span won opnieuw de kleine klasse, maar oude vos Roger Ebdon liet zich deze keer niet verrassen door Paul Engel, al scheelde het op de streep maar 1/100 seconde!

CJBS7313

In het YTCC ging de strijd opnieuw tussen de Deense BMW's en de Nederlandse Porsches. Van Rijswick pakte de leiding, maar Michael Nielsen lag vanaf ronde twee vooraan en bouwde zijn voorsprong langzaam uit. Stox leidde enige tijd de achtervolging, maar de finishvolgorde was Nielsen voor Marcel van Rijswick en Peter Stox.

CJBS1129

Het NK82-90 mocht op zondag het licht uitdoen, samen met de BRAVO-rijders. Luc Moortgat was weer niet te kloppen in zijn Porsche 964, Pierre-Yves Paque, Eric Nulens en Patrick Michiels streden om de tweede plaats en finishten in die volgorde. Pieter Bikker leidde het NK-klassement van start tot finish. Roel van Olst (BMW 325i) was aanvankelijk tweede maar Geert Snellen kwam gaandeweg de race naar voren wist die plek te veroveren. Van Olst werd derde op slechts 0,3 seconde.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet