WRC

Rally – WRC: Een goede dag om Sébastien te zijn

 MGL7578

Terwijl de strijd om de WK titel onverminderd voort woedde liet Sébastien Loeb weer eens zien waarom hij negenvoudig wereldkampioen is. De Fransman reed dit jaar slechts drie wedstrijden maar is nog niets van zijn snelheid verloren. Loeb won en die andere Sébastien, Ogier, greep met een tweede plaats de leiding in het WK.

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: Erik van 't Land

Loeb is al een paar jaar met 'rallypensioen' maar rijdt zo nu en dan nog wel rally's. Dit jaar verscheen hij drie keer aan de start namens Citroën. In Mexico lag hij al aan de leiding voordat een lekke band hem terug wierp. In Corsica ging hij op de eerste dag van de weg en speelde geen rol van betekenis, en passant zette hij in het vervolg van de wedstrijd al wel enkele snelste tijden op de klokken. In Spanje had hij het voordeel van een goede startpositie door op de eerste graveldag als een van de laatste WRC's te mogen starten. Loeb had echter moeite om het juiste ritme te vinden op het onverhard en kon nog niet optimaal profiteren.

Toen de wedstrijd op de tweede en derde dag naar asfalt switchte bleek echter dat hij het nog niet verleerd is. De tweede dag werd gekenmerkt door de regen die de wegen verraderlijk glad maakten. Voor Loeb was dit een nadeel gezien zijn gebrek aan wedstrijdkilometers in de auto. Naar mate de dag vorderde wist hij zich echter toch een weg naar voren te banen. Hij sloot de dag uiteindelijk als derde af, slechts acht seconden achter leider Latvala en iets meer dan drie seconden achter Ogier.

Op de slotdag sloeg Loeb toe zoals we van hem gewend waren. Niet alleen is Loeb een meesterlijk coureur, hij zou ook niet misstaan bij de Franse variant van de KNMI. In het verleden besliste hij al vaker wedstrijden door tegendraads de juiste banden te kiezen, zo ook op zondagmorgen in Spanje. Waar iedereen met minstens een paar zachte banden vertrok, koos Loeb voor vier harde banden. Toen de regen uitbleef en de temperatuur hoger lag dan verwacht sloeg hij toe. Met twee snelste tijden zette hij zijn achterstand van acht seconden om in een voorsprong van zeven seconden.

De zege ontglipte hem nog bijna op de voorlaatste proef. Op de bekende rotonde op Riudecanyes verslikte hij zich in zijn 'donut' en moest steken. Hij hield nog drieënhalve seconde marge en ondanks een alles of niets poging van Ogier op de Powerstage hield Loeb vol om uiteindelijk met 2,9 seconden voorsprong op Ogier te winnen.

Het was de 79e overwinning uit de illustere carrière van de Fransman die hiermee tevens weer een record uit de boeken kegelde. Het was 16 jaar, 2 maanden en 3 dagen geleden dat hij zijn eerste WRC wedstrijd won. Niemand had eerder zo'n grote tijdsspanne tussen de eerste en laatste overwinning. Bjorn Waldegard had tot op het heden het record met ruim 15 jaar, maar werd in Spanje onttroond door Loeb.

Strijd om de titel
In de kampioenschapsstrijd was het ook een Sébastien die de beste zaken deed. Ogier finishte als tweede na wederom een tumultueuze wedstrijd. Op de openingsdag moest Neuville de weg openen en fungeerde als stofveger voor de rest van het veld. De schade liep op tot een minuut, die de Belg op het asfalt beetje bij beetje probeerde goed te maken. Tanak was wederom veruit de snelste tot een lekke band hem ver terug wierp. Latvala had ook te kampen met een lekke band maar verloor minder tijd en klom terug naar de leiding aan het eind van de tweede dag. Een foutje op de slotdag resulteerde in nog een lekke band en het einde van zijn overwinningsaspiraties. En Ogier?

 MGL7589
Latvala slaagde er weer niet in om zijn snelheid om te zetten in een zege.

De Fransman reed een relatief onopvallende wedstrijd maar verkeerd de laatste wedstrijden duidelijk in kampioenschapsmodus. Waar iedereen tijd verliest of kleine foutjes maakt is Ogier genadeloos. Hij maakt geen fouten en perst het maximale uit de Fiesta. Ogier heeft amper mindere proeven en blijft uit de problemen. Waar iedereen moeite lijkt te hebben als het tempo een tandje omhoog gaat, kan Ogier het aan. Voor de slotproef is Neuville alweer opgeklommen tot de derde plek, maar hij voelt de hete adem van Evans in zijn nek. Neuville gaat in de fout. Het is een klein foutje, hij kon een steen op de weg niet ontwijken, maar het kost hem wel een lekke band waardoor hij vierde wordt. Bovendien scoort hij 0 punten op de Powerstage.

Ogier maakt dergelijke kleine foutjes momenteel niet. Hij is geconcentreerder dan ooit en lijkt moeilijk nog van zijn zesde titel af te houden. In Australië zal het overigens niet makkelijk worden. Ogier pakt met zijn goede resultaat in Spanje de leiding terug in het kampioenschap van Neuville. Zijn voorsprong is echter slechts drie punten. Door zijn leidende positie moet Ogier echter de weg openen in Australië, wat als het droog is een groot nadeel is. Na de finish vatte Ogier het echter goed samen "Dit is een fantastisch resultaat voor ons. We hebben de leiding terug en ja het zal moeilijk worden als eerste op de weg in Australië, maar Neuville moet die punten eerst nog maar eens scoren..."

5B4A7514
Lange tijd leek hij ongenaakbaar, maar Neuville is de leiding in het WK inmiddels kwijt.

Debuut VW Polo R5
Na jaren het WRC te hebben gedomineerd trok VW zich na 2016 plotseling terug uit het WRC. Het dieselschandaal en de bijbehorende koste noopte de Duitse fabrikant tot drastische maatregelen en het beëindigen van het WRC programma hoorde daar bij. Inmiddels is het merk echter terug met een R5 variant van de Polo. In Spanje maakte de auto haar officiële debuut. Eenmalig verscheen Volkswagen Motorsport weer als team aan de start, hierna zal de auto enkel als klantenauto worden ingezet. Achter het stuur namen niemand minder dan ex-wereldkampioen Petter Solberg en Eric Camilli plaats. Na een sterke eerste dag stonden zelfs eerste en derde in het WRC2. Zo goede eindigde men niet, maar Solberg liet de potentie duidelijk zien door als derde te finishen.

 MGL7616
Petter Solberg schonk de Polo R5 een mooi debuut met een derde plaats in WRC2.

Uitslag Rally van Spanje:
1. Loeb-Elena Citroen C3 WRC 3:12:08,0
2. Ogier-Ingrassia Ford Fiesta WRC +2,9
3. Evans-Barritt Ford Fiesta WRC +16,5
4. Neuville-Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC +17,0
5. Sordo-del Barrio Hyundai i20 Coupe WRC +18,6
6. Tanak-Jarveoja Toyota Yaris WRC +1.03,9
7. Lappi-Ferm Toyota Yaris WRC +1.16,6
8. Latvala-Antiila Toyota Yaris WRC +1.26,4
9. Breen-Martin Citroen C3 WRC +2.07,0
10. Mikkelsen-Jaeger Hyundai i20 Coupe WRC +2.48,2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet