Masters Historic Racing

Retro: Zes slopende uren in Spa Six Hours

spasixhours15-sat-82

Koud een week na de magie van de Goodwood Revival staat in België alweer een ander historisch topevenement op het programma: de Spa Six Hours, traditiegetrouw altijd in het weekend na de Revival in de agenda. Het contrast tussen de twee kon niet groter zijn: perfecte droomwereld versus aanpoten in de blubber (al was er op Goodwood het afgelopen weekend ook genoeg modder...). We kijken vooruit naar een laagdrempelig evenement dat voor Nederlanders ook heel makkelijk bereikbaar is.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Het is altijd tot op het laatst afwachten wat het weer gaat doen in de microkosmos van de vallei van Francorchamps, maar de voorspellingen tot nu toe wijzen op (lichte) regen op vrijdag en zaterdag, met temperaturen die aanzienlijk lager zijn dan de tropische die we vandaag en morgen nog meemaken. Alleen maar goed, want afwisselende weersomstandigheden dragen juist bij aan de heroïek van de Spa Six Hours. Te veel zon, zoals in 2013, is saai. Te veel regen is ook niet fijn, zoals in 2014, toen het op Spa harder regende dan er ooit iemand had meegemaakt (en dat zegt wat!). Vorig jaar was meteorologisch ideaal – en daar hopen we dit jaar weer op.

spasixhours15-sat-101

De deelnemerslijst van de Spa Six Hours is in ieder geval om te watertanden. 11 GT40's voeren de lijst aan, waaronder die met eerdere winnaars Shaun Lynn, Martin Stretton en Roger Wills. Oud-F1-coureurs Gerhard Berger en Paolo Barilla komen aan de start in de GT40 van Octane-journalist Richard Meaden. WTCC-ster Rob Huff stapt bij Richard Meins in. Hans Hugenholtz brengt zijn nieuwe GT40 mee, die hij deelt met David Hart en Nicky Pastorelli – een ijzersterke equipe.

Deelnemerslijst Spa Six Hours 2016

De E-types van Melling/Hall/Minshaw en Thomas/Lockie/Harris, de Cobra van Cottingham/Girardo/Hart Hr en de Aston Martin DP214 van Friedrichs/Mallock/Hadfield behoren tot de snelste niet-GT40's, maar onderschat ook de kleine maar felle TVR Griffith van bijvoorbeeld Whitaker/Reuben/O'Brien niet. Vanuit de lichtgewichtklassen zullen vooral de Elan 26R's van Schryver/Schryver/Twyman en Tromans/Hanson/Padmore zich ook in het algemeen klassement kunnen manifesteren.

spasixhours15-sat-124

Genoeg Nederlanders die aan de bak komen in de Six Hours: behalve de al genoemde Hart Sr en Jr, Hugenholtz en Pastorelli zien we bijvoorbeeld Mark Dols in zijn snelle Marcos 1800 GT, die hij deelt met Adam Cunnington. In de toerwagens behoren de Mustang van Korsten/Oprey/Verkuijlen en de Falcons van Le Blanc/Van Lanschot/Greensall en Adriaans/Cartenian/Jansen tot de favorieten, al is het afwachten of Armand Adriaans het volhoudt met de ribben die hij tijdens Historic GP brak.

Om diezelfde reden is de Mustang van Smits/Tjon/Kuiper – een eerdere klassewinnaar – niet aanwezig. Michiel Smits is nog steeds herstellende van zijn zware ongeluk op Goodwood. Wél van de partij is de Big Healey met de sterke equipe Sinke/Deenik/Nyblaeus, al blijven Healey 3000's ongelukkig met hun klasse-indeling: in dezelfde klasse als E-types en Cobra's...

spasixhours15-sat-115

Maar wie weet: extra factor in de race is de nieuwe regel dat er niet meer dan 100 liter per keer mag worden getankt. Dat zal zeker de snellere slurpers zoals GT40's parten spelen, met hun tanks van 140 liter. We zijn benieuwd hoe de Cobra's, E-types en DB4 GT's daarvan kunnen profiteren.

De zesuursrace is de hoofdattractie, maar tegelijk toch maar één onderdeel van een propvol programma. Dat is overigens al jaren hetzelfde – op Spa bekommert men zich aanzienlijk minder om variatie dan op Zandvoort.

spasixhours15-sat-71

Masters Historic Racing komt met vijf klassen naar Spa, eentje meer dan op Zandvoort: naast F1, Sportscars, Gentlemen Drivers en Touring Cars zien we de Masters 70s Celebration verschijnen, met GT's en toerwagens uit de jaren zeventig. Ook present zoals altijd: de Historic Grand Prix Car Association, met een vrachtlading aan F1-auto's van 1948 tot 1966. Idem voor Motor Racing Legends, dat op het lange circuit van Spa zijn Woodcote Trophy en Stirling Moss Trophy voor sportauto's uit de jaren vijftig en zestig kan samenvoegen in één grote race van een uur, met rijderswissel.

Al jaren van de partij is de HSCC met zijn Closed Wheel Race, maar ook de British Sports GT & Saloon Challenge, beide met een ontzagwekkende variatie aan auto's uit vele decennia. Je kijkt letterlijk je ogen uit. Het Britse Formule Junior-kampioenschap is er ook weer bij, terwijl het U2TC-kampioenschap voor toerwagens uit de jaren zestig (sinds mensenheugenis vaste gast op de Spa Six Hours) extra auto's krijgt bijgeleverd uit het HTCC. Motor Racing Legends heeft de organisatie van deze combinatie op zich genomen.

spasixhours15-sat-21

Tijdschema Spa Six Hours 2016

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 14 september 2016 22:20

    Iedereen ff goed opletten van de HTP. Zo moet het dus...

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 15 september 2016 00:33

    HGP bedoel je? Wat is er behalve de Six Hours zelf (die je moeilijk kunt kopiëren) anders aan dit evenement?

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 15 september 2016 17:56

    Ik denk dat hij bedoeld dat het een ander circuit is dan Zandvoort..... Het is nml een sport om Circuit Zandvoort te bashen!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 september 2016 07:23

    De HGP viel helaas erg tegen. De eerste drie edities waren wel prima.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 september 2016 12:40

    Als je de HGP vies tegen vond vallen, dan ben ik benieuwd naar wat voor verwachtingen je wel niet had!?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet