Masters Historic Racing

Retro: Terugblik Masters Historic Festival op Brands Hatch

Een flink contingent NK HTGT powerd by Gamma-deelnemers was afgereisd naar Brands Hatch voor het Masters Historic Festival en de aansluitende Masters Raceday. De NK verslagen verschijnen in een apart bericht, in dit verslag gaan we in op de andere historische races in dit weekend, waarbij op zaterdag en zondag ander de Masters-vlag op het lange Grand Prix circuit werd gereden en op maandag in een clubsfeer op het korte Indy circuit.

Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Carlo Senten

Senten-Images brands hatch Masters 1
Nick Padmore (Willams) won beide F1 races.

Het publiek kwam vooral voor de FIA Historic Formula One en op zaterdagmiddag zagen ze Loic Deman in zijn Tyrrell 010 de leiding nemen voor trainingssnelste Nick Padmore (Williams FW07C). Padmore was ook in de race de snellere man, maar hij kon geen vuist maken tegen de uitgekookte Belg. Inhalen en een kostbare historische F1 heel houden gaan op zo'n smal baantje maar moeilijk samen. Inhalen hoefde bovendien niet, want na enkele ronden kreeg Deman vanwege zijn te snelle start een drive through penalty, die hij echter verkoos te negeren. Een slecht besluit, want het kwam hem op diskwalificatie te staan. Padmore kreeg zo de winst cadeau, voor Michael Lyons, die na een mooie inhaalrace de klasse voor oudere auto's won. Lyons was als 21-ste en laatste gestart in de Hesketh 308E van zijn vader, omdat zijn eigen McLaren niet bijtijds gerepareerd kon worden. De derde plaats ging naar Mike Wrigley in de Williams FW07D. In de tweede race was Padmore ongenaakbaar en leidde van start tot finish, met Deman op gepaste afstand. Steve Hartley finishte als derde in de Arrows A4. Er waren veel uitvallers in deze race waaronder Lyons, de winst bij de oudere auto's was zodoende voor Philip Hall in de Theodore TR1. Christophe d'Ansembourg finishte in beide races als zevende in zijn Williams FW07C. Marc Devis had geen geluk in de bijzondere Japanse Maki F101, hij moest tweemaal opgeven.

Senten-Images brands hatch Masters 2
Mark Piercy won met Martin Stretton de Masters Sportscar race in deze Lola

De meest spectaculaire race van het weekend was die voor het FIA Masters Historic Sportscar Championship. De krachtige 5-liter Lola T70's moesten het afleggen tegen hun jongere T210/212 broertjes. Met hun 2-liter Cosworth FVC's zijn deze bolides door hun wendbaarheid net wat sneller op het Brands GP circuit. Aanvankelijk kon Paul Gibson nog meekomen met zijn T70, maar na vijf ronden kwam Philip Hall er voorbij en ging de strijd vooraan tussen de Lola's T210 van Hall en Mark Piercy. Het raceverloop werd sterk beïnvloed door de Safety Car die kort voordat het pit window van kracht werd in de baan kwam. Zodra het mocht doken 23 van de nog resterende 26 deelnemers de pits in. Onder de overblijvers was Piercy, die door deze tactische flater op zeker de race leek te gaan verliezen. Hall kwam na zijn pitstop als vierde op de baan en schoof vanzelf door naar P1 toen de resterende drie deelnemers hun stop maakten. Piercy gaf het stuur over aan Martin Stretton, terwijl ondertussen het hele veld voorbij stormde. Het gevolg: Stretton lag 22-ste toen hij de pits verliet. Met nog een half uur te gaan ging hij er eens goed voor zitten en wat niemand voor mogelijk hield deed hij: enkele ronden voor het einde had hij het gat naar Hall gedicht. Uiteindelijk won hij met ruim 6 seconden voorsprong. Gibson had zijn pitstop ook slecht gepland en zag met lede ogen aan hoe Simon Hadfield met de Lola T70 (die hij deelde met Chris Beighton) de derde podiumplaats en de winst in de klasse pakte. Karsten Le Blanc was ook in deze race actief, samen met Tarek Mahmoud stuurde hij een Lola T70 Mk3 naar de 12e plaats.

Senten-Images brands hatch Masters 3
Stretton is een vaste gast op het podium, ook na de GT race mocht hij het beklimmen

Op zaterdag en zondag mengden de NK-rijders zich in het Masters-geweld. Om het ingewikkeld te maken, reden de GT's een race van 90 minuten las onderdeel van de Masters 3 Hours, wat inhield dat ze halverwege de 3-uursrace het strijdtoneel zouden verlaten. Best jammer, want Michiel Campagne bezette met de Corvette Grand Sport gemakkelijk de vierde plaats achter drie Ford GT40's en voor alle AC Cobra's en TVR Griffiths. Na 90 minuten kromp het veld bovendien in één keer van 43 naar 23 auto's, wat het spektakel drastisch verminderde. Na een spannende strijd in de beginfase leken Wright en Wolfe met hun GT40 de race in de zak te hebben, maar na de pitstops hadden Wills en Littlejohn de leiding met Stretton in de GT40 die hij deelde met Wood op de tweede plaats. Helaas kon Stretton zijn truc hier niet uithalen, aan het einde van de race was het gat naar de leidende GT40 nog 12 seconden. Na 3 uur racen is dat natuurlijk niet veel. Eerste niet-prototype was de Cobra van Hall en Wills op plaats 4.

Senten-Images brands hatch Masters 5
Andy Wolfe stuurde zijn Lotus Cortina naar de tweede plaats in de Masters pre-66 Touring Car race


De pre-'66 Touring Cars zijn altijd goed voor spektakel en de 10 Nederlandse équipes zouden een vol uur meeknokken in dit heftige gebeuren, inclusief een verplichte pitstop van een minuut. Waar andere klassen met maximaal 1 wiel buiten de baan mogen geraken alvorens eer straf volgt, hoef je als pre-66 piloot slechts 1 wiel binnen de track limits te houden! Andy Wolfe en Mark Sumpter hadden hun Lotus Cortina's naar de eerste rij getraind, voor de Ford Mustangs van Warren Briggs en de familie Beighton. Jonathan Lewis was vijfde met zijn Mini. Na de start was het gelijk raak: de Mini's elimineerden zichzelf (zie NK verslag). Het was Craig Davies die hiervan gebruik maakte door met zijn Mustang van P8 naar P3 te springen. Hij rekende vervolgens af met Sumpter en Wolfe in hun Cortina's en hield ook na de pitstops de leiding. Na een uur planken en deurkrukken beuken was Davies slechts 1,2 seconde los van Wolfe, terwijl Roger Wills derde werd in zijn Mercury Comet, nadat Sumpter een aandrijfas brak. De NK deelnemers sloegen zeker geen slecht figuur, Roel Korsten eindigde als 12e overall.

Senten-Images brands hatch Masters 44
Steve Dance (Ford Capri RS) werd de winnaar van de Seventies Celebration race


De Masters '70's Celebration kon qua deelnemersveld niet tippen aan onze GTTC, maar de race was zeker onderhoudend. De Datsun 240Z van Watts en Giordanelli had de pole gezet, maar kwam er in de race niet aan te pas. Het was de BMW CSL die de leiding nam, tot genoegen van het publiek, maar al na 2 ronden liet de techniek het afweten en moest Mike Wilds hem aan de kant zetten. Dat bracht de blauwe Ferrari 308 van Chris Compton Goddard, bestuurd door Dave Coyne, aan kop. Daarna was het toch even de Datsun, maar die werd na drie rondjes alweer voorbij gestoken door Chris Beighton in de Sunbeam Tiger. De man die het laatst lachte was echter Steve Dance die in ronde 20 de leiding nam en zijn Capri RS2600 naar een mooie overwinning stuurde. NK HTGT deelnemer Georg Nolte reed zijn Ford GT40 in deze race naar de zesde plaats.

Senten-Images brands hatch Masters 6
De historische GP auto's vlak voor de start, vooraan Eddie McGuire in zijn Cooper-Bristol


De HGPCA ofwel Historic Grand Prix Cars Association heeft wat te kampen met bloedarmoede, de oude auto's zijn bijkans onsterfelijk maar het coureursbestand vergrijst. Van de 16 ingeschreven auto's waren er liefst 10 afkomstig van de firma Cooper uit Surbiton. Lotus, Scarab, Lister, Ferrari, Maserati en Alta waren de andere merken. Philip Walker was te de kloppen man in de Lotus 16, Julian Bronson probeerde het maar helaas begaf de Scarab het. Tony Smith (Ferrari 246 Dino) en Rod Jolley (Lister Monzanapolis ) knokten om de tweede podiumplaats en finishten in die volgorde. Het podium na race 2 zag er krek hetzelfde uit.

De Can Am 50 Interserie Challenge was een ambitieuze naam voor een klein aantal sportprototypes uit de Seventies aangevuld met een 15-tal rijders uit de Historic Sportscars. Andy Newall won beide races in de bulderende McLaren M8F van de familie Bamford, de March 717 kon het tempo niet volgen en verloor bovendien in de tweede race de complete voorzijde. Marc Devis pakte zodoende een tweede plaats in de Toj SC03-DFV, na pech in race 1.

De Classic Formula Ford blijft in Engeland populair en de beide races, één op zaterdag op het lange en één op maandag op het korte circuit, toonden aan waarom: volle velden en close racing. Richard Tarling hing eind jaren '90 zijn helm aan de wilgen na zijn F1 aspiraties vaarwel te hebben gezegd. Sinds enkele jaren racet hij weer voor zijn plezier, hij won o.a. in 2014 de Marcel Albers Memorial op Zandvoort. Op Brands Hatch stuurde hij zijn Crosslé 32F naar twee mooie overwinningen, waarbij hij werd gescaduwd door ben Mitchell in een Merlyn Mk. 20 (race 1) en Adriano Medeiros in een Van Diemen RF80, compleet met "Jesus Saves" beschildering naar zijn voorbeeld Alex Ribeiro.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet