Retro

Retro: Toerwagenlegende Sir John Whitmore overleden

whitmore

Vandaag is bekendgemaakt dat Sir John Whitmore op 28 april jongstleden is overleden. Whitmore was een levende toerwagenlegende in de jaren zestig en racete ook op Le Mans. Nadat hij in 1966 zijn carrière opgaf omdat hij te veel vrienden had zien verongelukken, werd hij een grootheid op het gebied van coaching en leiderschap.

Tekst: Mattijs Diepraam

Whitmore was van goede komaf en kreeg zijn opleiding onder meer op de beroemde kostschool Eton. In 1962 erfde hij het landgoed van zijn vader, een militair die het ooit met weddenschap had gewonnen, maar de nieuwe baron van Orsett Hall was al eerder gaan racen. Hij was bevriend met Lotus-coureur Alan Stacey, die hem een Lotus Elite leende. Daarmee viel Whitmore zo op dat Colin Chapman hem vroeg om deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans van 1959. Hij zou een fabrieks-Elite delen met niemand minder dan Jim Clark, nog voordat die zou doorbreken als formulecoureur. De twee boerenzonen werden tiende en dikke vrienden.

Daarna maakte Whitmore snel naam in de toerwagens. In 1961 won hij het eerste Britse toerwagenkampioenschap in de auto die synoniem met hem werd: de Mini. Zijn titel veroverde hij een zelfgekochte Mini, daarna reed hij Mini's voor Ken Tyrrell. Met rivaal Jack Sears vocht hij menig sensationeel duel uit. Intussen bleef Whitmore in de GT's rijden en maakte hij zelfs af en toe een uitstapje naar de monoposto's.

In 1965 ging Whitmore in zee met Alan Mann en stapte hij over op zwaarder geschut. In de toerwagens veroverde hij met een Lotus Cortina de Europese titel, doordat hij acht van de negen keer in de klasse voor auto's tot 1600cc zegevierde. In de sportwagens reed hij Ford GT40's voor de fabriek, maar zowel in '65 als in '66 wist hij op Le Mans het einde niet te halen. Aan het eind van het seizoen stopte hij met racen. Te veel vrienden had hij voortijdig aan hun einde zien komen.

Na zijn racecarrière maakte Whitmore opnieuw naam. Hij ging zich verdiepen in psychologie en werd een pionier op het gebied van coaching. Eerst paste hij zijn inzichten toe in de sport – vooral in tennis en golf – en daarna ontwikkelde hij een model voor coaching en leiderschap in organisaties. Dit GROW-model werd wereldwijd een succes in managementkringen.

In de jaren negentig keerde Whitmore terug op het circuit. Zijn hernieuwde autosportactiviteiten namen vooral een vlucht toen Goodwood in ere werd hersteld. Op de Goodwood Revival was Whitmore een graag geziene gast in Mini's, Cortina's en GT40's, die hij nog altijd met veel verve wist te besturen.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet