Retro

Retro: Ward en Blakeney-Edwards winnen meeste prijzen op Donington Historic Festival

1000kStart-pic-Edd-Hartley

Wat de Historic Zandvoort Trophy is voor Nederland, is Donington Historic voor de Engelsen. De Britse evenknie van de HARC, de HSCC, brengt daar elk voorjaar al zijn sportwagen- en formuleklasses bij elkaar en nodigt daarnaast mede-organisatoren Motor Racing Legends, HRDC en Historic Motor Racing News uit om hun hele programma af te draaien voor een totaal van 19 races. Ook dit jaar puilde de paddock van Donington uit.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Matt Sayle, Jakob Ebrey, Edd Hartley

Chris Ward en Patrick Blakeney-Edwards haalden in die 19 races de meeste overwinningen binnen. Blakeney-Edwards trapte met zijn co-equipier Fred Wakeman af door in de Pre-War Sportscars, het onderdeel van Motor Racing Legends dat in september ook naar Zandvoort komt. In hun snelle Frazer Nash Supersports waren ze twee Bentleys van de familie Morley ruim te snel af.

Daarvoor had John Sykes met zijn Merlyn Mk2 het festival geopend met een overwinning in de race voor Formule Juniors met de motor voorin. In een mooi duel was hij Justin Fleming's Lola Mk2 de baas. Sykes won de volgende dag ook de tweede race. De Super Touring Challenge werd intussen twee keer een prooi voor de Honda Accord van James Dodd.

Mad-Jack-for-pre-war-sports-cars-2.-Jakob-Ebrey

Na de Pre-War Sportscars kwam Historic Motor Racing News met zijn eerste klasse: de U2TC-toerwagens. Hier eens een keer geen zege voor de Lotus Cortina, al eindigden er wel Cortina's op plaats 2 tot en met 7... Glorieuze winnaars werden echter Maxim en Andrew Banks in hun fraaie Alfa GTA. Op zondag wonnen ze opnieuw, nu met vier Cortina's hijgend in hun nek, aangevoerd door niemand minder dan Steve Soper.

Na het middaguur waren de iets oudere toerwagens van de HTCC aan de beurt. In de fraaie Rover 3500 van JD Classic kwam dezelfde Soper kwam daarin als winnaar uit de bus, samen met de onvermijdelijke Chris Ward, die nog meer zou winnen. Maar eerst kwamen de nieuwere Juniors aan bod, in een race waarin James Murray zou zegevieren in zijn Lola Mk5A, vlak voor Benn Tilley's Lotus 22. John Fyda, die derde werd in zijn Brabham BT6, zou op zondag de tweede race winnen.

HTCC-start-pic-Edd-Hartley

De tweede zege van Ward kwam tot stand in de Stirling Moss Trophy, het kampioenschap van Motor Racing Legends voor sportwagens van vóór 1961. Zijn Lister Costin bleef Will Nuthall na een uur racen maar een hele ronde voor. Daarna kwam de HRDC aan de bak met zijn kampioenschap voor toerwagens uit de jaren vijftig. De race werd gedomineerd door vader en zoon Mike en Andrew Jordan, wiens Austin A40 de concurrentie op ruim 50 seconden reed.

De zaterdag werd afgesloten met een langeafstandsrace van 90 minuten de avond in, zoals Historic Motor Racing News die organiseert in de stijl van de 1000km-races tot 1973. Leo Voyazides en Simon Hadfield leken de gedoodverfde winnaars in hun Lola T70 Mk3B. Voor het eerst in jaren doen de twee geen volledig Masters-seizoen meer omdat de Griek door nieuwe Britse domicilie-wetgeving naar Zwitserland werd verjaagd en nauwelijks tijd had om zich voor te bereiden. In plaats daarvan ging de zege naar Paul Gibson en zijn gelegenheidsteamgenoot Chris Ward, ook in een T70 Mk3B. Ze versloegen het Griekse-Engelse duo met 8 seconden.

GT-and-Sports-Car-Cup-Matt-Sayle

Karsten Le Blanc zorgde voor een Nederlands tintje door van start te gaan in de Ford GT40 van Hans Hugenholtz. Hij eindigde als negende algemeen en derde in zijn klasse.

De GT & Sports Car Cup, de HSCC-tegenhanger van de Masters Gentlemen Drivers, ging op zondagochtend vroeg naar vader en zoon Grahame en Olly Bryant. Hun bloedsnelle AC Cobra versloeg na twee lange uren de E-types van Monteverde/Pearson en McCaig/Clark. Voyazides en Hadfield werden vierde in hun Cobra, voor Wakeman/Blakeney-Edwards in een Lister-Jaguar Coupé. Karsten Le Blanc en Christiaen van Lanschot eindigden als 14e in hun Healey 3000, als derde in hun klasse.

F2Start-pic-Edd-Hartley

Gary Pearson won in de E-type van Carlos Monteverde vervolgens de 'Jaguar-merkencup', waarna in de middag de tweede F2-race werd verreden. Op zaterdag had Frazer Gibney gewonnen in zijn March 782, vóór viervoudig kampioen Robert Simac, die wonderen blijft verrichten met zijn veel oudere March 712M. In een prachtig gevarieerd veld waarin zelfs plek was voor een Ferrari 166 Dino, won Richard Evans in zijn March 742 de tweede race.

Hoofdmoot van de zondagmiddag was die andere publiekstrekker van Motor Racing Legends, de RAC Woodcote Trophy voor sportwagens van vóór 1956. Patrick Blakeney-Edwards was met teamgenoot Fred Wakeman opnieuw de grote ster: met hun Cooper-Jaguar T38 reden ze Wolfgang Friedrichs/Simon Hadfield (Aston Martin DB3S) op een volle ronde. Karsten Le Blanc was met zijn Austin Healey 100S helaas de eerste uitvaller.

De tweede HRDC-race, nu voor toerwagens tot 1966, ging naar David Tomlin in een Cortina.

U2TC.-Matt-Sayle

Reacties

    • 3
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 02 mei 2017 21:56

    Ja alleen is het hier wel een lust voor de auto sport liefhebbers en op Zandvoort rij je voor legen tribunes.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 mei 2017 18:50

    @Anonieme gebruiker..... Je moet ook wel naar Zandvoort komen wanneer er daadwerkelijk gereden word he! De HGP is elk jaar druk bezocht

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet