Retro

Retro: Michael Lyons pakt pre-78 F1-titel op Jarama

jarama2016-sun-10

Masters Historic Racing sloot in Spanje zijn historische seizoen af met een bezoek aan de Espíritu del Jarama op het circuit van Jarama, even ten noorden van Madrid. Omdat de meeste titels al op Spa waren beslist, was de bezetting van de drie velden uiterst mager, met 9, 13 en 9 auto's voor respectievelijk het FIA Masters Historic Formula One Championship, het FIA Masters Historic Sports Car Championship en de laatste Masters Three Hours van het jaar. Het belangrijkste nieuwsfeit was de pre-78 F1-titel voor Michael Lyons, al ging dat ternauwernood. Keith Ahlers en Billy Bellinger werden kampioen in de Historic Sports Cars.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Het veld van negen F1-auto's slonk al tijdens de vrije training op vrijdag terug tot acht: de Cosworth in de Hesketh 308E van Michael Lyons zag een klep in een cilinder verdwijnen. Daarmee leek Lyons uitgeschakeld voor de titel, want ook al lag hij drie punten voor op zijn rivaal Max Smith-Hilliard, die hoefde maar een paar keer goed te scoren om het kampioenschap voor pre-78 F1-auto's naar zich toe te trekken.

jarama2016-fri-13

Lyons, dit jaar al vaker geplaagd door pech, kreeg een tweede kans toen James Hagan hem zijn auto aanbood voor de rest van het weekend. In de iets oudere Hesketh 308 won Lyons twee keer de pre-78-klasse, om zo alsnog de titel te veroveren. Smith-Hilliard werd in beide gevallen tweede en kon er weinig tegen inbrengen. De algemene zege ging in beide races naar Greg Thornton in zijn Lotus 91.

jarama2016-fri-39

"In alle eerlijkheid: Max is steeds beter geworden en heeft een geweldig seizoen gedraaid", zei Lyons over zijn tegenstrever. "Daarom is het pas in de laatste race beslist. Het was fijn om tot op het laatst een tegenstander te hebben."

jarama2016-sun-3

"Michael is de betere coureur", gaf Smith-Hilliard toe. "Tot op het laatst hield ik vol, want je weet maar nooit. Hij heeft al vaker pech gehad dit jaar. Aan de andere kant: zo had ik de titel ook niet willen winnen."

jarama2016-fri-44

De laatste race in het FIA Masters Historic Sports Car Championship werd gewonnen door Mike Donovan. In hun Lola-Chevrolet T70 Mk3B's waren hij en Jason Wright bij de start beter weg dan poleman Max Smith-Hilliard, die het in zijn Chevron B19 alleen moest doen. Teamgenoot Nick Padmore (de nieuwe kampioen post-78 F1) had zijn knie verdraaid en kon niet rijden, ook niet in de F1. Smith Hilliard had al snel met Wright afgerekend, maar vervolgens had hij acht ronden nodig om Donovan te passeren. Maar dat deed hij onder geel, zodat hij een drivethrough kreeg en niet meer om de hoofdprijs kon meedoen.

jarama2016-fri-8

Donovan kreeg na de pitstops nog een aanval van Wright te verduren, maar de Amerikaan hield zijn offensief niet vol. Smith-Hilliard werd alsnog derde, nadat hij door zijn drivethrough was teruggeworpen naar de vierde plaats. Een paar ronden voor het einde verschalkte hij Paul Gibson (in nog een T70 Mk3B).

jarama2016-fri-11

"Er lag olie op de baan", zei Donovan over inhaalactie van Smith-Hilliard, "en er werd met een gele vlag gezwaaid, dus ik ging van mijn gas af. Max reageerde te laat en reed zo mijn zijkant binnen! Het maakte achteraf niet uit, want ik haalde 'm drie ronden later alsnog weer in. Daarna kwam Jason nog wel in de buurt, maar toen heb ik extra gas gegeven en kon ik weer naar tien seconden voorsprong uitlopen."

jarama2016-sat-19

Volgens de altijd doodeerlijke Wright was er een andere reden. "Ik werd moe... Ik begon foutjes te maken, dus ik zei tegen mezelf: wakker worden, rustig aan, er ligt veel olie op de baan, wees voorzichtig. Bovendien had ik de verkeerde bakverhoudingen: op het rechte stuk schoot ik veel te vroeg in de toerenbegrenzer. Achterop kon ik wel naar hem toerijden, maar op het rechte stuk had ik hem nooit kunnen passeren."

jarama2016-fri-4

De titel ging intussen tussen twee duo's uit de kleinere klassen. Keith Ahlers en Billy Bellinger (Cooper Monaco 'King Cobra') uit de Hulme-klasse waren met één punt voorsprong op Graham Wilson en Nigel Greensall (Chevron B8) uit de Bonnier-klasse naar Jarama gekomen. Na een typisch agressieve stint van Greensall schreven hij en Wilson hun klasse op hun naam, om vijfde algemeen te finishen, dus moesten Ahlers en Bellinger ook hun klasse winnen. Dat lukte niet, maar Pedro Macedo Silva (Lola T70 Mk2 Spyder) kwam met zijn losse inschrijving niet voor punten in aanmerking. De tweede plaats van Ahlers/Bellinger leverde hun dus alsnog maximale punten op – en de titel.

jarama2016-fri-20

"Het is mijn achtste kampioenschap", zei Ahlers na afloop, "en zonder de twijfel de titel waar ik het hardst voor heb moeten vechten. En alle eer aan Billy: een goed coureur, die een geweldige auto heeft gebouwd."

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet