Retro

Retro: Groeten van de Espíritu del Jarama 2016

jarama2016-sat-16

Er waren wat weinig auto's – hoewel, de Spaanse en Portugese kampioenschappen hadden er dozijnen mee – maar het weer was prettig en de Spanjaarden hadden er een aardig feestje van gemaakt, met een concours, een bandje en kindervermaak. De Espíritu del Jarama liet de glorietijden herleven van het circuit ten noorden van Madrid, dat tot in de jaren tachtig de GP van Spanje huisvestte, voordat Jerez ermee aan de haal ging. En sinds die tijd lijkt er – op een protserige nieuwe controletoren na – niets aan het circuit te zijn veranderd. Ideaal voor een historisch evenement. Maar kijk: het Spaanse F4-kampioenschap stond óók op het programma. Met een Nederlands team én een Nederlander die kampioen ging worden.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

jarama2016-fri-14

De pitstraat bleef nogal leeg voor de drie klassen die Masters Historic Racing naar Jarama had meegenomen, ondanks het feit dat daar twee FIA-kampioenschappen bij zaten. Alleen de resterende titelkandidaten en een paar echte liefhebbers vonden het de moeite waard om naar Spanje af te reizen. Een bijkomend probleem was dat het historische evenement in Portimão nu niet één weekend, maar twee weekenden later zou plaatsvinden. Een voor velen aanlokkelijk combireisje zat er daardoor niet in.

jarama2016-fri-22

Wel in ruime aantallen aanwezig waren de Spaanse en Portugese auto's, voor diverse lokale of Iberische kampioenschappen.

jarama2016-fri-2

Ze waren er in alle soorten en maten, zoals we hier op de opbouw- en trainingsdag op vrijdag zien. Ja, dat is een Honda Civic op die trailer.

jarama2016-fri-64

En zowaar nóg een Honda.

jarama2016-fri-65

Dit type zie je op élk circuit wel een keer.

jarama2016-fri-7

Maar het was prachtig weer, en dan is zo'n eenzame auto ook zeer genietbaar.

jarama2016-fri-9

Altijd leuk op zo'n klusdag: de her en der verspreid liggende carrosseriedelen.

jarama2016-fri-10

Hier nog in voorbereiding voor James Hagan: de Hesketh 308 in de kleuren die James Hunt beroemd maakten.

jarama2016-fri-33

Want dit was het enige ogenblik dat we Michael Lyons nog in zijn Hesketh 308E zagen rijden, de blauwe auto met Penthouse/Rizla-sponsoring. Al na een paar rondjes vrije training: motor kapot. Weg leken Lyons' titelkansen, want zijn drie punten voorsprong op Max Smith-Hilliard zou hij zonder auto niet kunnen verdedigen.

jarama2016-fri-69

Waarop Hagan zijn auto aan Lyons aanbood.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet