Retro

Retro 1990: Emoties tijdens Paasraces op Zandvoort

rubens-op-kop

De publiciteit die rondom het Nederlands Kampioenschap Productiewagens gevoerd werd, resulteerde duidelijk in een stijgende publieke belangstelling. 12.000 bezoekers zorgden voor volle tribunes en een overvolle paddock, waar gedurende de Paasdagen over de 200 deelnemers bivakkeerden. De Formule Ford-crash van Marc Delpierre wierp op tweede Paasdag een schaduw over de voorstelling, maar gelukkig bleken zijn kwetsuren van lichte aard.

Tekst: Gerrie Hoekstra (Bron Auto& Sport – Willem J. Staat en Hubert Winckers)
Foto's: Gerrie Hoekstra

Teleurstellende Opel Lotus race
Ronduit teleurstellend was de race over 30 ronden voor de Internationale Opel-Lotus Challenge, die is ontstaan door het samenvoegen van het Duitse en Benelux-kampioenschap. In tegenstelling tot de Euroserie, die als nooit tevoren bol staat van het jonge talent uit alle hoeken van de aardbol, moet de Internationale Challenge het met heel wat minder 'jonge wolven' doen. In die context vormde de extra aanwezigheid van de Zweed Magnus Wallinder en Draco Racing met zijn twee nieuwe Zuid-Amerikaanse rekruten, het 17-jarige Braziliaanse talent Rubens Barichello en de Argentijn Jose Luis di Palma, dan ook een welkome aanvulling van het startveld.

marcel-albers
Vitaal coureur Marcel Albers

Vaste krachten voor de Challenge zijn ondermeer Vitaal-rijders Marcel Albers en André Ribeiro, Duits Formule Ford-kampioen 1989 Michael Krumm, Mathias Artl, Frank Eglem en Meik Wagner. Verder treden uit Nederland Ger Brands, Harry van den Berg, Herman Buurman en Gerard Roumimper aan.

rubens-actie
Het Braziliaanse talent Rubens Barrichello in actie


De Braziliaanse ontdekking Barrichello was naar de poleposition gereden met Wallinder naast hem en Krumm in derde positie. Lokale hoop Marcel Albers was niet verder gekomen dan de zesde tijd. Bij de start was Barichello als eerste weg met Krumm, Wallinder en de prima gestarte Albers onmiddellijk achter zich. Al na enkele ronden begonnen de Braziliaan en de Duitser van hun achtervolgers weg te rijden. Uiteindelijk reed Barichello 3,5 seconde weg van Krumm. Aan het einde van de rit volgde een straf van één minuut voor de koploper, aangezien hij bij de start al rolde. In de tweede helft van de wedstrijd waren eigenlijk alleen de gevechten tussen Krumm en de teruggekomen Albers, respectievelijk Wallinder en Albers teamgenoot Ribeiro het aanzien nog enigszins waard. Uiteindelijk werd Albers dus tweede achter Krumm met Wallinder, Ribeiro, Artl en Di Palma binnenkomend in de volgende vier posities, terwijl Barrichello door zijn strafminuut teruggevallen was tot een elfde plaats.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet