Masters Historic Racing

Retro: Groeten van de Spa Six Hours 2015

spasixhours15-sat-75

"Eigenlijk is het geweldig dat de Goodwood Revival en de Spa Six Hours in twee achtereenvolgende weekenden zijn geprogrammeerd", zei Simon Hadfield, een van de absolute grootheden uit de historische autosport. "Het contrast kan namelijk niet groter zijn." Hadfield heeft natuurlijk groot gelijk. Waar Goodwood je een volmaakte terugblik toont op een tijd die nooit geweest is, daar zet Spa je vierkant terug met de poten in de modder. AUTOSPORT.NL ging in de Ardennen op zoek naar het contrast en sprak met vele deelnemers.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

spasixhours15-sat-23

Om meteen maar de toon te zetten: dit is Spa.

spasixhours15-sat-26

En dit ook: vol met je neus erbovenop. (En omdat een bijschrift ook informatie moet bevatten: dat is de Talbot-Lago Type 26 van Richard Pilkington, met helm in stijl.)

spasixhours15-sat-3

spasixhours15-sat-4

Het weekend begon met regen, but what's else is new at Spa?

spasixhours15-sat-9

Chevron B16-body doet hap.

spasixhours15-sat-6

Het was al droog toen de Masters-toerwagens van start gingen, maar glibberig was het nog wel. Misschien gingen de Mini's daarom zo uitzonderlijk goed. Ex-F3000- en WEC-coureur Eric Hélary werd zelfs derde algemeen. Hier duikt James Hagan La Source in, in de Mini die hij deelt met Masters-baas Ron Maydon.

spasixhours15-sat-7

Een minder blij man: Gary Davies, die zijn Mustang deelde met de oude toerwagenlegende John Young en lange tijd derde lag. Totdat Young na 24 minuten binnenkwam, in een éénuursrace waarin het pitvenster voor rijderswissels tussen de 25 en 35 minuten lag. Davies, schaterlachend: "Ongelooflijk. Meneer Young zei vanochtend aan het ontbijt dat hij er 100% zeker van was dat je mocht wisselen tussen de 20e en 40e minuut. What a ****!" Al meende hij er natuurlijk niets van, want zó serieus is de historische autosport nu ook weer niet.

spasixhours15-sat-11

David Hart warmde zich op zaterdagochtend op in zijn pas aangeschafte Lister 'Costin', waarmee hij een week eerder ook al op Goodwood had geracet. Hij had lekker gereden, maar er waren nog wel wat dingetjes. "Het gaspedaal zat los, een stangetje flapte heen en weer. Ik was doodsbang dat dat achter het rempedaal terecht zou komen. Hij gaat nu naar Pearsons Engineering om al dat soort dingen weg te werken, maar in december komt hij bij mij in de werkplaats. Ik sta te popelen om het zelf te doen."

spasixhours15-sat-12

Ad van der Kroft sloeg de Revival over, na jarenlang vaste gast te zijn geweest, maar was er wel weer op Spa bij, met zijn fraaie zachtblauwe Cooper Bobtail.

spasixhours15-sat-18

Het leuke van de gecombineerde Stirling Moss Trophy en Woodcote Trophy: wanneer zie je zoiets nou samen door de Bus-Stop gaan?

spasixhours15-sat-21

Al was het weer één groot oliefeest in de pitstraat.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 september 2015 13:06

    Die dikke J2: ik sprak de eigenaar "That's 6.6 litres and well over 400 brake right there sir." Kanone!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 september 2015 13:10

    Montreal: nog nooit een racer gezien. Magistraal. Mk2 Jaguar: vlak voor m'n neus brak de achteras in 2. Bizarre toestanden weer zo vlak na het uitkomen van La Source. Tja, wie gaat er nu wel van het gas als er gele vlaggen zwaaien? Gr, Albert

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 september 2015 13:13

    Ik sprak Jeremy Welch en Chris Harris even kort over deze weergaloos gave (en hagelnieuwe) Low Drag: ik heb Jeremy nog nooit zo trots gezien en Chris - did-you-see-that-Montreal? - Harris: "Nah, did not drove it yet. It's business as usual so we should be good." In de race knapte de as #Top10NextYear? Gr, Albert

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 september 2015 13:24

    Minshaw baalde enorm dat ie z'n groene Lola T70 Mk3B had verkocht. "A bit silly and a huge regret." Nu heeft ie er weer een. Best een rappe rijder. Ik miste de Birdcage ;( Gr, Albert - tot volgend jaar!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet