Racing Shows

Rétromobile 2015: Groeten uit Parijs

retromobile2015-29

De autosport ligt er niet voor het oprapen, maar Rétromobile is wel een van de toonaangevende klassiekerbeurzen van de wereld. Met tussen de vele (sport)auto's voor de straat genoeg competitiemateriaal om je vingers bij af te likken. Dus ging AutosportRetro op en neer naar Parijs, als opwarmer voor het historische autosportseizoen 2015. Met als bonus een blik op die wonderbaarlijke schuurvondst-van-de-eeuw...

Tekst & foto's: Mattijs Diepraam

Wie behalve autosportfan ook klassiekerliefhebber is en eerder dit jaar dus al Neerlands grootste klassiekerbeurs heeft bezocht, ziet meteen het verschil. Rétromobile is een aardig slagje groter dan Interclassics & TopMobiel – hoewel minder groot dan je verstokte Parijsgangers soms hoort beweren – en heeft zeker in zijn centrale deel veel weg van een heuse salon, zo pakken de grote Franse autofabrikanten uit met hun paviljoens, omringd door minstens zo reusachtige stands van Mercedes, Porsche en – jawel – Skoda. Zelfs de autojumble straalt elegantie en Franse joie de vivre uit.

Daar staat wel wat tegenover: in Maastricht is de nadruk op de autosport veel groter. Een thematische uitstalling van raceauto's zul je in Parijs niet aantreffen; op Rétromobile is de autosport bijzaak. Bij elkaar opgeteld vind je in hal 1 van het Parc des Expositions waarschijnlijk méér raceauto's, maar ze staan her en der verspreid en in hoekjes weggestopt. Van de grote historische raceorganisatoren is alleen het Franse Peter Auto serieus aanwezig, maar misschien is dat ook wel begrijpelijk: over twee weken is het tijd voor Race Retro bij Coventry, de grootste beurs ter wereld die helemaal aan historische autosport is gewijd.

Dus is Rétromobile vooral een feest van mooie auto's kijken – of kopen, voor de financieel gelukzaligen onder ons. Niet voor niets namen de veilingen van Bonhams, RM en Artcurial een centrale plaats in het programma in. Vooral de laatste stond enorm in de belangstelling vanwege de fameuze Collection Baillon die gisteren onder de hamer ging. De schuurvondst van de eeuw was in een apart paviljoen uitgestald, mysterieus bijgelicht, met stemmige pianomuziek op de achtergrond, om het sprookjesachtige karakter van de collectie nog eens te benadrukken. Het had zijn effect: de 'Efteling-presentatie' maakte een bezoek aan de tientallen wrakken tot een bijzondere ervaring. Je zou willen dat de collectie op deze manier bij elkaar zou blijven: de tand des tijds had er pure automobiele kunst van gemaakt.

Blijkbaar kreeg de gewijde sfeer ook vat op de potentiële kopers, die zich tijdens de veiling uiteindelijk helemaal lieten gaan. Hét paradepaardje van de collectie, de Ferrari 250 GT SWB California Spider die ooit van Alain Delon was geweest, leverde het absurde bedrag van 14,2 miljoen euro op. Die auto was tenminste nog in redelijke staat, maar de schroothoop die ooit een Talbot Lago T26 Grand Sport SWB Saoutchik was, bracht ook een slordige 1,4 miljoen op. Okee, een Saoutchik-carrosserie is iets unieks en de eigenaar schijnt hem in deze staat te willen bewaren, maar toch...

De afgebladderde Maserati A6G 2000 Gran Sport met Frua-body ging voor 1,72 miljoen van de hand. Die wordt teruggebracht in concoursstaat, met oorspronkelijke neus en grille, wat bijna jammer is als je het huidige elegante neusje op de Maser aanschouwt. Even overwogen we nog om te bieden op de schattige Singer waarvan de opbrengst op 200 tot 1000 euro werd geschat – het koopje van de dag, zeg maar – maar ja, meer dan een opmerkelijk tuinobject met een leuk verhaal zou het uiteindelijk ook niet zijn geworden...

retromobile2015-24

retromobile2015-25

retromobile2015-23

In de centrale hal pakten de Fransen groot uit met hun nationale trots, die in het geval van sommige Bugatti's van royale afmetingen is.

retromobile2015-38

retromobile2015-40

retromobile2015-41

retromobile2015-37

Daaromheen straalden Mercedes-sterren – hulde voor de niet voor de hand liggende keus van het officiële Mercedes-paviljoen – en verraste ook Skoda met deze fijngelijnde sporter.

retromobile2015-27

retromobile2015-31

retromobile2015-28

Genoeg Le Mans-prototypes uit de jaren zeventig, van Porsche, Alfa Romeo en Alpine.

retromobile2015-20

retromobile2015-21

retromobile2015-19

En een Le Mans-winnaar: Jean-Pierre Jaussaud signeerde zijn biografie op de stand van het Manoir de l'Automobile in Lohéac, overigens een bestemming die je als autosportfan niet links mag laten liggen als je in Bretagne op vakantie gaat.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet