WRC

Rally – WRC: Ogier wint spektakelstuk in Wales

ogier

Sebastien Ogier heeft voor de vijfde keer de Wales Rally GB gewonnen. Met zijn overwinning verkleint hij het gat naar kampioenschapsrivaal Neuville tot 7 punten. De geschiedenis herhaalde zich ondertussen voor Toyota. 20 Jaar nadat Carlos Sainz in Wales zijn derde titel verloor, moest Ott Tanak dit keer de strijd vanuit leidende positie staken.

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: Erik van 't Land/Rallypicture

De laatste wedstrijden van dit seizoen staan in het teken van de driestrijd tussen Neuville, Ogier en recentelijk ook Tanak. De Est leek drie wedstrijden geleden alleen nog een theoretische kans op de titel te hebben, maar na overwinningen in Finland, Duitsland en Turkije is hij plots de kloppen man. Neuville voert het drietal aan maar Tanak nadert snel en lijkt gegeven zijn huidige vorm de favoriet. Ogier heeft dit jaar duidelijk meer moeite dan ooit om het hoogste tempo te volgen, maar vlak een vijfvoudig kampioen nooit, rally is een sport waar ervaring telt en Ogier heeft ervaring met het binnenhalen van titels.

Tanak gaat direct door met waarmee hij bezig was, domineren. Zodra de wedstrijd naar de bossen van midden Wales trekt staat er geen maat meer op Tanak. Na iedere proef moet Ogier hem complimenteren. De Fransman haalt er het maximale uit maar moet telkens toezien hoe Tanak snelste tijden noteert. Neuville heeft direct moeite om het tempo te volgen. De Belg opent de proeven, normaliter een nadeel op gravel. De ondergrond in Wales is echter, mede door de vele regen die in de aanloop naar de wedstrijd viel, met geen andere te vergelijken. Het bekende 'roadsweeping' effect speelt hier niet echt. Desondanks kan Neuville niet tippen aan de tijden van Ogier en vooral die van Tanak.

Aan het eind van de vrijdagochtendsectie komt het spel op de wagen. Ogier komt in de problemen als zijn versnellingsbak onrustbarende geluiden begint te maken. 'Ik voelde niet direct dat er iets mis was, maar hoorde dat er iets los zat. Dan loop je natuurlijk het risico dat er nog meer kapot slaat.' Al snel werd duidelijk dat er inderdaad iets grondig mis was met de bak van Ogier, zijn eerste en tweede versnelling weigerden dienst. Dat maakte hairpins en haakse bochten buitengewoon lastig en Ogier verloor terrein. Geluk voor Ogier was dat twee van de nog volgende drie proeven zeer kort waren. Toch vond hij zichzelf terug op de achtste plek op zo'n veertig seconden van leider Tanak. Neuville vindt ondertussen zijn ritme en klimt op. Tanak is duidelijk een maatje te groot, maar Neuville heeft dit jaar laten zien een volwassener coureur te zijn geworden. Als hij Tanak niet bij kan houden, is een tweede plaats met de bijbehorende punten ook een goed resultaat voor zijn kampioenschap.

neu
Neuville had opnieuw een moeizame wedstrijd maar ging toch met de nodige punten naar huis.

De verrassingsdoos is echter nog lang niet leeg, zo blijkt al snel op zaterdag. Neuville is als eerste aan de beurt. Op de eerste doortocht over Sweet Lamb – Hafren laat hij zich verrassen door de gladde omstandigheden en glijdt hij in een greppel. Er is geen schade aan de auto, maar het kost zo'n 45 seconden om weer op de weg te komen. Neuville valt van de tweede plaats, terug naar de achtste.

Ogier heeft zich intussen opgewerkt tot 'best of the rest' achter Tanak. Zijn achterstand is na zijn versnellingsbakproblemen beperkt toegenomen, maar geleidelijk aan heeft hij wel zijn weg naar de tweede plaats gevonden. De tweede doortocht over Sweet Lamb – Hafren zet vervolgens de wedstrijd, en het kampioenschap, op zijn kop. Ott Tanak beschadigt zijn radiateur bij een harde landing en als zijn motor begint te overhitten is hij gedwongen zijn auto aan de kan te zetten. Het is een grote teleurstelling voor de Est die vast op weg leek naar overwinning nummer vier op rij. Het mocht echter niet zo zijn. Tanak is uit de wedstrijd en de leiding gaat over naar zijn titelrivaal Ogier.

tanak
Tanak was zonder twijfel de snelste, maar haalde de finish niet. 

De overwinning is echter nog geen gegeven voor Ogier. De Fransman leidt de wedstrijd dan wel, maar voelt de hete adem van Tanak's teamgenoten, Latvala en Lappi in zijn nek. Lappi kan het tempo uiteindelijk niet volgen, maar Latvala nadert tot op 4,4 seconden en lijkt de snellere te zijn van de twee.

Op de afsluitende slotdag wordt het een kat en muisspel tussen Ogier en Latvala. Op de eerste proef nadert Latvala Ogier tot op 1,7 tellen. Op de daaropvolgende Powerstage zet Latvala een kanontijd neer. Hij is ruim vijf seconden sneller dan Ogier en grijpt de leiding. Hierna volgt een grote overgang als de wedstrijd naar het noorden van Wales trekt voor een volledige asfalt rondom de 'Great Orma'. Deze berg in de zee vormt de meest ansichtkaartwaardige proef van de rally en Ogier voert de druk op Latvala weer op. Hij is ruim 3 seconden sneller en verkleint het gat weer tot 0,2 seconden. Met nog twee proeven te gaan, Gwydr, een herhaling van de Powerstage en de Great Orme kan het kwartje beide kanten opvallen. Latvala was de snellere in de bossen, maar op de afwijkende asfaltproef was Ogier de baas. Op Gwydr beslist Ogier ogenschijnlijk de wedstrijd. Dit keer is hij degene die vriend en vijand verbaast door de snelste tijd te klokken, ruim 3 seconden sneller dan Latvala. Met alleen nog de Great Orme te gaan is het vooral een mentale tik voor Latvala. Voor de Fin moet altijd alles kloppen om het maximale uit zichzelf te halen, een asfaltproef op gravelafstelling klopt per definitie niet. Het blijkt, want ook op de tweede doortocht is Ogier heer en meester. Hij verplettert Latvala's tijd door 7,5 seconden sneller te gaan.

lat
Na een moeizaam seizoen deed Latvala eindelijk weer eens mee om de overwinning, hij moest echter zijn meerdere erkennen in eeuwige rivaal Ogier.

Zo wint Ogier uiteindelijk met een relatief ruime marge van 10,6 seconden. Door teamorders klimt Neuville op naar plek 5 waardoor hij toch nog waardevolle WK punten scoort. Met nog twee wedstrijden te gaan voert Neuville nog steeds het klassement aan met 189 punten. Ogier nadert hem tot op 7 punten met 182 en Tanak heeft nog steeds een kans, hoewel die een stuk kleiner is gewonnen, met 168 punten staat hij 21 punten achter Neuville. Tijdens de laatste twee wedstrijden zijn nog 60 punten te verdelen, dus alles is nog mogelijk en de beslissing zal waarschijnlijk pas tijdens de laatste wedstrijd in Australië vallen.

rovan Achter de WRC's verpletterde de pas 18-jarige Kalle Rovanpera zijn R5 tegenstanders. Het zal niet lang meer duren voor hij met de grote jongens mee mag doen. 

Uitslag Wales Rally GB
1. Ogier-Ingrassia Ford Fiesta WRC 3.06.12,5
2. Latvala-Antiila Toyota Yaris WRC +10,6
3. Lappi-Ferm Toyota Yaris WRC +35,1
4. Breen-Martin Citroen C3 WRC +1.10,4
5. Neuville-Gilsoul Hyundai i20 WRC +1.14,4
6. Mikkelsen-Jaeger Hyundai i20 WRC +1.15,9
7. Paddon-Marshall Hyundai i20 WRC +1.18,4
8. Ostberg-Eriksen Citroen C3 WRC +1.21,6
9. Rovenpera-Halttunen Skoda Fabia R5 +9.14,7
10. Tidemand-Andersson Skoda Fabia R5 +10.48,9

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet