WRC

Rally – WRC: Tanak overleeft in Turkije en maakt kampioenschap spannend

Tanak

Met zijn derde overwinning op rij heeft Ott Tanak de spanning in het kampioenschap weer helemaal teruggebracht. Met nog drie wedstrijden te gaan maken nu drie rijders serieus aanspraak op de titel.

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR

Het contrast tussen de comfortabele vijf sterren resorts van Marmaris en de proeven van de Rally van Turkije had niet groter kunnen zijn. Waar de toeristen zich laten fêteren in hun all-inclusive verblijven moesten de WRC deelnemers, en vooral hun auto's, hard aan de bak. Sinds het WRC in 2013 afscheid nam van de Acropolis Rally is er geen echte overlevingsrally meer geweest. Al in een veel verder verleden werden de Safari Rally en Bandama uit het kampioenschap geweerd waardoor voornamelijk 'sprintwedstrijden' (ok, dat is wellicht enigszins gechargeerd) overbleven. Met de toevoeging van de Rally van Turkije werd dat gemist rechtgezet. De proeven zijn misschien nog wel ruiger dan die van de Acropolis en de verwachte slijtageslag bleef dan ook niet uit.

Het kampioenschap leek lange tijd een rechtstreeks duel tussen Thierry Neuville en Sebastien Ogier te worden, maar nu zij beiden de afgelopen wedstrijden moeite hebben om hun snelheid om te zetten in resultaten komt Ott Tanak resoluut naar voren zetten. De Est had maar heel kort nodig om te wennen aan de Toyota en heeft inmiddels in 2018 al drie overwinningen op zijn naam staan. Bovendien kwamen twee daarvan in de afgelopen twee wedstrijden, Tanak is de man in vorm.

Aanvankelijk komt die vorm er niet uit. Tanak rijdt op een kleurloze vijfde plaats rond terwijl zijn rivalen Neuville en Ogier vooraan de dienst uitmaken. Als we de openingsdag afsluiten is het gat tussen de Belg en de Fransman slechts 0,3 seconden in het voordeel van onze zuiderbuur, dat belooft wat voor de twee volgende dagen.

Neuville

Al snel wordt duidelijk dat de beoogde tweestrijd er niet gaat komen. Op de eerste proef zaterdagochtend raakt Neuville 'iets', wat op zich geen verrassing is aangezien het op de Turkse proeven onmogelijk is om tien meter te rijden en niets te raken. Dit keer zijn de gevolgen echter groot. In de on-boardbeelden is goed te zien hoe de onderdelen van de schokdemper en vering één voor één door de motorkap omhoog komen. Om zo min mogelijk tijd te verliezen rijdt Neuville de proef nog wel uit, maar met nog twee proeven te gaan tot de volgende service is direct duidelijk dat hij uit de wedstrijd ligt.

Dit plaatst Ogier in een zetel. Met zo'n vijfentwintig seconden voorsprong heeft hij de leiding stevig in handen en stevent zijn rivaal op een puntloze (afgezien van de Powerstage) wedstrijd af. Hij kan Neuville benaderen of zelfs passeren in de kampioenschapsstand. Zo ver komt het echter niet. Direct op de volgende proef is het de beurt aan Ogier om in de problemen te komen. Hij komt met zijn Fiesta hard neer na een schijnbaar onschuldige 'crest' en breekt het nodige aan zijn wielophanging. Zijn rechter voorwiel hangt er wat zielig bij na het incident maar Ogier kan de proef uitrijden zonder al te veel tijd te verliezen. Wat volgt zal de rallygeschiedenis ingaan. Ogier en Ingrassia proberen uit alle macht om hun auto te repareren. Teamgenoot Elfyn Evans stopt om Ogier te adviseren en uiteindelijk lukt het om de ophanging, met professorische maatregelen te verankeren. Fingers crossed dat de oplossing het nog een proef volhoudt tot de volgende service. Op de verbindingsroute heeft Ogier even wat minder oog voor de verkeersveiligheid als het mij 160km/u richting proef tien raast. Hij komt uiteindelijk zes minuten te laat aan, incasseert de bijbehorende tijdstraf van 60 seconden en rijdt vervolgens terwijl de adrenaline uit zijn oren spuit de snelste tijd. Welcome back, champ.

Ogier

Al Ogier's heroiek ten spijt, zou het hem niet aan de overwinning helpen. De monteurs van M-Sport repareren de ophanging waardoor Ogier weer helemaal meedoet, maar een klein foutje kost hem uiteindelijk de kop. Ogier benadert een krappe linkerbocht te snel, schuift van de weg en komt tot stilstand. Hoewel er geen schade aan de auto is, zit deze direct muurvast in het mulle zand. Het is een tenenkrommend klein incident met enorme gevolgen voor Ogier's titelkansen.

Doordat zowel Neuville als Ogier het einde van de wedstrijd niet halen zijn beide aangewezen op de Powerstage punten, hoewel Ogier uiteindelijk nog wel herstart en 10 wordt. Neuville wint de Powerstage voor Ogier als tweede. Slotconclusie, beide kemphanen gaan met 5 punten naar huis en beide zullen het gevoel hebben dat ze hier een enorme kans hebben laten liggen voor het kampioenschap.

Wie geen kansen liet liggen, was Ott Tanak. De Est had voor de wedstrijd al aangekondigd dat hij verwachtte dat het niet de snelste was die zou winnen in Turkije, het zou diegene worden die met zo min mogelijk problemen de wedstrijd uit kon rijden. En dat deed hij. Waar zijn rivalen één voor één ten prooi vielen aan de genadeloze proeven bleef Tanak rustig voort gaan. Na de misère van Ogier en Neuville viel ook Andreas Mikkelsen ver terug en zo vond Tanak zich aan het eind van de tweede dag plots aan de leiding van de wedstrijd. Achter hem volgde teamgenoot die natuurlijk geen bedreiging zou vormen en ver daar achter lag Hayden Paddon derde. De Nieuw Zeelander was al lang blij dat hij weer eens op het podium stond, dus ook daarvan hoefde weinig gevreesd te worden. De zetel waar Ogier op zaterdagochtend nog in had gezeten was plots in handen van Tanak, die zijn greep erop niet meer zou loslaten en op zondagmiddag de winnaarsbokaal mocht ontvangen uit handen van de Turkse president Erdogan.

Met de overwinning van Tanak passeert hij Ogier in de kampioenschapsstand en nadert hij Neuville tot op dertien punten. Waar de Belg drie rally's geleden nog ongenaakbaar leek komt nu plots de vraag op hoe hij rap naderende Tanak van zich af moet houden. Er zijn nog negentig punten te verdienen in de laatste drie wedstrijden en een ding is wel duidelijk, het gaat erom spannen.

Einduitslag Rally van Turkije
1. Tanak-Jarveoja Toyota Yaris WRC 3:59:24,5
2. Latvala-Anttila Toyota Yaris WRC +22,3
3. Paddon-Marshall Hyundai i20 Coupe WRC +1.46,3
4. Suninen-Markkula Ford Fiesta WRC +4.10,9
5. Mikkelsen-Jaeger Hyundai i20 Coupe WRC +7.11,7
6. Solberg-Minor Skoda Fabia R5 +13.40,6
7. Kopecky-Dressler Skoda Fabia R5 +18.25,2
8. Tempestini-Itu Citroen C3 R5 +19.37,1
9. Ingram-Whittock Skoda Fabia R5 +20.21,3
10. Ogier-Ingrassia Ford Fiesta WRC +20.51,2

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet