Goodwood

Retro: Edwardians stelen show op 74th Members' Meeting, zware ongelukken voor Nederlanders

74mm-sat-99


Op een rommelige racedag waarin menig race door de safety car werd onderbroken, zorgden de auto's van vóór de Eerste Wereldoorlog voor het meeste spektakel, onder meer door een verhitte strijd aan kop. Toch was de sfeer op de 74th Members' Meeting op Goodwood enigszins bedrukt na enkele zware ongelukken, waarbij helaas ook Nederlanders waren betrokken. Karsten Le Blanc ging er hard af in zijn Cobra en hield er gelukkig alleen een paar gekneusde ribben aan over. Michiel Smits kwam er in zijn Lola T70 helaas met iets meer dan alleen kleerscheuren vanaf. Het ongelooflijkste ongeluk kwam al om vijf over negen 's ochtends, toen de Lotus van Stephen Bond na diverse koprollen in een voetgangerstunnel verdween. Op miraculeuze wijze brak de Brit alleen zijn sleutelbeen.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Het was alsof 100 jaar technologische innovatie er niet toe deed, zo probleemloos verreden de 'Edwardians' uit de vroegste geschiedenis van de autosport hun wedstrijd, met slechts twee uitvallers, en bovendien met een bloedspannende strijd om de overwinning. Duncan Pittaway, die zelf met zijn kleine GN-Curtiss naar Goodwood was gereden en 's avonds met de trofee naar huis zou rijden, versloeg nipt de Delage DH V12 van Mathias Sielecki (helemaal uit Argentinië overgekomen), na eerst de Sunbeam van Julian Majzub op afstand te hebben gezet. De oudste auto's van het veld stalen zo de harten van de ongeveer 30.000 toeschouwers, van wie menig verbaasd was over de snelheid die de vuurspuwende beesten aan de dag wisten te leggen.

74mm-sun-22

Daarmee werd de Selwyn Edge Trophy het onbetwiste hoogtepunt in een weekend met twee gezichten. Op zaterdag verliepen de trainingen en de eerste twee races nog volledig volgens programma, met geen minuut vertraging. Op zondag liep het schema al na één raceronde helemaal in het honderd. Na drie zware crashes, talloze neutralisaties en wedstrijden die werden verlengd om de coureurs toch nog wat racetijd te geven, moesten de laatste drie races flink worden ingekort om toch de avondklok van 18.30 te halen.

74mm-sun-18

Het ongeluk van Stephen Bond in de Brooks Trophy – de race voor F1-auto's uit de tweede helft van de jaren vijftig, waarmee de zondag begon – zal waarschijnlijk nooit meer nagedaan worden, zo ongelooflijk was het. Katalysator was een spin van Richard Wilson, die vanuit de chicane zijn Cooper T51 recht in de flank van Bonds Lotus 18 draaide. Het contact duwde de Lotus in twee koprollen over de lengteas, waarna de auto een hooibaal raakte die was bedoeld om de inham van de oversteekplaats naar de paddock te beschermen. De baal werkte echter volstrekt verkeerd voor de rollende Lotus, die in een flikflak over neus en achterzijde terechtkwam om vervolgens op zijn kop de voetgangerstunnel in te tuimelen.

74mm-sun-3

Bond had vele beschermengeltjes op zijn schouders, want al brak hij een sleutelbeen, zijn Lotus bleef hangen op de reling in het midden van de tunnel, die de voetgangersstromen van elkaar scheidt. Die werkte zo als een soort externe rolbeugel, waardoor Bonds nek de klap niet hoefde op te vangen. Ook Goodwood zelf had geluk: vlak achter de tunnel ligt de toeschouwerszone voor rolstoelgangers, precies de groep die op zo'n moment niet kan rennen voor zijn leven. Gisteren werd bekend dat er een onderzoek gaat plaatsvinden naar de veiligheid op het historische circuit. Voor de historische autosport is het te hopen dat het circuit met kleine aanpassingen veiliger is te maken, zonder dat het unieke karakter ervan verloren gaat.

74mm-sun-9

De Derek Bell Cup voor F3-screamers van eind jaren zestig liep vervolgens ook vertraging op door een lange safetycarperiode, waarna de race werd gewonnen door Andrew Hibberd in een Brabham BT6. Zo kwam het dat het programma al een uur achterliep toen na de Edwardians de GT's van begin jaren zestig aan de bak mochten voor de Graham Hill Trophy. Ook deze race verliep verre van vlekkeloos. David Hart schitterde door een geweldige start vanaf de zesde plaats en lag even derde achter de twee onbereikbare Shelby Cobra Daytona Coupés van teamgenoten James Cottingham en Andrew Smith. Hart overleefde vervolgens een overmoedige aanval van Jon Minshaws Jaguar E-type: na contact gingen beide auto's finaal dwars door St. Mary's, maar waar Minshaw uit de baan spinde, daar wist Hart zijn Cobra recht te krijgen. Rob Hall wist Hart weliswaar zijn podiumplaats afhandig te maken, maar de Nederlander was desondanks trots op de vierde plaats.

74mm-sun-25

Een groot deel van de race werd onder de safety car afgelegd na een zware klap van Karsten Le Blanc. De Cobra van de Nederlander ging er keihard af in Fordwater, de snelste bocht van het circuit.



Het gas bleef openstaan, aldus Le Blanc achteraf. Het was een opluchting om hem later de paddock in te zien wandelen, met volgens de circuitarts alleen een paar gekneusde ribben. Die zullen later nog wel pijn gaan doen, maar het had erger kunnen aflopen. In onze sfeerreportage van morgen vertelt Le Blanc meer over het ongeluk.

74mm-sun-32

Daarna gingen de toerwagens uit de jaren zeventig in de slag voor de populaire Gerry Marshall Trophy. Chris Ward van JD Classics had op zaterdag al de sprintrace voor eigenaren gewonnen, maar in de grote race met verplichte rijderswissel (ingekort tot 40 minuten) moesten Ward en zijn teamgenoot Gordon Shedden het in hun Rover 3500 SD1 afleggen tegen de Camaro van vader en zoon Graeme en Oliver Bryant.

74mm-sun-50

De Bruce McLaren Trophy voor CanAm-auto's telde uiteindelijk maar twee ronden na een zwaar ongeluk van Michiel Smits in zijn pas aangeschafte Lola T70 Spyder. In de openingsronde ging de Nederlander in Woodcote met blokkerende remmen rechtdoor. Het was een afschrikwekkende klap, die de T70 helemaal opkrulde, maar Smits kwam na lange tijd gelukkig wandelend uit het wrak, al was het niet zonder kleerscheuren. Hij werd meteen per helikopter naar het ziekenhuis van Brighton gebracht, waar gebroken ribben en twee gebroken wervels werden geconstateerd. De ruggengraat bleef gelukkig intact. Het was het debuut van de Nederlander op Goodwood, die zich er ongetwijfeld iets heel anders bij had voorgesteld. We wensen Smits een spoedig herstel toe. Nick Padmore, die het kwalificatierecord de vorige dag omlaag had gebracht naar 1.17.0, werd tot winnaar uitgeroepen.

74mm-sat-52

De resterende drie races werden sterk ingekort. Will Nuthall won in zijn Cooper-Bristol Mk2 met gemak de Parnell Cup voor F1- en F2-auto's van begin jaren vijftig, voor Eddie McGuire (Cooper Mk1) en de Belg Marc Valvekens (Gordini T16). De Whitmore Cup voor toerwagens uit de jaren zestig kreeg slechts tien minuten. Daarin bleken drie Cortina's de snelste auto's: Octane-journalist Richard Meaden versloeg Mark Sumpter en John Young. Sam Hancock was oppermachtig in de afsluitende Peter Collins Trophy voor sportwagens uit de jaren vijftig. In zijn Cunningham C4R reed hij 26 seconden weg bij Steve Boultbee Brooks (Aston Martin DB3S) en Richard Woolmer (HWM-Cadillac).

74mm-sun-53

Op zaterdag werd de dag afgesloten met de Alan Mann Trophy, een race exclusief voor Ford GT40's. Maar liefst tien exemplaren haalden de eindstreep niet, waaronder vele koplopers van het eerste halfuur. Daardoor reed de GT40 van Cuff/Soper winnend de nacht in, vóór Wood/Stretton en Folch/Hadfield. David Hart schoot in de beginfase naar voren in de nieuwe GT40 van Hans Hugenholtz, maar het Nederlandse duo eindigde uiteindelijk als 11e, na een excursie van Hart door het gras.

74mm-sat-79

Het evenement werd bovendien opgeluisterd door prachtige demo's met Groep 5-auto's (Porsche 917, Ferrari 512, Lola T70 Mk3B), F1-auto's uit het groundeffecttijdperk, Super Touring-auto's en de W196-auto's waarmee Mercedes midden jaren vijftig de Formule 1 op zijn kop zette.

74mm-sat-59

Morgen op AUTOSPORT.NL een uitgebreide sfeerreportage van de 74th Members' Meeting.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 25 maart 2016 09:44

    Was ondanks de crashes een absoluut top-weekend. Het had alleen iets warmer mogen zijn. Volgend jaar ben ik er zeker weer bij.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet