Retro

Retro: Nederlanders voelen zich thuis op Dijon Motors Cup

Senten-Images -1681

Het circuit in de Franse Bourgogne was het afgelopen weekend gastheer van diverse aansprekende historische klassen waaronder YTCC, NK HTGT en de MG Competitions. Met zijn snelle glooiende bochten is Dijon-Prenois populair bij rijders en publiek. De organisatie had alles goed voor elkaar, de Nederlanders voelden zich zeer welkom bij de Dijon Motors Cup.

Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Retro Racing Magazine

Ook de Historic Grand Prix Car Association was van de partij, de twee klassen die we dit jaar tijdens de HGP op Zandvoort misten. De beide races voor de jongere auto's, die van 1961 t/m 1965, werden gewonnen door Peter Horsman in zijn Lotus 18/21, terwijl Will Nuthall en Barry Cannell in hun Coopers de overige podiumplaatsen verdeelden. In de 2,5-literklasse ging de strijd tussen Julian Bronson in de Scarab en Philip Walker in de Lotus 16. Bronson nam de leiding in race 1, tot het Walker na 9 ronden proberen lukte de leiding te over te nemen.

In race 2 was Walker bij de start het snelste weg, maar hij gleed van de baan in de Bretelle. Bronson reed vervolgens onbedreigd naar de winst. Walker kwam nog wel terug naar de tweede plaats, voor het strijdende trio Guillermo Fierro (Maserati 250F), Tony Smith (Ferrari Dino) en Steve Hart (250F).

Senten-Images -1658

De beide Formule 2-races werden net als op Zandvoort gewonnen door Matthew Watts in zijn March 772. In de Lurani Trophy was er dit keer geen Nederlandse deelname. De eerste race was voor Manfredo Rossi de Montelera (Lotus 22), terwijl Pierre Tonetti (Brabham), Richard Smeeton (Wainer) en Peter Morton (Lighjtning Envoyette) knokten om plaats 2. In race 2 ging het direct na de start mis en verlieten Rossi, Tonetti en Morton gedrieën het strijdtoneel, waarna John Fyda (Brabham) de race won, voor Smeeton en Mark Pangborn (Lotus).

De 200 kilometer van Dijon bestond uit twee races van 40 minuten voor prototypes en GT's uit de seventies. Hier zagen we Jurriaan van Amsterdam in actie in de Elva Mk8, hoewel hij op de uitslagen een andere identiteit had. Met een van de oudste auto's in het veld behaalde hij een 18e en een 14e plaats.

Senten-Images -2218

Het was als altijd volle bak bij de Triumph Competitions & British GT's. De Zwitser Urs Müller won de eerste race in zijn Lotus Elan, voor Paul Conway in de Morgan +8 en Rainer Vorköper in de Jaguar E-type Low-drag. In het MG Competitions klassement was Kees Rozema in zijn MGA wederom niet te kloppen. Hij was Ton Meijer (MGA) en Melle van der Wal (MGB) te snel af na een race met mooie en soms heftige gevechten.

Op zondag moesten de MG-rijders vroeg uit de veren voor een uursrace. Müller's Lotus ging al meteen stuk, waarna Vorköper de kop nam. Hij kwam ook als eerste over de streep, maar had onderweg wel 3 minuten tijdstraf opgelopen. Conway werd zodoende de winnaar, voor Robert Hamilton in de Marcos en Yannick Szygiel in een Triumph TR4. Melle van der Wal deed wat hij kon, maar na een uur sturen moest hij 25 seconden toegeven op Kees Rozema. Ton Meijer was derde bij de MG's.

Senten-Images -0536

De Youngtimer Touring Car Trophy werd op zaterdag opgeschrikt door een heftige crash op het rechte stuk. Lars Rosenfeldt maakte een inschattingsfout bij het inhalen van een achterblijver, waardoor hij spinde met zijn Alpine A310. Ruben Anders was na een drive-through penalty bezig om door het veld naar voren te komen en kon de Deen en zijn bolide niet meer ontwijken. Hij werd gelanceerd en zijn BMW M3 raakte zwaar beschadigd. De race was op dat moment zo'n 25 minuten onderweg en werd met de rode vlag stilgelegd. De winst was voor de Zwitser Roger Bolliger in zijn ongehoord snelle Pontiac TransAm, voor Michael Baumann (D) in een Ford Mustang en Randall Lawson in zijn Alpine A310.

Op zondag ging Bolliger in de eerste ronde in de fout, hij gleed er in de Bretelle vanaf en moest iedereen behalve Bart Lemaire in zijn Trabant voor laten gaan. Verderop in de eerste ronde liep het mis toen Mario Ketterer in de laatste bocht de voet dwars werd gezet en zijn fraaie Martini-Porsche flink beschadigd raakte. De safety car kwam in actie terwijl het wrak werd opgeruimd. Baumann had nu de leiding in zijn Mustang, maar dat duurde na het vrijgeven van de wedstrijd slechts vier rondjes – toen reed Bolliger terug aan kop. Achter Baumann was een waanzinnig gevecht gaande om de derde plaats tussen Dirk Waaijenberg (Ferrari 308), Randall Lawson (Alpine A310), Hans de Graaf (Porsche 911) , Urs Steffen (Triumph Spitfire V8) en Emmanuel Faivre (VW Kever). Lawson werd uiteindelijk derde, 0,06 seconde voor Waaijenberg, met de Graaf op 0,9 seconde. Snelle dame Anita Renes (Sunbeam Lotus) zat daar na een mooie eindsprint maar 3/10 seconde achter.

Senten-Images -1793

In het NK HTGT powered by Gamma werd er niet alleen om de winst in de race, maar ook om het kampioenschap gestreden. Robert Hamilton moest twee keer zijn klasse winnen in zijn Marcos 1800 om een kans te houden, terwijl Norbert Gross aan een paar derde plaatsen in de CT10-klasse voldoende zou hebben. Toch werd het spannend, want Gross' Ford Falcon wilde niet lekker lopen, terwijl Hamilton na een paar tegenvallende races op Zandvoort weer de gangmaker in de GTS11-klasse was. Vooraan zorgden Michiel Campagne en Tom Kuiper voor spektakel door met hun Corvettes constant stuivertje te wisselen en de bochten door te driften, daarachter was het Hamilton die zijn Marcos-concurrenten Mark Dols en Richard Evans ruim voorbleef. Jos en Bob Stevens knokten om de vierde plaats in hun Lotus Elans, terwijl Carlo Hamilton (geen familie) en Martin Bijleveld om de leiding in CT10 vochten. Gross reed daarachter en hield zijn titelaspiraties in leven door Roel Korsten (Ford Mustang) en Frits Campagne (Falcon) voor te blijven.

In de laatste paar ronden zorgde Richard Evans voor een verrassing door met een paar ongehoord snelle ronden naar de derde plaats te sprinten. Na afloop moest hij toegeven dat dat inderdaad niet hoorde, hij had een te grote Volvo-motor in zijn Marcos gemonteerd. Hij werd daarom uit de uitslag genomen. Michiel Campagne, Tom Kuiper en Robert Hamilton bezetten de eerste drie plaatsen, voor Bob en Jos Stevens en Martin Bijleveld. Gross werd derde in de CT10-klasse en behield de leiding in de tussenstand, maar Hamilton had nog steeds een goede kans.

Senten-Images -3566

Op zondag gingen de twee Corvette-rijders verder waar ze de vorige dag gestopt waren. Bob Stevens lag even tweede, maar kreeg voor zijn al te enthousiaste start een drivethrough. Gross had een goede start, maar werd al snel weer voorbijgestreefd door Carlo Hamilton en Jaap van der Ende, terwijl Roel Korsten op de loer lag. Robert Hamilton deed wat hij moest doen en lag derde, voor zijn concurrenten Mark Dols en Erwin van Lieshout (Porsche 911).

Toen Carlo Hamilton een drivethrough kreeg omdat hij met zijn dwarse stijl wat al te vaak met een paar wielen buiten de baan reed, was het pleit beslecht: Gross lag nu tweede in CT10 en de titel kon hem niet meer ontgaan. Michiel Campagne won opnieuw de race, voor Tom Kuiper en Robert Hamilton. Jos Stevens was vierde, Mark Dols vijfde en Bob Stevens zesde. Rob Rappange won voor de tweede keer de CT07-klasse, voor Roger Ebdon en René de Vries.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 november 2016 18:43

    Als ex-coureur heb ik een heel weekend staan/zitten genieten van alle races. Maar vooral van de Nederlandse raceklassen. Er werden behoorlijk wat gevechten op het Franse tarmac uitgevochten. En hele mooie. Heel spectaculair en soms geregisseerd. Tom en Michiel maakten er een mooie show van!!!!!!! De verdeling van de podiumplaatsen stond al bij de inschrijving vast. Chapeau voor de heren om er toch nog iets leuks van te maken voor het publiek. En natuurlijk voor Michiel die zich bewust was van het showelement en zich inhield en voor Tom die zowat het gaspedaal door de polyesterbodem trapte en het publiek trakteerde op een spectaculaire rijstijl en een meer dan begenadigde wagenbeheersing. En het streelde natuurlijk mijn ego om mijn weinige werk prachtig over de baan te zien gaan. En niet te vergeten Marc met zijn ondergemotorisseerde Marcos. Iemand met een gezonde race-instelling. De YTCC was meer dan spectaculair. Een mega internationaal startveld. Met de meeste auto's van het evenement. Van boodschapwagens tot exoten. Van DDR-,Duitse-, Engelse-,Franse-, Zweedse- en Italiaanse auto's. En niet te vergeten het enorme leeftijdsverschil. Van 20+ tot dik 60+. Wat leuk om zoveel verschillende raceklassen in een race te zien. Van 600cc tot dik 7.200cc. Waar kom je dat tegen? Van Trabant tot een mega-vette Pontiac Trans Am. Ooit zo'n ding zien racen? Bij de YTCC kan dat. Plaats en twee waren op voorbaat al bekend. Maar daarachter was het meer dan spannend. Racen op zijn best. Te oud om te racen? Vraag het aan Dick met zijn Ferrari. Ik heb hem nog zien racen met een Skoda. En hoe!!!!! Geen kans? Kijk naar Randoll. Dat ding gaat als de brandweer. Verder in het veld werd er behoorlijk strijd geleverd. Harm viel daar wel op met zijn oranje Saab. Maar de coureur van het weekend was toch een Fransman. En wel iemand met een auto die je niet vooraan verwacht. Dat deze Emanuelle kan sturen weet ik nog uit de tijd dat er een Europese Kevercup bestond. Deze man woont bijna in de achtertuin van Prenois. Hij moest helemaal achteraan starten omdat hij tijdens de training pech had. Gebroken tuimelaar. Een kwaal van Kever- en Porschemotoren. Het kwaal werd snel verholpen. Dat die man kan sturen staat buiten kijf. En wat racen is ook. Niet rucksichtlos, maar afwachten en toeslaan. En de strijd aangaan met op papier snellere auto,s. Een Porsche- en Ferrari-killer. Maar dan kom je Dick tegen. En die hoef je niet te leren racen!!!! Monsieur Faivre is niet het type die de tijger ontwijkt en de krokodil tegenkomt. Zeg maar een intellegente racer en met respect voor andermans materiaal. Hij ging door het veld als het spreekwoordelijke mes. Jammer van het erge ongeluk. Als ex-coureur zie ik dat alert zijn en de HELE baan VOOR je en ACHTER je in de gaten houden belangrijk is. In deze klasse kun je geen wereldkampioen worden. Er kan allen een verschrikkelijke dikke deuk in je ego komen en je vriendenkring wordt zienderogen kleiner. Jammer dat er auto's rondrijden die niet erg Youngtimerwaardig zijn. Dit is een evenement met een 9+. Edouard Dheere

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet