Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Masters Historic Racing

Retro: Groeten van de Masters Historic F1 in Singapore

IMG 0707

Tijdens de GP van Singapore schitterden in het voorprogramma de Masters Historic Formula 1. Na de training en de kwalificatie op vrijdag stond er zowel zaterdag als zondag een race op het programma. Een selectie gezonde F1-auto's uit de jaren '70 en '80 zorgde voor spektakel. Mét bijbehorend geluid van de legendarische 'Double Four Valve' (DFV) van Ford-Cosworth die de Formule 1 jarenlang domineerde en alleen aan Ferrari af en toe een kampioenschap toestond. Een korte impressie vanuit Singapore.

Tekst en foto's: Jan Wolter Bijleveld

1. opgesteld voor de race

Ollie Hancock startte in race 1 vanaf pole met de Fittipaldi F5A uit 1978 (ex-Fittipaldi). Daarnaast Michael Lyons met de Hesketh 308E uit 1977 (ex-Keegan) die meteen de leiding in de eerste race nam.

2. ophanging weer gemaakt onderdeel in singapore weten te vinden

De voorwielophanging van Hesketh, waarvan in de kwalificatie een stang afbrak, was weer gerepareerd.

3. concentratie bij michael lyons startte van P2 lag aan kop en viel uit met remproblemen

Concentratie voor de start bij Michael Lyons, een van de favorieten, die tegenslag moest incasseren. Als leider in race 1 viel hij uit met remproblemen. Als gevolg daarvan startte hij in race 2 achteraan. Dat weerhield hem er niet van in een paar ronden op te stomen naar P4. De strijd aan kop leek spannend te worden, maar opnieuw wilden de achterremmen niet meewerken. "With only the front brakes working, it was getting a little too exciting", zei een teleurgestelde Lyons achteraf met gevoel voor understatement.

4. march twee keer naar 2e plaats

Aaron Scott had een goed weekend met zijn March 761 (ex-Merzario). In beide races eindigde hij op de tweede plaats.

5. joaquin folch in brabham

De eerst geklasseerde ground effect-auto was de Brabham BT49C waarmee Nelson Piquet in 1981 wereldkampioen werd. Joaquin Folch reed in beide races onbedreigd naar een podiumplek.

6. brabham met lokale schoonheid mag in brabham

Een lokale schoonheid mocht zich in de paddocktent ook even achter het stuur van de Brabham vouwen.

7. williams FW08 chassis 3

Of de familie Rosberg weer een wereldkampioen telt, is in Singapore weer iets spannender geworden. Vader Keke Rosberg haalde in elk geval in '82 de wereldtitel in deze Williams FW08. Richard Eyre reed op het stratencircuit van Singapore naar een 4e plek in race 2, nadat hij meerdere keren van positie gewisseld was met Andrew Beaumont in de Lotus 76/1.

8 eenvoud in williams FW 08

Eenvoud in de cockpit van de Williams FW08.

9. Lotus van Richard Eyre

Een van de vier aanwezige zwartgouden auto's van het Classic Team Lotus was deze Lotus 76/1 (ex-Ronnie Petterson). Andrew Beaumont reed ermee naar P4 in race 1 en P5 in race 2.

10.shadow frieser

Keith Frieser maakt zich klaar voor race 1 waarin hij met zijn Shadow DN1 (ex-Jackie Oliver) naar een 5e plaats reed.

11. focus voor de start in de tyrell

Concentratie bij John Delane in de mooie blauwe Tyrrell 002 uit 1971 van Stewart/Cevert, de oudste auto van het veld.

12. dubbelzege voor ollie hancock in singapore

Ollie Hancock vertrok twee keer van pole en was oppermachtig in Singapore. Hij haalde de dubbelzege met de gele Copersucar-auto waarin Emerson Fittipaldi in '78 reed.

Masters Historic F1, Singapore, race 1, 20 september 2014

1. Ollie Hancock, Fittipaldi F5A (1978)
2. Aaron Scott, March 761 (1976)
3. Joaquin Folch, Brabham BT49C (1981)
4. Andrew Beaumont, Lotus 76/1 (1974)
5. Keith Frieser, Shadow DN1 (1973)
6. Doug Mockett, Penske PC4 (1976)

Masters Historic F1, Singapore, race 2, 21 september 2014

1. Ollie Hancock, Fittipaldi F5A (1978)
2. Aaron Scott, March 761 (1976)
3. Joaquin Folch, Brabham BT49C (1981)
4. Richard Eyre, Williams FW08 (1982)
5. Andrew Beaumont, Lotus 76/1 (1974
6. Max Smith-Hilliard, Wolf-Williams FW05 (1976)

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet