Peter Auto

Retro: Weinig geluk voor Nederlanders in Le Mans Classic

Senten-Images LMC 2016 -7691

Afgelopen weekend vond de achtste editie van de Le Mans Classic plaats op het lange 24-uurscircuit van Le Mans. Met ruim 123.000 bezoekers was het een enorm succesvolle editie. Zó succesvol dat men coureurs zelfs hoorde klagen dat het te druk was op de paddock, waardoor auto's oververhit op de pre-grid arriveerden...


Tekst en foto's: Carlo Senten & Henry Soenarko (Retro Racing Magazine)

Voorafgaand aan het evenement leek het een editie met een mooi Nederlandse tintje te worden, maar door vele technische problemen bleef het grote Hollandse succes uit. Tijdens het evenement kunnen coureurs op twee manieren in zes zogenaamde plateaus in de prijzen vallen: door een normale klassering, maar ook via de performance index.

Ad van der Kroft stond in plateau 1 samen met de Brit Richard Plant aan de start met een Morgan 4/4TT Replica. Het sterke optreden van de beide heren in de drie races zorgde voor een 15e positie overall en een prachtige tweede plek op het podium van de performance index.

Senten-Images LMC 2016 -0420

De MG Magnette K3 van Morris/Dowling/Curtis.

Classificatie na 3 races
1. Christian Traber/Spencer Trenery, Talbot Lago Ex Monoplace Décalée 1939
2. Julian Bronson/Gareth Burnett, Talbot 105 BGH 1934
3. Jean-Jacques Bally/Bertrand Lesseur, BMW 328 1938

Performance index
1 David Morris/Paddins Dowling/Stephan Curtis, MG Magnette K3 1934
2 Ad van der Kroft/Richard Plant, Morgan 4/4 TT Replica 1937
3 Jean-Jacques Bally/Bertrand Lesseur, BMW 328 1938

Senten-Images LMC 2016 -0446

Ad van der Kroft.

In Plateau 2 waren geen Nederlandse deelnemers ingeschreven. Maar in de strijd tussen de fifties-racers hadden zich diverse grote namen aan de start gemeld: namen als Franck Lagorce, Marco Werner en de overwinnaar met een Jaguar D-type, Andy Wallace.

Senten-Images LMC 2016 -0469

De index-winnende Porsche 356.

Classificatie na 3 races
1. Andy Wallace, Jaguar D-Type 1955
2. Nicolas Chambon, Maserati 300S 1955
3. Sergei Kriknoff, Lotus XI 1500 1956

Senten-Images LMC 2016 -7255

C-type en D-type zij aan zij, met rechts de auto van winnaar Andy Wallace.

In het klassement van de perfomance index was het een Porsche 356-onderonsje:
1. Gareth Burnett/Mike Bell/Joe Allenby Byrne, Porsche 356 Pre A 1954
2. Jean-François Penillard, Porsche 356 Pre A coupé 1500S 1954
3. Rahim Aga Khan/Andrew Prill/Richard Clark, Porsche 356 Pre A 1952

Senten-Images LMC 2016 -0442

De Lister Costin van David Hart.

In Plateau 3 stonden diverse Nederlandse equipes aan de start. David Hart met de Lister-Jaguar Costin, maar ook Jaap Sinke, Jan Lammers en Jetze Visser met de Austin Healey 3000 mk2a. Daarnaast traden Ad van der Kroft en Richard Plant met de Morgan Plus 4 en Jan Gijzen en Anthony Schrauwen met de Lister-Jaguar Knobbly aan.

Senten-Images LMC 2016 -0466

Jaap Sinke.

Voor de eerste twee equipes was het evenement door technische problemen vroegtijdig afgelopen. Jan Gijzen en Anthony Schrauwen behaalden een mooie vijfde positie in de eindklassering. Van der Kroft en Plant kwamen op de 12e positie overall terecht, maar op een vijfde positie in de performance index. Quirina Louwman, die aan de start stond met haar partner James Wood in een Lotus XV, hadden in de derde race nog zicht op een mooie top-drie-klassering totdat technische problemen hen dwongen om de pits op te zoeken. Door de technische malheur zakte Louwman weg in het klassement.

Senten-Images LMC 2016 -0655

Lister Knobbly van Gijzen/Schrauwen.

Classificatie na 3 races
1. Chris Ward, Lister Costin 1959
2. Eric Perou/Luc Cheminot, Austin Healey 3000 Mk1 1961
3. Christian Dumolin Ferrari 250 GT Berlinetta 1962

Senten-Images LMC 2016 -0675

De Lotus 15 van Louwman/Wood.

Performance index
1. John Young, Lotus Elite 1962
2. Robi Bernberg/Paul Ugo, Deep Sanderson 301 1961
3. Jean-Luc Durand/François Marbeck, Lotus Elite 1961

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet